Hvilken træsort til terasse vil I anbefale~
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 23-05-06 20:07

Hej i gruppen

Jeg har tidligere fået rigtig gode tilbagemeldinger på spørgsmål om mit
forestående projekt med ny træterasse - mange tak for det.

Vi har været ude for at kigge nærmere på træsorter, og fundet at lærketræ
tiltaler os meget.
Min kammerat byggede for 2 år siden en træterasse i lærk, som vi kiggede på
i dag, og den så mildest talt ikke særlig pæn ud i træet. Træet virkede
mørkt, gråligt og med ru overflade.
Jeg kan ikke forestille mig at han har vedligeholdt træet efter
foreskrifterne, men det virker mig alligevel drastisk efter kun 2 år.

Er det normalt for lærketræ at det meget hurtigt virker kedeligt?

Vil der være andre træsorter som er bedre egnet uden at det er farvet grønt
af imprægnering?

På forhånd tak

/CJ

Fra : Martin Bak

Dato : 23-05-06 21:59

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen00@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen
>

> Vil der være andre træsorter som er bedre egnet uden at det er farvet
> grønt af imprægnering?
>
> På forhånd tak

Lærk er nok noget af det bedste du kan bruge indenfor økonomisk rækkevidde.
Mange forhold spille dog ind for hvordan træet klarer sig i længden. Sol, og
regn ikke mindst.
Men intet træ vil forblive pænt uden behandling. Sol er nok den største
fjende, der udtørrer træets naturlige saftindhold og gør at det sprækker og
bliver modtageligt for vand.
Træets celler skal altid være fyldt med *noget* for ikke at blive overtaget
af vand med deraf følgende risiko for råd. Så lærk med en fornuftig og
vedligeholdt behandling er det bedste du kan gøre hvis du ikke vil blive
vildt eksotisk.

Martin

Fra : MGJ

Dato : 24-05-06 05:18

Hej

Ja uanset hvad du bruger af træ er du nød til at behandle det. Det danske
klima sol, regn og vind gør at det tørre hurtigt ud. Lærketræ er det som er
billigst, både når det gælder indkøb, men også efter behandling. Lærketræet
har dog uanset behandling en tendens til at blive mer eller minder glat
efter regn.
Offer en god hård træ sort og en ædeltræ olie med farve, så har du terasse i
mange år fremover som holder sig i en smuk farve. (Hvis den ikke får olie
bliver den hurtig sølv-grå som faktisk også er pænt).

MGJ

Fra : jones_net

Dato : 24-05-06 08:27

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen00@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er det normalt for lærketræ at det meget hurtigt virker kedeligt?
>
> Vil der være andre træsorter som er bedre egnet uden at det er farvet

Hvis du har adgang til www.goerdetselv.dk, så læs denne artikkel:
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=124&a=7693#
Hvis du ikke har adgang, så er her et kort resume:

Selvom mahogni koster 5 gange så meget som almindeligt fyrretræ, så bliver
kvadratmeterprisen kun dobbelt så høj (i artiklens eksempel), da der er
mange andre ting som koster det samme (strøer, stolper, grus, skruer, beslag
osv.), uanset om man lægger lærk, fyr eller mahogni ovenpå til sidst.

Og hvis du så skal gå og ærge dig over grimt træ de næste 5-10 år, så er det
måske prisen værd at give det extra...

/J

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 24-05-06 17:43

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og hvis du så skal gå og ærge dig over grimt træ de næste 5-10 år, så er
> det måske prisen værd at give det extra...

Jeg har været nede kigge priser i trælasten på mahogni, og det giver faktisk
mening det du skriver.

Som jeg kan spotte mig frem til, så findes mahogni i flere typer og nuancer
(eller mahogni-lignende træ). Vi vil gerne have så lyst mahogni som muligt.
Ved du hvilken type der er den lyseste i nuance man kan få?

Er der desuden nogen steder på nettet det kan betale sig at kigge på for at
gøre det en tand billigere?

Tak for svarene

/CJ

Fra : jones_net

Dato : 29-05-06 09:34

> [...]
> som muligt.
> Ved du hvilken type der er den lyseste i nuance man kan få?

Her kan jeg desværre ikke hjælpe dig
Jeg er ikke så godt inde i de forskellige træsorter, så jeg kan vejlede
omkring det. Her må trælasten og Internettet være vejen frem

/J

Fra : Knud L R

Dato : 24-05-06 19:25

> [...]
>
> Og hvis du så skal gå og ærge dig over grimt træ de næste 5-10 år, så er
> det måske prisen værd at give det extra...

Jeg er helt enig. Tag ikke lærk - det gjorde vi selv, og ikke engang af
økonomiske grunde. Selvom vi har vedligeholdt den temmelig omhyggeligt, er
den ikke specielt pæn længere allerede efter 3 år. Jeg har bl.a. været nødt
til at male gulvet! Men vi er nu glade for den alligevel....

Fra : Thomas Hansen

Dato : 26-05-06 15:53

On Tue, 23 May 2006 21:06:43 +0200, Christian Jacobsen
> [...]

> Er det normalt for lærketræ at det meget hurtigt virker kedeligt?
>
> Vil der være andre træsorter som er bedre egnet uden at det er farvet

Hej
Hvis du vælger lærk så kan jeg anbefale at behandle det med linolie med
fungicider.
Jeg har bruget malingen fra Damson paint. Til legeplads redskaber. Jeg
bruger grundingsolie som sprøjtes på med en trykflaske som den man kan
bruge til ukrudssprøjte. En til to dage efter grundingen males træet over
med linolie malingen. Jeg har prøvet både den dækkende og den lasernede.
Til at male lærk er den laserende sibirisk lærk rigtig god. Den giver en
flot og meget holdbar glød.
Du kan kikke på www.linolie123.dk
Ulempen med linolie maling er at det skal være tørvejr i 2-3 dage før og
efter man maler med det. Fordelene er tilgengæld et malingen er utrolig
rar at arbejde med, det rækker ufattelig langt og det lugter slet ikke som
træbeskyttelse normalt gør.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"