Værktøj til udkradsning af fuger.
Fra : Ole Axelsen

Dato : 19-05-06 20:00

Jeg skal have udskiftet fugerne i vores rødstens parcelhus fra 1974. Huset
er bygget i en type sten, der ikke er helt regulære og fuldkantede, så der
er ikke nødvendigvis samme fugebredde over alt. Jeg overvejer at investere i
en "fugeudkradser", evt. af typen man spænder på en vinkelsliber. Vil den
kunne bruges, når fugerne er af varierende bredde? Og, hvor dyr er den i
forbrug af "kradsejern"?
Det skal lige siges, at fugerne de fleste steder er meget dårlige, og flere
steder kan de kradses ud med et viskelæder, så det kræver ikke meget
(maskin)kraft at få dem ud.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-05-06 20:12

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse
> [...]
> en "fugeudkradser", evt. af typen man spænder på en vinkelsliber. Vil den
> kunne bruges, når fugerne er af varierende bredde?

Ja, man kører to gange.

> [...]
flere
> steder kan de kradses ud med et viskelæder, så det kræver ikke meget

Jeg ville slibe mig en lang spids 'mejsel' i et eller andet hårdt metal.
Oftest falder den gamle opfugning ud i mere eller mindre hele stykker.

Alternativt kan man bruge boremaskine med murbor. Det støjer og sviner ikke
så meget som vinkelsliberen.

Du skal et par cm ind. God fornøjelse.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Yaks

Dato : 19-05-06 20:13

Hej Ole

Det er den rigtige måde at gøre det på.
Køb fræseren tyndere end den smalleste fuge og så er det bare derudaf.
Det tager noget tid, og sviner forfærdeligt.
Fræseren holder fint tilet hus eller to, hvis du ikke taber den på fliserne.

Poul T

Fra : Max

Dato : 19-05-06 21:10

Hej Ole

> Det skal lige siges, at fugerne de fleste steder er meget dårlige, og

For din egen og naboernes skyld, så lej en fugesliber med
støvsuger til opgaven.

Mvh Max

Fra : Mureren

Dato : 19-05-06 21:38

> [...]
> Det skal lige siges, at fugerne de fleste steder er meget dårlige, og
> flere steder kan de kradses ud med et viskelæder, så det kræver ikke meget

Respekt for at tage arbejdet med udkradsning og fugning, istedet for den
evindelige lappeløsning med vandskuring/filtsning!

Du skal bruge sådan et sæt her:
http://www.toolworld.dk/store.php?mkr=14&pointer=90, enten i 8 eller 10 mm,
begge dele kan bruges.

Lej for guds skyld en ordentlig støvsuger til at sætte på fugefræsesålen!!!
(eller køb den, og sælg den bagefter)
Starmix 1425 kan anbefales, http://www.elektrends.dk/starmix_is.htm
De fleste byggemarkeder der fører disse typer støvsugere har også en form
for "adapter" der gør at du kan sætte slangen ordentligt fast på
fugefræsesålen, og den SKAL sidde ordentligt fast, ellers bliver du skide
irriteret
Adapteren er ofte bare et stykke gummi udformet med forskellige diametre, og
så skærer man det bare af hvor diameteren passer så slangen sidder UDVENDIGT
på fugefræsesålens studs.
Lad være at spare på dette punkt, det er ofte forskellen på et ordentligt
slutresultat og noget rigtig hjemmelavet lort! Uden støvsugeren er fugerne
fyldte med støv og mørtelstumper, og du kan ikke se om du får fjernet ALT i
fugerne. Desuden sviner støvet på facaden, og du vil erfare at du også
kommer til at fræse i selve murstenene, enten fordi fugen er for smal, eller
bare fordi man "kører skævt". Dette støv er ikke nem at fjerne helt
bagefter, og nå man syrer af til slut trækkes murstensstøvet med ud på
stenene...(no worries, man ser ikke at du er "kørt skævt" når der er fuget!)
Så er der også lige det med arbejdsmiljøet...det er decideret ufedt at stå i
en sky af kalk, sand og muligvis cement hele dagen!
Det med at køre skævt er ikke så stort et problem når fugerne er så porøse
som du antyder, men indimellem er fugerne næsten lige så stærke som
murstenene, og så lærer man at leve med "skæverterne"

Husk også en ordentlig hammer og en mejsel til vinduesfalse m.m.

Justër fugefræseren så du kommer ca. 16-18mm ind bag forkant mursten.
Når du står med vinkelsliberen i hånden og begynder at bruge værktøjet, så
start med at køre i lejefugerne (de vandrette), og hold fugefræseren OP mod
den øverste sten i lejefugen.
Når du har kørt lejefugen igennem én gang på den måde, lægger du
fugefræsesålen ned på den nederste sten, og køre den modsatte vej tilbage,
så er der i de fleste tilfælde ikke mere tilbage i fugen.
Studsfugerne tages til sidst, når du har taget et "felt" med lejefuger, som
det nu lige passer dig.

