Holdbarhed på åbnet sodavand
Fra : Barney Gumble

Dato : 23-04-06 19:13

Som tillæg til Charlottes spørgsmål vil jeg spørge, om holdbarheden ændrer
sig efter den har været åbnet?

Bør man opbevare en sodavand i køleskabet efter den har været åbnet (som fx
en juice) eller kan den godt stå i stuetemperatur?

BG

Fra : Hauge

Dato : 23-04-06 19:22

Hej
Barney Gumble wrote:
> Som tillæg til Charlottes spørgsmål vil jeg spørge, om holdbarheden
> ændrer sig efter den har været åbnet?

Du mener om den stadig kan holde ½ år eller lign? Nej det kan den ikke..

> Bør man opbevare en sodavand i køleskabet efter den har været åbnet
> (som fx en juice) eller kan den godt stå i stuetemperatur?

Den kan holde nogle få dage, lige som juice og lign.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060423182224@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Barney Gumble

Dato : 23-04-06 19:30

Hauge wrote:

> Du mener om den stadig kan holde ½ år eller lign? Nej det kan den
> ikke..

Jeps, det er korrekt forstået

> Den kan holde nogle få dage, lige som juice og lign.

Burde dette så ikke stå på etiketten, sådan som det jo gør på fx juice?

BG

Fra : Max

Dato : 23-04-06 20:18

Hej Barney

> Burde dette så ikke stå på etiketten, sådan som det jo gør på fx
> juice?

Hvorfor det, åbnede sodavand er jo ikke beregnede til at gemme og
strengt taget kan man jo ikke skrive alt på de etiketter.

Mvh Max

Fra : Barney Gumble

Dato : 23-04-06 20:55

Max wrote:
> Hej Barney

> Hvorfor det, åbnede sodavand er jo ikke beregnede til at gemme og
> strengt taget kan man jo ikke skrive alt på de etiketter.

Jeg tænkte såmæd bare om der måske var et lovkrav der gjorde, at man skulle
skrive holdbarheden efter åbning, såfremt denne bliver forkortet i forhold
til "mindst holdbar til". Sådan lige umiddelbart synes jeg altid det plejer
at stå på pakninger, hvor holdbarheden forkortes ved åbning - fx på mælk,
juice, dressing, ketchup, pålæg, reven ost, creme fraise (og så var der vist
ikke mere i mit køleskab ). Men der eksisterer sikkert ikke sådan et
krav?

BG

Fra : Max

Dato : 23-04-06 21:50

Hej

> ). Men der eksisterer sikkert ikke sådan et krav?

Aner det ikke, min pointe er også at der jo heller ikke
står på din æggebakke hvor længe et udslået æg kan
holde sig, simpelthen fordi ingen normalt gemmer dem
når de først er slået ud.

Mvh Max

Fra : Barney Gumble

Dato : 23-04-06 23:22

Max wrote:
> [...]
> står på din æggebakke hvor længe et udslået æg kan
> holde sig, simpelthen fordi ingen normalt gemmer dem

Som lettere afhængig af cola var mit spørgsmål egentlig også sådan mere af
teoretisk karakter, da en flaske cola ikke overlever mere end 24 timer her i
huset

Og skulle der eksistere en regel som den omtalte, så ville den jo helt
sikkert kunne "omgås" med din pointe i mente.

BG

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 23-04-06 19:50

> Den kan holde nogle få dage, lige som juice og lign.

Jeg har nu tit haft sodavand som har været åben stående i køleskabet i flere
uger, og det er jeg ikek taget skade af, og er den lukket godt til er der
også masser af brus i stadig.

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Hauge

Dato : 23-04-06 19:59

Hej
Bolette Nielsen wrote:
> Jeg har nu tit haft sodavand som har været åben stående i køleskabet
> i flere uger, og det er jeg ikek taget skade af, og er den lukket
> godt til er der også masser af brus i stadig.

Jeg har også haft åbnet pålæg stående i køleskabet længere end de
tilrådelige 3-4 dage, og det er jeg heller ikke død af, blev heller ikke
syg. Men sådan er det jo ikke altid.

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060423185851@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.