Centralstøvsuger i gammel skorsten?
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 22-05-06 21:00

Hej,

Den gamle støvsuger er ved være udtjent, så vi overvejer at installere
en centralstøvsuger.

Til det brug vil en gammel, nedlagt skorsten være perfekt. Den er
placeret rimeligt centralt og går fra kælder til 1. sal.

Jeg kan dog ikke rigtigt forestille mig hvordan man kan komme til at
montere forgreninger mm. inde i skorstenen Nogen der har forsøgt
noget lignende?

/Jeppe

Fra : Anders Majland

Dato : 23-05-06 07:57

> Jeg kan dog ikke rigtigt forestille mig hvordan man kan komme til at
> montere forgreninger mm. inde i skorstenen Nogen der har forsøgt
> noget lignende?

Enten lave hullerne store nok til at du kan få en arm ind eller undlade
samlinger undervejs og så samle det i den ene ende..

/A - Der har faldstamme og vand / varme i en gammel skorsten

Fra : jones_net

Dato : 24-05-06 08:32

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4472b252$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Enten lave hullerne store nok til at du kan få en arm ind eller undlade
> samlinger undervejs og så samle det i den ene ende..
>
> /A - Der har faldstamme og vand / varme i en gammel skorsten

Hvordan har du sikret, at en evt. brand i kælderen ikke hurtigt breder sig
op til 1. sal?
Jeg havde tænkt på at fylde godt op med rockwool i bunden, så der er så godt
som ingen steder, hvor ilden ville kunne trænge op i skorstenen...

/J
Som har gang i samme opbygning

Fra : Anders Majland

Dato : 24-05-06 12:04

> [...]

> Jeg havde tænkt på at fylde godt op med rockwool i bunden, så der er så
> godt som ingen steder, hvor ilden ville kunne trænge op i skorstenen...

Ikke nogen brandsikring af betydning - men jeg har også kun ca 1 meter
skorsten tilbage fra gulv 1.sal og ned i "teknikskab". Planen er dog at
fylde noget mineraluld i - mest ahs til støjdæmpning af faldstammen.

Byggetilladelsen er givet uden bemærkninger til det, men resten af gulvet er
blevet BD30 - det var det ikke i forvejen og førstesalen var ikke tidligere
godkendt til beboelse.

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 23-05-06 17:09

Den Tue, 23 May 2006 skrev Anders Majland:

> Enten lave hullerne store nok til at du kan få en arm ind

Ja, det var den eneste løsning jeg lige kunne finde på. Men er det nok
at fastgøre røret ved de 2 udtag (stue + 1. sal)?? Røret bliver vel
ca. 6 meter lodret.....

> eller undlade samlinger undervejs og så samle det i den ene ende..

Hmm, ja men de to udtag skal jo stadig monteres somehow....

/Jeppe

Fra : Torkild

Dato : 24-05-06 09:03

Hej Jeppe

> [...]
>
> Jeg kan dog ikke rigtigt forestille mig hvordan man kan komme til at
> montere forgreninger mm. inde i skorstenen Nogen der har forsøgt

Næeh ikke med en skorsten, men ca. 5,5 meter under et gulv, med 2 udtag og
så røret videre til førstesal, så pricippet er lidt det samme og nej jeg er
ikke gynækolog

Lad mig sige at jeg fintænkte meget inden jeg gik i gang og havde flere
løsningsmodeller - nogen mere fantasifulde end andre.

sådan så mit ud O-----samling--------O------------herfra bøjning videre op
til 1'ste sal

Mit anlæg var et Husky, men princippet er vel det samme i rørføringen. Jeg
havde kun mulighed for at lave monteringshullerne i den færdige størrelse,
da det ikke var muligt at lave det pænt ellers, men det lykkedes osse til
fulde.

med lidt besvær lavede jeg en præcis opmåling mellem de 2 monteringshuller
og bøjningen videre til 1'ste salen og med disse mål, så lavede jeg en
prøvemontering, hvilket vil sige, at jeg tilpassede alle rør og bøjninger,
satte dem sammen uden at lime og kontrollerede at målene passede. på
udtagsbøjningeren satte jeg noget af det her hulbånd, som kan købes i
metermål, samt en træksnor af kraftig nylon. Træksnoren skulle bruges til at
trække bøjningen op til anlæg og hulbåndet brugte jeg som ekstra sikring og
understøttelse. Begge dele blev holdt på plads med noget kraftig tape.
Snoren kunne jeg fiske med en lang pølsetang.

Startede så i den ene ende med at føre den første længde med bøjning stil
1'ste sal en længde rør og T-stykke til udtag (limet på forhånd så det var
hærdet) skubbede det ind under gulvet og så monterede jeg den næste længde
rør i T-stykket og ventede til det var hærdet(ville bare ikke risikere at
samlingen gik fra hinanden under gulvet) Da det var tørt skubbede jeg det
videre ind under. så manglede jeg kun det sidste stykke, med udtag og
samlestykke (var limet og hærdet på forhånd) det blev limet på det sidste
stykke - og ja ventede til det var hærdet. skubbede det ind under. et
kosteskaft med gaffatape på og så kunne jeg skubbe hele molevitten indtil
jeg kunne se bøjningerne i monteringshullerne. (når en gang arkæologerne
graver det ud kan de sikkert få mange timer til at gå med at fundere over
hvad det kosteskaft laver i enden af noget plastrør)

Fiskede snoren op - trak rørerne/bøjningerne op og hulbåndet blev fastgjort
på hver side, så sad bøjningerne fast og så var den en nem sag at sætte
udtagene på - skulle bruge en lille stump rør imellem udtag og bøjning.
Styreledningen blev trukket ud sammen med snoren.

Tjae blev vist en lidt længere forklaring - men ment som inspiration og hvis
jeg skulle råde, så ville jeg prøve at finde så præcist mål som muligt
mellem de to udtag - tilpasse det hele inden og så nedsænke det i etaper -
og hvis du laver større hul ved udtagene og så reparerer bagefter - så
stiller det heller ikke så store krav til præcisionen i afstanden. Men lad
det tørre inden du sænker det ned - evt. ekstra sikring med kraftig tape fra
rør og henover bøjning til næste rør.

Havde selv 3,5 meter rør med samling uden ekstra understøttelse og har nu
kørt i 5 år - solgte huset for 2½ år siden, men ifølge nye ejere, så er det
noget af det bedste ved huset, så en rigtig god ide at installere sådan et
anlæg.

Hvis du vil have en understøttelse på midten, så kunne du jo tage en sten ud
midtvejs og så sætte en bøjle rundt røret og ud igen - måske een af disse
her rustfrie murbindere og så sætte stenen i igen.

husk at der skal være en kort bøjning ved udtaget og en lang bøjning alle
andre steder. Det er for at fange evt lange genstande ved indsugningen og
teorien er at kan det komme igennm den første bøjning - ja så kan det osse
komme igennm de andre bøjninger.

Fra sugeenheden og til sidste sugested havde vi 15 meter + 9 meter slange og
der fuld sugekraft. Vi tømte vel spand et par gange om året.

Det eneste minus der var, var min egen skyld, da jeg satte den udvendige
afgang fra sugeenheden overfor en udvendig dør til køkkenet og selvom der
var 3 meter imellem, jamen, så var der kraft nok til at der blev blæst noget
af det fine støv ind igen - ja sådan føltes det - så der er power i sådan et
anlæg - vores var bare en standard - kan ikke huske Kw.

Rigtig god fornøjelse - det skal i nok blive glade for

mvh
Torkild