Sweet potatoes
Fra : Jan

Dato : 04-04-06 12:48

Hej

Hvor kan man (udenfor københavn) købe de orange/røde sweet potatoes/søde
kartofler. Jeg har kigget efter dem i diverse supermarkeder (kvickly,
superbest, bilka) uden held, og den nærmeste lokale grønthandler havde dem
heller ikke. Er det sæsonbetonet hvornår de har dem?

Jeg har fået dem i England til noget lammekød og det smagte fænomenalt, men
er der andet kød de passer godt til?

- Jan

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-04-06 12:53

On Tue, 4 Apr 2006 13:47:53 +0200
"Jan" <io@exodus.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har fået dem i England til noget lammekød og det smagte
> fænomenalt, men er der andet kød de passer godt til?

føtex her i aalborg har dem altid næsten. De ligger dog ikke sammen med
resten af kartoffeltyperne, men ovre ved rodfrugter som selleri.
De ligger i små bakker end en 3-4 stk i hver.

Fra : Jan

Dato : 04-04-06 13:05

"Kim Schulz" wrote in message
On Tue, 4 Apr 2006 13:47:53 +0200
"Jan" <io@exodus.dk> wrote:

> føtex her i aalborg har dem altid næsten. De ligger dog ikke sammen med
> resten af kartoffeltyperne, men ovre ved rodfrugter som selleri.
> De ligger i små bakker end en 3-4 stk i hver.

Tak for info. Desværre varer det lige et ½ års tid før Føtex kommer til
Ringsted hvor jeg bor.

Fra : Brian S

Dato : 04-04-06 13:11

Jeg plejer at købe dem hos perkergr - øhm - hos grønthandlere med
anden etnisk baggrund end dansk.

Prøv dem også rå (øhm, de søde kartofler).

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 04-04-06 15:54

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> wrote in message
Jeg plejer at købe dem hos perkergr - øhm - hos grønthandlere med
anden etnisk baggrund end dansk.

Prøv dem også rå (øhm, de søde kartofler).

*****

Altså: Hos den lokale Turban Olsen!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Jan

Dato : 06-04-06 08:23

"Aragorn Elessar" <Aragorn_DK@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg plejer at købe dem hos perkergr - øhm - hos grønthandlere med
> anden etnisk baggrund end dansk.
>
> Prøv dem også rå (øhm, de søde kartofler).

Ja, det var også mit næste forsøg

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-04-06 13:13

On Tue, 4 Apr 2006 14:05:26 +0200
"Jan" <io@exodus.dk> wrote:
> Tak for info. Desværre varer det lige et ½ års tid før Føtex kommer
> til Ringsted hvor jeg bor.

hvis føtex har dem, så har bilka dem ret sikkert også. Det er jo stort
set samme varelager de kører med.

Fra : Brian Skaarup

Dato : 04-04-06 14:51

Jan wrote:
> Hvor kan man (udenfor københavn) købe de orange/røde sweet potatoes/søde
> kartofler. Jeg har kigget efter dem i diverse supermarkeder (kvickly
Jeg har af og til købt dem i Kvickly, så de kan fåes der

Fra : Dorte Klerke

Dato : 04-04-06 16:26

"Jan" <io@exodus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har fået dem i England til noget lammekød og det smagte fænomenalt,
> men er der andet kød de passer godt til?

Hej som Kim sagde så har de dem i Føtex i Aalborg, og jeg har også tit købt
dem i Bilka. Desuden er der nogle grønthandlere der har dem.

Jeg lavede en fødselsdagmiddag til kæresten her for lidt over en måned
siden, det var en succes, jeg lavede pandekager af dem fra denne side
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database/stuffedduckbreastser_74159.shtml,
nogle pandekager serveret til fyldte andebryster, hele opskriften kan
anbefales, det smager bare himmelsk.

Desuden lavede jeg også en urtesaute med forskellige grøntsager, peberfrugt,
rødløg, hvidløg, søde kartofler, squash/courgettes, alt skåret i tern. Jeg
synes bare de søde kartofler giver urtesauten et ekstra kick ;)

Dorte

Fra : Jan

Dato : 06-04-06 08:24

"Dorte Klerke" wrote in message

> [...]
> rødløg, hvidløg, søde kartofler, squash/courgettes, alt skåret i tern. Jeg
> synes bare de søde kartofler giver urtesauten et ekstra kick ;)

Den opskrift ser slet ikke tosset ud. Den må jeg prøve når jeg har fundet de
kartofler.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 04-04-06 16:47

Jan <io@exodus.dk> skrev:
>Hej

> [...]

Ja, dansk supermarked har dem som regel, men hvis du har
en "fri" købmand, af en hvis størrelse, i området, (Edeka -
Superbest m.fl.)så kan de bestille dem hos Systemgrønt, og få
nogle bakker med 500 gr. i hjem til dig. Koster ca. 40.- kr.
kiloet, men du har ret, det er en skøn variation.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Jan

Dato : 06-04-06 08:26

"Thomas Peter Bitsch (slet E392D)" <vitsbreaks@E392Dsol.dk> wrote in message

> [...]
> kiloet, men du har ret, det er en skøn variation.
> "Allways look at the bright side of life"

Jeg må lige forhøre mig om det er noget de gør i de lokale Superbest
butikker.

Fra : Nette

Dato : 04-04-06 19:42

"Jan" skrev
> Hvor kan man (udenfor københavn) købe de orange/røde sweet potatoes/søde
> kartofler. Jeg har kigget efter dem i diverse supermarkeder (kvickly,
> superbest, bilka) uden held

Har du spurgt? Prøvet at kalde dem "søde kartofler"?
Har du kigget ekstra godt ovre ved rodfrugterne eller de specielle
grøntsager og ikke bare ved kartoflerne?

Jeg køber dem i Bazar Vest, Favorit ( kan ikke huske, hvad den hedder nu), i
Kvickly, Føtex eller Super Best, de har altid haft dem, når jeg har søgt
dem.

Nette

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-04-06 08:58

Jan skrev:

> Hvor kan man (udenfor københavn) købe de orange/røde
> sweet potatoes/søde kartofler.

Nu, da der er kommet mange svar, vil jeg lige føje til
tråden, at artsnavnet på rodfrugten sødkartoffel er
*batat* (Ipomoea batatas).

[citat]:
Sødkartoffelen (Ipomoea batatas ) blev bragt til Europa
med Columbus og er idag en meget populær rodfrugt i
mange tropiske lande. Den kan ikke dyrkes i Danmark,
men er at finde i handelen. Den smager som en kogt
kartoffel dyppet i sukker og fra USA skelnes der mellem
to forskellige batatas; en med fast kød, der har gul
orange farve og som har fugtig konsistens efter kogning,
og en med lyst kød der får en melet konsistens efter
kogning. I troperne laver man også kartoffelchips af
sødkartoflen.
<
http://jumpplaneclub.com/madweb/leksikon_result.asp?action=show&what=325&letter=b

--