dej til ravioli
Fra : Henrik

Dato : 11-04-06 13:24

Jeg så opskriften til "jomfruhummerravioli" i Politiken i lørdags og lige
siden har tankerne kredset om at sætte tænderne i ..

Mit største "problem" ved projektet er dog dejen til raviolien - der er et
eller andet mellem dejen og jeg - så derfor lurede jeg lidt på de "friske"
lasagne plader (med æg) man kan købe i Bilka (og sikkert også føtex).

Vil sådanne kunne bruges evt. skal de rulles tyndere?

Hvor tyk skal en sådan dej i det hele taget være?

Henrik

Fra : mcloud

Dato : 11-04-06 13:58

Hej Henrik

Uden at vide vil jeg tro at det du køber der er færdigt har "sat" sig
formeget så det ikke er til at arbejde ordentligt med------
HVAD med lige at kaste din egen dej sammen med" følse".

300 gram husholdingsmel
3 æg
1 spsk olivenolie --hvis dejen bliver for fast kan tilsættes lidt mere
olie.(vand)
½ tsk salt

Alle ingredienserne skal naturligvis være tempererede.

Hæld melet ud på køkkenbordet i en bunke og lav en hulning i midten.
slå æggene ud i hulningen og kom olie og salt ved også .
Kør så dejen sammen indefra hulningen stille og roligt, for til sidst at
have en tyktflydende dej ,Med hænderne vendes det sidste mel ind i dejen .
Arbejd dejen godt igennem med knoer og håndflader til du har en lækker glat
dej.
Form dejen rund og pak den ind i film og lad den hvile i 1 times tid.

Derefter kan du rulle den ud og lave dine dejlige raviolier.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 11-04-06 13:47

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote in message
> [...]
> lasagne plader (med æg) man kan købe i Bilka (og sikkert også føtex).
>
> Vil sådanne kunne bruges evt. skal de rulles tyndere?

NEJ!!!

> Hvor tyk skal en sådan dej i det hele taget være?

Mindst 1/2 af de lasagne plader du nævner. Det bedste at gøre er at lave en
tynd pasta dej (ca. 100g mel + 1 æg), skal være lidt blød, og for at sikre
at ravioli ikke smuldrer når du koger dem, skal de "limes" ved fx fugte dem
med vand eller æggehvide inden kanterne presses sammen. Lad dem gerne
luftørre lidt inden de koges så er de mindre skrøbelige når de koges. NB
kogning meget skånsom, ikke med turbo på

Sandra

Fra : Kim Grandjean

Dato : 11-04-06 21:29

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev

> Jeg så opskriften til "jomfruhummerravioli" i Politiken i lørdags og lige
> siden har tankerne kredset om at sætte tænderne i ..

Er det sådan at du kunne overtales til at viderebringe benævnte opskrift
her?
Jeg har eksperimenteret noget med ravioli de sidste par uger, så lidt
inspiration ville være fortrinlig.

Med hensyn til opskrift er jeg enig i Mclouds forslag, omend jeg ville
benytte rent durum mel, eller en blanding af ½ durum og ½ italiensk "tipo
00" mel. En røremaskine er fantastisk til den slags. Min kenwood blander en
super pastadej uden manuelt arbejde på 10 minutter.

Venligst
Kim