Byggetilladelse
Fra : Danny

Dato : 28-05-06 21:09

Hej

Jeg ønsker at opføre / tilbygge ca. 6m3 skur, og jeg vil gerne høre, om man
skal søge om tilladelse til at opføre enhver form for byggeri, eller om der
findes en bagatelgrænse?

Findes der evt. nogle retningslinier et sted på nettet man kan læse om?

Med venlig hilsen,
Danny

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-05-06 21:14

On Sun, 28 May 2006 22:09:10 +0200
"Danny" <none@none.com> wrote:

> [...]
> eller om der findes en bagatelgrænse?
>
> Findes der evt. nogle retningslinier et sted på nettet man kan læse

Jeg spurgte fornyligt om det samme og svaret var at der ikke var en
bagatel grænse for det. Der er mange faktorer som kan spille ind.
Regler i lokal planen, bebyggelsesprocenten for din grund, lovmæssige
aspekter (står det i vejen for udsynet for biler på vejen) osv.

Generelt bør man altid søge om tilladelse hos teknisk forvaltning - om
ikke andet så forhøre sig om hvilke regler der er for udbyggelse på
netop din grund.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-05-06 21:27

> [...]

>skal søge om tilladelse til at opføre enhver form for byggeri, eller om der

Kommunerne har tilsyneladende ingen bagatelgrænser

Jeg er i gang med at sætte drivhus op - 480 m2 - det kalder de erhverv
(hvilket sådan set er rigtig nok ....) og så koster det pludselig
15,74/m2 for sådan en tilladelse. En minkhal, som der er mere gods i end
i mit drivhus koster 3,14/m2. Min nabo som bygger kæmpestor kostald skal
betale 0 kr og ikke engang have tilladelse til sit byggeri, til trods
for at det er 800-1000 m2 ..... Rimeligt? Nej, absolut ikke.

Nå, det var et sidespring, jeg går i selvsving når jeg ser ordet
byggetilladelse.

Har indrettet fyrrum og bygget skorsten, i et gammelt malkerum. Troede
det var som det skulle være - men da kommunen fik skorstensattest fra
skorstensfejeren ringede de lige for et par dage siden - om ikke jeg
havde glemt at søge byggetilladelse til den slags?

Så regn ikke med at der findes bagatelgrænser .......

Ok, der er noget om at man må bygge op til 3 huse på maks 10m2 på sin
grund, uden hverken at søge tilladelse eller meddele det til nogen. Din
kommune har formentlig et sted på deres hjemmeside hvor de skriver lidt
om byggeansøgninger, samt om hvad man skal søge tilladelse til.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 28-05-06 21:47

Hej Danny

> Findes der evt. nogle retningslinier et sted på nettet man kan læse
> om?

Spørg hos teknisk forvaltning hos din kommune, det er det eneste
sted du får et kvalificeret svar.

Mvh Max

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 28-05-06 22:16

Danny forklarede den 28-05-2006:
> [...]
> findes en bagatelgrænse?
>
> Findes der evt. nogle retningslinier et sted på nettet man kan læse om?

Ja, _retningslinier_ kan du finde i bygningsreglementet for småhuse. I
kapitel 11 - 12 stykker står noget om garager, udhuse og lign.

Mvh
Kent.

Fra : Ole Jensen

Dato : 28-05-06 22:17

Danny <none@none.com> wrote:

> Findes der evt. nogle retningslinier et sted på nettet man kan læse om?

Prøv at hente denne vejledning som Vejle kommune har:
Sådan gør du - når du skal bygge: Enfamiliehuse, carporte, udestuer,
tilbygninger, drivhuse, garager, redskabsskure, ombygninger m.v.

Den findes lidt nede på denne side:
http://www.vejle.dk/page17.asp?titel=&tema=1&genre=0&submit=S%F8g

Der står meget godt i den, - se selv.
Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 28-05-06 23:18

"Danny" <none@none.com> skrev i en meddelelse news:447a0376$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> enhver form for byggeri, eller om der findes en bagatelgrænse?
>
> Findes der evt. nogle retningslinier et sted på nettet man kan læse om?

Der har i hvert fald været en grænse ved 10 m2, men du skal selvfølgelig
overholde gældende regler alligevel.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-05-06 05:37

Hej

Morten Jørgensen wrote:
> Der har i hvert fald været en grænse ved 10 m2, men du skal selvfølgelig
> overholde gældende regler alligevel.

Ja, hvis og såfremt du ikke allerede har to af disse bygninger, så skal
der søges. Hvis det er en tilbygning, så ved jeg ikke hvordan det
forholder sig. Der er også noget med afstanden mellem to bygninger når
den ene er under 10m².

Uanset hvad, så skal bygningen anmeldes.