Toilet på faldstamme
Fra : Peter Jensen

Dato : 21-05-06 18:50

Hvad siger loven eller erfaringen mht. toilet på en faldstamme? Skal
faldstammen være en vis størrelse? Skal have lave et toilet i en kælder hvor
der er to faldstammer. Én på 70mm som kommer fra en køkkenvask og en på
110mm som kommer fra et andet toilet. Det vil være klart nemmest at benytte
den faldstamme fra køkkenet, men er det lovligt, eller kan det anbefales?

Fra : mcloud

Dato : 21-05-06 21:33

Hej
Din faldstamme til w.c skal være min. 110 mm.
mvh mcloud

Fra : mcloud

Dato : 22-05-06 14:20

Hej igen
Faldet pr. løbende meter skal være ca 2mm. eller 2 promille pr. meter
mvh mcloud

Fra : Mette & Michael

Dato : 22-05-06 16:26

> Faldet pr. løbende meter skal være ca 2mm. eller 2 promille pr. meter
> mvh mcloud
>-----Øhh, i min kloakmester håndbog står der altså 20 promille (2 cm.
>pr.lbm), meeen mon ik' osse det var det du mente

Mvh.
Michael

Fra : Martin

Dato : 22-05-06 16:43

uden at skulle spille klog så tror jeg altså 2 cm er meget,hvis du har et
stort badeværelse på f.eks 5 meter,så skal der være 10 cm forskel fra den
ene ende til den anden ? det lyder lidt vildt

Martin

Fra : Mette & Michael

Dato : 22-05-06 17:17

> [...]
> stort badeværelse på f.eks 5 meter,så skal der være 10 cm forskel fra den
> ene ende til den anden ? det lyder lidt vildt

så er det altså fakta ifølge ds 432, at en ledning "for at være
selvrensende" =
kan komme a' med lorten, skal ligge med min. 20 promille. Hvis altså man,
som de fleste
vil undgå at skulle foretage en detaljeret dimensionering.
Sagt på dansk, ligger du en sp. vandsledning med kun 2 promille, som
foreslået, så vil der, specielt med
de modene vandsparetoiletter, ske betydelige aflejringer i røret, som så vil
lukke til og stoppe.
Se det lige for dig, 2 mm fald på en meter ..... Det er sku' ik' meget for
en åååårn'li arm

MVH.
Michael

Fra : Ivan

Dato : 22-05-06 19:37

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen
> Faldet pr. løbende meter skal være ca 2mm. eller 2 promille pr. meter
> mvh mcloud

ååå hvordan beregner du lige faldet på en faldstamme? En faldstamme står
eller burde stå i lod, altså lodret.

Fra : Mette & Michael

Dato : 22-05-06 20:02

> ååå hvordan beregner du lige faldet på en faldstamme? En faldstamme står
> eller burde stå i lod, altså lodret.
> ---- Men nu står toilettet jo sikkert ikke lige oven på faldstammen!
> Det vi taler om er faldet på ledningen fra toilettets vandlås til grenen
> på faldstammen.
Kom til at tænke på at, hvis Peter Jensen nu vil udføre/beregne en
dimensionering skal der osse tages højde for om ledningen er udluftet, men
det er en længere historie.

Mvh.
Michael