peberfrugt - hvordan?
Fra : tobias

Dato : 28-05-06 17:33

Hej

Har prøvet i flere år (med planter fra havecenter) at få noget ud af
peberfrugter og chili i mit hobbydrivhus.
Planterne har ringe vækst og sætter derfor kun (meget) få frugter.

I samme drivhus har jeg tomat og agurk, som giver rigtig meget.

Det hele passes ens med vand og gødning.

Hvad gør jeg forkert?

Tom

Fra : Preben Andersen

Dato : 28-05-06 17:53

"tobias" <ingen@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I samme drivhus har jeg tomat og agurk, som giver rigtig meget.
>
> Det hele passes ens med vand og gødning.

Det er svært at svare på, men det er en god idé, at fjerne de første par
knopper på både peber og chili. Ellers kræver de ikke noget specielt, og
de burde give masser af frugter.

mvh
Preben

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-05-06 18:06

tobias wrote:
> [...]
>
> I samme drivhus har jeg tomat og agurk, som giver rigtig meget.
>
> Det hele passes ens med vand og gødning.

Tjaa... jeg har nu dyrket chili i et år i en stor krukke på stuegulvet.
Den startede hurtigt ud med at give blomster og efter lidt arbejde med
en vatpind så kommer der MASSER af frugter på den. Holdes simpelt med
vand og gødning.

Chili-planterne er dels dyrket ud fra frø købt i havecenter men også med
alm. frø fra chili købt i supermarked (udtaget frøene og tørret i
vindueskarmen i en uges tid, derefter en tur i jorden, begge slags giver
godt).

Kommer der blomster på dine planter? Hvis ja, så er det befrugtningen
der mangler (derfor føromtalte vatpind). Hvis nej, så er planten ikke
glad for dens bo-sted, men mener nu at den er rimelig hårdfør.

Thomas

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-05-06 18:19

On Sun, 28 May 2006 19:06:17 +0200

> [...]
> stuegulvet. Den startede hurtigt ud med at give blomster og efter
> lidt arbejde med en vatpind så kommer der MASSER af frugter på den.

hvad laver du med en vatpind? jeg har aldrig gjort noget ved mine og de
har altid et hav af frugter (faktisk så mange at jeg må plukke den for
at planten ikke skal knække sammen)

> [...]
> med alm. frø fra chili købt i supermarked (udtaget frøene og tørret i
> vindueskarmen i en uges tid, derefter en tur i jorden, begge slags

Jeg bruger mine frø fra år til år. oprindeligt kommer de fra
grønthandlerens friske frugter eller vennernes planter.

> Kommer der blomster på dine planter? Hvis ja, så er det befrugtningen
> der mangler (derfor føromtalte vatpind). Hvis nej, så er planten ikke
> glad for dens bo-sted, men mener nu at den er rimelig hårdfør.

kører du så bare en vatpind rundt i de forskellige blomster eller hva?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-05-06 18:42

tobias wrote:
> Hvad gør jeg forkert?
> Tom

Jeg havde peber sidste år - de stod sammen med agurker og tomater - og der
var mange peberfrugter - men de var ikke særlig store og nåede ikke at blive
røde eller gule (der skulle være begge dele) - men ud på efteråret høstede
jeg alle de grønne - og de var OK.

Jeg gjorde heller ikke noget særligt - jeg såede dem samtidig med
tomaterne - men plantede dem ud lidt senere end tomaterne - omkring 1/6 - og
de stod i kapilar-kasser ligesom tomater og agurker.

I år har jeg agurker, tomater og meloner

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-05-06 18:51

On Sun, 28 May 2006 18:33:19 +0200, "tobias" <ingen@email.dk>
wrote:

> [...]
>
>I samme drivhus har jeg tomat og agurk, som giver rigtig meget.
>
>Det hele passes ens med vand og gødning.

Med samme problem, fik jeg at vide, at peber skal have meget lys,
og at mine tomater skyggede for dem, så i år kommer de i forreste
række
mvh Ebbe

Fra : leif

Dato : 29-05-06 07:23

> Med samme problem, fik jeg at vide, at peber skal have meget lys,
> og at mine tomater skyggede for dem, så i år kommer de i forreste
> række
> mvh Ebbe

Hold øje med om de kan trække vandet rigtigt op, hvis de står i
kapilær-kasser. Sidste år vandede jeg ekstra ovenfra, fordi sækkene ikke var
fugtige nok, og det gav de bedste peber jeg har fået i de 4 år jeg har haft
drivhus.

mvh leif

Fra : tobias

Dato : 29-05-06 21:12