Afgravning af jord og terrasseprojekt
Fra : Jens U. K.

Dato : 23-05-06 13:25

Jeg er kommet frem til at jeg vil lave en ny terrasse i stedet for en
eksisterende.
Den nuværende er knap en halv meter høj og med betonfliser. Den nye skal
være knap en meter, således at den er i niveau med stuegulvet og den skal
være lavet i træ.
Målene på den nye (og gamle) terrasse er ca. 6x4 meter og jeg regner med
at der skal være 3 eller 4 trin brede og dybe trin på trappen.
For at få det til at se let og luftigt ud, dels at få lidt afsætningsplads
til diverse haveting, skal den gamle stenterrasse fjernes.
"Fundamentet" på den nye terrasse skal laves med betonsøjler i jorden med
stolpesko.
Terrassen skal laves med hvidmalede stolper (Robenia måske), Ipe gulv og
gelænderet skal laves med hvide kryds og Ipe gelænder.
Trappen ned til have skal være ca. halvt så bred som terrassen og uden
gelænder.

Jeg overvejede at få nogen til at lave den første del - altså at fjerne
den gamle terrasse og ligge fliser i bunden samt lave de nødvendige
beton/stolpesko for mig - hvilket fag kontakter man til sådan en opgave?
I nærheden af Kgs. Lyngby - og snart (dvs. indenfor de næste 14 dage)?
Alternativt skal jeg bare have en mand med en
minigraver/motorbør/container ud og fjerne den gamle terrasse (der er jo
nok omkring 8-12 m3), hvem får man til det i Kgs. Lyngby?

Selve terrassebygningen regner jeg selv med at stå for.

Håber I kan hjælpe

/Jens Ulrik

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 15:06

Jens U. K. skrev:
> [...]
> minigraver/motorbør/container ud og fjerne den gamle terrasse (der er jo
> nok omkring 8-12 m3), hvem får man til det i Kgs. Lyngby?

Vær beredt på at det ikke er det rene sand du vil fjerne!
Sådanne forhøjede terrasseplan er ofte slet og ret affaldspladsen fra
byggeriet og derfor ét sammensurium af sten, brokker og cement

Minigraver + motorbør er fornuftigt værktøj til jobbet og du gør sikkert
det lettets ved at leje sagerne. Men hvor du gør dét i det KBH'ske kan
jeg ikke rådgive om!

--
Armand.

Fra : Jens U. K.

Dato : 29-05-06 09:26

> Vær beredt på at det ikke er det rene sand du vil fjerne!
> Sådanne forhøjede terrasseplan er ofte slet og ret affaldspladsen fra
> byggeriet og derfor ét sammensurium af sten, brokker og cement

Jep, jeg har det allerede mistænkt.

> Minigraver + motorbør er fornuftigt værktøj til jobbet og du gør sikkert
> det lettets ved at leje sagerne.

Kan man godt selv føre sådan en minigraver?

/Jens Ulrik

Fra : Leonard

Dato : 29-05-06 22:18

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote:

>Kan man godt selv føre sådan en minigraver?

Ja, hvis man giver sig tid til at lære den at kende og lader være med
at have travlt når man arbejder med den. Og så lige finder ud af hvor
let den vælter inden man går igang. Det er endda sjovt, hvis man
stadig har lidt dreng i sig
Men det kan være farligt hvis man ikke passer på og den kan lave mange
grove ulykker.
Undersøg hvad der er i jorden af kabler og rør inden arbejdet
begynder.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Fra : Max

Dato : 29-05-06 22:18

Hej Leonard

> at have travlt når man arbejder med den. Og så lige finder ud af hvor
> let den vælter inden man går igang. Det er endda sjovt, hvis man

Det har tit undret mig at der ikke kræves styrtbøjle på
de små modeller, det er jo dem der vælter lettest.

Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 29-05-06 22:32

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Det har tit undret mig at der ikke kræves styrtbøjle på
>de små modeller, det er jo dem der vælter lettest.

De er jo bygget så de kan køre ind i huse og der er der ikke plads til
styrtbøjlen.
Jeg tror forøvrigt ikke der er stor forskel på en 800 kgs eller 3,7
tons maskine, hvis de udstyres med en stor skovl, der fyldes med vådt
grus eller jord og der svinges ud på tværs af bælterne og rækkes langt
nok ud med armen, så vælter de nok begge.
Derfor skal skovlen holdes lavt over jorden når man øver sig i
begyndelsen, så vælter man ikke så langt og kan bare trykke skovlen
ned i jorden og tømme den, så man genvinder balancen.

Fra : Armand

Dato : 29-05-06 23:21

Jens U. K. skrev:

> Kan man godt selv føre sådan en minigraver?

Ork ja!
med lidt forsigtighed i starten (á ikke mm-tæt på soklen lige fra første
hug) kan man hurtigt lære sig selv op!
Og man skal være en gammel stivstikker for ikke at synes at det er sjovt

--
Armand.