Stueplante - blomstring
Fra : Rick

Dato : 25-05-06 13:37

Hej I gruppen,

Nu har jeg indtil flere gange købt stueplanter til lejligheden fyldt med
blomster i forhåbning om, at de bliver ved med at blomstre.
Men hver gang er det samme mønster: De blomstrer i en måneds tid endnu og så
er de bare grønne. I løbet af de næste 1-2-3 år vokser og vokser de - de er
tilsyneladende sunde og raske. Men hvorfor blomstrer de ikke igen?
Desværre kan jeg ikke huske navnene på dem. Men det virker nu også mere, som
om at det er et generelt problem... Nogle ideer?

- rick -

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-05-06 16:24

"Rick" <rickcool22@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere, som
> om at det er et generelt problem... Nogle ideer?

De fleste potteplanter blomster en gang om året og ikke mere. Så du må
væbne dig med tålmodighed.
Nogle er svære at få i blomst igen så de ligner de oprindelige, men find
ud af hvilke blomster, der er tale om, så er det nemmere at svare dig.

mvh
Preben

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-05-06 16:53

Rick wrote:
> [...]
> endnu og så er de bare grønne. I løbet af de næste 1-2-3 år vokser og
> vokser de - de er tilsyneladende sunde og raske. Men hvorfor

Mange blomster skal have en hvilepause og ikke bare gro uafbrudt - efter
hvilepausen vil de så (som regel) blomstre igen.

De fleste blomster i naturen har hvilepausen om vinteren, hvor det er koldt
og de ikke gror - når forår og sommer så kommer igen - så blomstrer det hele
igen.

Så hvis du kan lave en tilsvarende rytme for dine potteplanter - så skal de
nok blomstre igen - men du får dem ikke til at blomstre hele året.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-06 20:49

> [...]
> som
> om at det er et generelt problem... Nogle ideer?

Når de er afblomstret skal de typisk stilles mørkt (nord eller øst vindue)
og køligt (under 15 grader) i nogle uger/måneder. Stilles så ind i varmen
igen, vandes og gødes. Nogle af dem er bare til her-og-nu, og smides ud
efter blomstring - typisk de billigste af dem.

Mvh Maria