Forskel på græsfrø
Fra : Klopper

Dato : 22-05-06 14:32

Hej i gruppen.

Jeg vil i løbet af en uges tid være klar til at så omkring 1000 kvm.
græsplæne. Jorden som skal tilsås noget sandet, så jeg ville høre om råd til
valg af græsfrø...
I byggemarkeder findes svingende kvalliteter fra priser på ca. 50 kr. pr.
100 kvm. til over 300 kr. pr. 100 kvm tilsået plæne. Men er forskellen det
værd? Er det billige bare markgræs eller giver det en fin slidstærk plæne?
Forslag og råd er meget velkomne...

Fra : Andersen [3650]

Dato : 22-05-06 15:20

"Klopper" <dfoestergaard@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> værd? Er det billige bare markgræs eller giver det en fin slidstærk plæne?
Man får hvad man betaler for. Såre simpelt.
Det billige gror som bare fanden og er rimelig bredstrået.
Det dyre vokser langsom og giver en tæt flot plæne med smalle strå.
Planteskolen kan sikkert vejlede om lige hvilken type der passer til
dit "underlag".
Der er jo også muligheden for rullegræs. Så har du færdig plæne på
et par dage

Fra : Max

Dato : 22-05-06 15:40

Hej

> Der er jo også muligheden for rullegræs. Så har du færdig plæne på
> et par dage

Ja, og så kan man jo overveje om de 25.000 kr. er det værd :)

Mvh Max

Fra : JJ

Dato : 22-05-06 16:39

> Man får hvad man betaler for. Såre simpelt.

det er nu en sandhed med modifikationer.

JJ

Fra : Klopper

Dato : 22-05-06 17:27

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det dyre vokser langsom og giver en tæt flot plæne med smalle strå.
> Planteskolen kan sikkert vejlede om lige hvilken type der passer til

Ok, så den bedste løsning vil være en langsomt voksende smalstrået blanding
til sandet jord....
Takker meget for svaret.

Klopper

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 22-05-06 22:49

> Man får hvad man betaler for. Såre simpelt.

Selvfølgelig, men hvis du dermed mener høj pris = høj kvalitet passer det ikke.
Jeg købte for nogle år siden nok det dyreste frøhandlen havde (Turf) og det
kan absolut ikke anbefales til en villa-græsplæne.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-05-06 06:32

On Mon, 22 May 2006 23:48:35 +0200, Morten Jørgensen <mj_500@sol.dk>
wrote:

>Jeg købte for nogle år siden nok det dyreste frøhandlen havde (Turf) og det
>kan absolut ikke anbefales til en villa-græsplæne.

Hvorfor ikke?
Og kan du huske hvilket firma den turf-blanding kom fra? (Der er næppe
to firmaer som har samme græsblanding....)

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-06 17:59

On Mon, 22 May 2006 15:32:29 +0200, "Klopper" <dfoestergaard@msn.com>
wrote:

> [...]
>værd? Er det billige bare markgræs eller giver det en fin slidstærk plæne?

Der er forskel på græs - stor forskel.

Men ud over det kan jeg ikke rigtig komme det nærmere - jeg har prøvet i
mange år at blive klog på hvad forskellen helt nøjagtig består i, men de
forklaringer jeg får hænger bare ikke ved. Det er nok bare mig .....

Vores frø-mand snakker meget om rajgræs - det er billigt, men giver
åbenbart ikke så pæn en plæne, eller er noget kraftigere i strået.

Men det er også forskel på hvor hurtigt græsset etablerer sig. Jeg såede
noget langs min indkørsel for godt og vel 4 uger siden. Jeg blev
overtalt til at tage den pæne græsblanding, det var også ok. Men den
spirer så ekstremt langsomt, bl.a fordi den kræver en del varme som jo
ikke var i jorden da jeg såede. Det er først nu at jeg kan se et
grønligt skær over min græsrabat. (Ud over det senegræs som kommre op
deri.)