Hvis du kan få råd, så lad en murer fuge det. Det ser nemt ud, og det er da
heller ikke rocket science, men tempoet er væsentligt højere, og
sluresultatet er (forhåbentligt) pænere.
Det svære ved at fuge (udover at få mørtlen blandet med den rigtige
konsistens så den hænger fast på fugeskeen , er at færdiggøre fugerne
ensartet, hvadenten du vælger at gøre det med en "trykkepind" af hårdttræ,
eller et rigtigt fugejern.
(jeg er selv mest til trykkepinden, den giver en flottere overflade synes
jeg, men er ikke så holdbar fordi fugen er mere åben og porøs, og dermed
mere modtagelig overfor vand og frost)
Man skal også være over det nyfugede areal med trykkepinden/fugejernet på
det rigtige tidspunkt. Når det at blive for tørt, bliver der sorte mærker i
fugen fordi du "brænder" den af når du trykker, for vådt så får du fugen
gjort porøs istedet for at trykke den. Selve afbørstningen efter du (eller
mureren) har trykket, bør foretages med 3M's "Doodlebug", gerne den brune.
Ethvert velassorteret byggemarked har dem, ellers beder du dem skaffe dem,
slut færdig

Afsyring...det er et helt kapitel for sig hvis man vil lytte til alle
eksperterne!
Nu har jeg trods alt været med til at fuge en del i min tid, og aldrig haft
skader pga. afsyring.
Du kan vælge at købe forblandet syre (30% saltsyre, blandet med 20 dele
vand), eller købe en dunk 30% syre og selv blande det i et forhold så du kan
fjerne det der sidder tilbage på stenene.
Når der står "det der sidder tilbage på stenene", så betyder det at der IKKE
må sidde noget mørtel tilbage, der må højest være et næsten usynligt
kalk/cement-slør, ellers har du ikke været grundig nok med doodlebug'en!

That's it, have fun

Mvh.
Mureren

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 19-05-06 22:05

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Respekt for at tage arbejdet med udkradsning og fugning, istedet for den evindelige lappeløsning med
> [...]

Her kan også findes fugefræsere og andet godt.
De er kommet med en ny fugefræser som dog
godt nok ikke er med der kan jeg se.

http://www.carat-tools.dk/

Fra : Max

Dato : 19-05-06 22:20

Hej Morten

> De er kommet med en ny fugefræser som dog
> godt nok ikke er med der kan jeg se.
>
> http://www.carat-tools.dk/

Tak for den link, et rart katalog at have ved hånden.

Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 20-05-06 13:52

Ole Axelsen skrev:
> [...]
> Det skal lige siges, at fugerne de fleste steder er meget dårlige, og flere
> steder kan de kradses ud med et viskelæder, så det kræver ikke meget

Hæ! "med et viskelæder"
Og jeg som troede at det kun var standarden for lige-efterkrigstidshuse
som mit med 99,5% sand
Jeg har (selvsagt?) været igang med jobbet, og det á indtil videre to
gange. 2. gang kunne jeg ikke finde det gamle værktøj til
vinkelsliberen, og af tidsnød fik dugerne en tur med en stor
vinkelsliber - Tak for kaffe et støveri
Hvis ikke du ligefrem gider bruge et viskelæder til jobbet, så er det
til så løse fuger, tilstrækkeligt med en boremaskine med et murbor, som
ikke støver nær så meget som nogen af vinkelsliber-mulighederne qua
hastigheden.
Kender du en smedelærling, kan du måske få ham til at fremstille et rør
der matcher over det cylindriske stykke som boremaskinens håndtag er
spændt på og i den anden ende er afskåret i ca. 60° og med en tynd plade
på hvorigennem det passende murbor stikker 20-30mm ud, og derved have et
bulligt og perfekt værktøj!

Tip til fugearbejdet:
Jeg blev præciseret at jeg skulle starte oppefra for ikke at spilde
mørtel og syre på nedenunder værende felter fra tidligere arbejdsdage,
og dét tog jeg så alvorligt at jeg kom den halve gavl ned førend det gik
op for mig at det er langt lettest at arbejde nedenfra og op: Kun derved
har de lodrette fuger en opfyldt vandret fuge at "ligge på" istedetfor
at tendere til at falde under ud.
Hvad angår "oppefra og nedefter", kan man stadig udvælge sig et felt af
størrelse af en arbejdsdag øverst/højest, og så arbejde sig op nedefra
på dét!

--
Armand.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 20-05-06 15:33

Armand wrote:
> [...]

Tak for alle Jeres input. Nu har jeg lidt ideer at arbejde videre med. Jeg
tror det bliver en kombination af: Vinkelsliber til de stærkeste områder,
murbor til de lidt svagere og kradsepind til de dårligste steder. Jeg har
forøvrigt helt tilfældigt, netop i dag, talt med en gammel skolekammerat,
som har været i murerbranchen i 30 år, og han havde selvfølgelig også et par
tips.

> