Jordslået parasol
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-05-06 15:06

Den er almindeligt lys naturfarvet, og i en størrelse som jeg er glad
for, derfor spørger jeg: Er der nogen der kender en god metode til at
rense sådan en parasol.

Jeg kan selvfølgelig gætte mig til, at der vel ikke er nogen nem metode,
men alligevel. . . .

Jeg ved at man i gamle dage brugte kærnemælk til at rense noget, der var
blevet jordslået, men at fylde badekarret med kærnemælk - jeg håber der
findes andre metoder.

Ruth

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-06 20:20

"Ruth Nielsen" <cfs129093@cybercity> skrev i en meddelelse
> Den er almindeligt lys naturfarvet, og i en størrelse som jeg er glad
> for, derfor spørger jeg: Er der nogen der kender en god metode til at
> rense sådan en parasol.

Kaliumpermanganat og natriumbisulfit er dine venner:

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=193

Du kan købe en pose med begge dele i Matas.

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 01-06-06 06:35

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse

> Kaliumpermanganat og natriumbisulfit er dine venner:
>
> http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=193
>
> Du kan købe en pose med begge dele i Matas.

Tusind tak skal du have. Så skal parasollen åbenbart ligge i blød i
badekarret.

Undskyld jeg ikke har svaret før. Pludselig kunne jeg ikke finde den.

Hilsen Ruth

Fra : Emil

Dato : 02-06-06 04:14

Ruth Nielsen wrote:

>Tusind tak skal du have. Så skal parasollen åbenbart ligge i blød i
>badekarret.

Du skal _ABSOLUT_IKKE_ lægge parasolen i blød i Kaliumpermanganat
i flere minutter end det tager at gennemvæde stoffet.

Kaliumpermanganat er yderst kraftigt violet farvende, så brug det
ALDRIG i et badekar.

Natriumbisulfit (svovl) neutraliserer Kaliumpermanganaten, både
virkning og farve, så der ikke sker yderlige end at
kemikalieresterne skal vaskes ud i roligt tempo.

Men bemærk, at linket (som iøvrigt er udmærket til små emner)
foreskriver at 1. behandling max. må vare 2 minutter, før 2.
behandling gennemføres. Få munutter extra kan accepteres; men så
heller ikke mere.
Det kan du ikke gennemføre i et badekar, hvis parasolen er større
end den til en barnevogn.

Undskyld jeg farer således op; men jeg forstod, at du er glad for
netop _den_ parasol.
Jeg har erfaret, at et stykke godt teltstof af bomuld, efter 30
min. i 1. opløsning, blev som billigt toiletpapir.

Hvad kan du så gøre? Jeg véd det faktisk ikke. Alle blegemidler
vil skørne stoffet.
Hvis stoffet er af bomuld er NATRIUMPERBORAT en oplagt mulighed.
Jeg har ikke erfaring dermed. Find beskrivelsen her:
http://www.svendaage.dk/borupkemi.htm

Jeg ville nu starte med en blød børste og grundrens, efterfulgt
af Bio-Tex til hvid vask i lang tid og så måske Natriumperborat i
kort tid.

God fornøjelse

m.v.h. Emil