De næste 500 m2 jeg skal have sået til bliver med noget græs som er
hurtigere til at etablere sig - jeg gider ikke vente i ugevis på at det
bliver grønt.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Klopper

Dato : 22-05-06 20:44

> [...]
> ikke var i jorden da jeg såede. Det er først nu at jeg kan se et
> grønligt skær over min græsrabat. (Ud over det senegræs som kommre op

At det er meget vigtigt med høj jordvarme for at opnå hurtig spiring, har
jeg hørt før. Rådet har været at så græs i maj/juni eller august.
Jeg vil nu vælge en langsomt voksende type og dermed spare rigtig mange
græsslåninger de næste 20 år :)

Klopper

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-06 21:04

On Mon, 22 May 2006 21:44:27 +0200, "Klopper" <dfoestergaard@msn.com>
wrote:

>At det er meget vigtigt med høj jordvarme for at opnå hurtig spiring, har
>jeg hørt før. Rådet har været at så græs i maj/juni eller august.

Det gælder egentlig for alle typer frø - de spirer hurtigere hvis der er
varmt. Jeg tænkte bare ikke over at der var forskelle i spirehastigheden
på græstyperne......

>Jeg vil nu vælge en langsomt voksende type og dermed spare rigtig mange
>græsslåninger de næste 20 år :)

Jeg er gået i gang med at klippe en græsmark til græsplæne - den gror jo
flere cm om dagen i det her våde og smålune vejr vi har nu. Ikke godt,
når man ikke kan li' at slå græs ......
(Og det er heller ikke smart at plante 80 meter hæk når man ikke kan li'
at klippe hæk ..... men den slags kommer man jo først i tanke om
bagefter

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-05-06 00:43

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> (Og det er heller ikke smart at plante 80 meter hæk når man ikke kan
> li' at klippe hæk ..... men den slags kommer man jo først i tanke om

Undertiden er alternativerne til græs og hæk dårligere end at være nødt til
at slå græs og klippe hæk, selv om man hader haveabejdet.

Da jeg overtog min ejendom for 2½ år siden, var et stort areal belagt med
beton og et andet stort areal med asfalt. Mange meter afgrænsning ind til
den ene nabo var noget frønnet plankeværk. Det var gyseligt.

Bagtil var en 5 meter høj og 2 meter tyk upasset hæk af blandet inhold og på
den tredje side et hullet plastikhegn og hunderoser. Frygteligt.

Så hellere bruge et par timer om ugen på de 6-700 m² græs og et par andre
timer en gang eller to om året på de ca. 100 m. hæk.

Nu har jeg græs, hvor der før var beton og asfalt og en nyplantet hæk på de
3 føromtalte sider. Meget kønnere, selv om det er større arbejde.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-05-06 06:35

On Tue, 23 May 2006 01:42:34 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Undertiden er alternativerne til græs og hæk dårligere end at være nødt til
>at slå græs og klippe hæk, selv om man hader haveabejdet.

Enig. Det er også derfor jeg har plantet hækken.

> [...]
>
>Nu har jeg græs, hvor der før var beton og asfalt og en nyplantet hæk på de
>3 føromtalte sider. Meget kønnere, selv om det er større arbejde.

Det lyder i hvert fald meget pænere
Jeg regner med at få råd til en plænetraktor snart - så vil min bror og
min far nærmest komme op at slås om hvem der skal klippe græsset - så
kan jeg lave noget mere interessant

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 23-05-06 07:10

Hej Mads

> Jeg regner med at få råd til en plænetraktor snart - så vil min bror
> og min far nærmest komme op at slås om hvem der skal klippe græsset -
> så kan jeg lave noget mere interessant

Ja, jeg har en gartner der kommer og klipper plænen og hækken,
det er nogle af de bedste penge jeg bruger, de køber mig nemlig
frihed og en god samvittighed, og så genere jeg heller ikke mine
naboer med motorstøj i weekenden.

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-06 17:20

> (Og det er heller ikke smart at plante 80 meter hæk når man ikke kan li'
> at klippe hæk ..... men den slags kommer man jo først i tanke om
> bagefter

Læbælte, Mads, et læbælte.
Det skal ikke klippes - men kræver naturligvis noget plads. Alternativt
noget rustikt (læs: ser lidt rodet men meget hyggeligt ud).

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-05-06 20:10

On Wed, 24 May 2006 18:20:18 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Læbælte, Mads, et læbælte.

>Det skal ikke klippes - men kræver naturligvis noget plads. Alternativt
>noget rustikt (læs: ser lidt rodet men meget hyggeligt ud).

Så jeg har mig et rustikt bøge-læbælte Eller, det kan det jo blive
til. Hvis ikke det var fordi det så vil tage min udsigt.

Jeg har altid syntes de folk som ævler om udsigt er lidt ... hvad skal
jeg sige .... ....
Men nu hvor jeg selv har udsigt er jeg altså blevet lidt lige sådan.
Så jeg slipper ikke for at klippe min nye bøgehæk. Men hvis nu jeg
husker at få det gjort 2-3 gange hver sommer, så behøver jeg ikke rydde
de afklippede grene op efter mig, så vil de være så små at de forsvinder
af sig selv.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lars K.

Dato : 22-05-06 21:00

> [...]
> værd? Er det billige bare markgræs eller giver det en fin slidstærk plæne?

Det er meget fine råd du har modtaget, men det du skal tænke på er hvad
græsset skal bruges til, hvis du evt. køber sådan noget som mini turf, som
er en flot græs, og som ikke skal slåes så tit, men den kan så til gengæld
ikke holde til at blive spillet bold på alt for meget, så snak med en
planteskole og få en snak om hvad du skal bruge plænen til, og hvad du
forventer, al den græsfrø du køber er i blandinger, men der er stort
forskel.

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 23-05-06 07:27

Hej

Du skal vælge græs ud fra dine behov
Jeg købte "det rigtige græs", som er langsom virkende og uden
rajgræs- meget dejligt når det ikke skal slåes så meget, anyway -
med Fodboldspil, gynger og leg ja så slider det faktisk meget på
græsset,at der kun er jord tilbage i nogle områder. Og så er det
lidt irriterende, at græset er langsomt voksende, for det er bart i
laaaang tid - Jeg måtte efterfølgende "efterså" og sige til
børnene, de ikke skulle spille bold i de "bare" område - men det er
jo ligesom ikke mening med en græsplæne

Peter

Fra : Lene Sørensen

Dato : 23-05-06 08:37

> [...]
> værd? Er det billige bare markgræs eller giver det en fin slidstærk plæne?

Ved ikke om dette link kan hjælpe dig, men der står noget om de forskellige
græs typer. Jeg har selv købt 40 kg Villa-turfblanding, da vi har to hunde,
som gerne skulle have lov at lege på græsplænen. En græsplæne er for mig,
først og fremmest noget brugbart hvor man kan spille forskellige spil om
sommeren og ikke behøver at tænke på om græsset nu kan holde til det. Ja og
så har min mand lige købt sig en ny havetraktor, så det går nok hvis det
kommer til at gror lidt hurtigt.

http://www.lundhede.com/graesfroe.htm

Jeg har ikke haft tid til at så græs endnu, så det glæder mig at det ikke er
ved at være for sent, satser på at få det gjort næste uge.

VH Lene

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-06 17:17

> [...]
> værd? Er det billige bare markgræs eller giver det en fin slidstærk plæne?

Vi har sået af flere omgange, og det er fløjtende ligegyldigt efter et år -
der ser de ens ud, og der er samme arbejde med at slå dem. Så medmindre du
søger noget helt specielt, så køb du bare, hvad du falder for.
I øvrigt har vi et stykke, som bare fik lov til at gro fra køkkenhave over
ukrudtmark til græsplæne, og der er forskel - det er ikke så ens som de
stykker plæne, hvor græsset er sået.

Mvh Maria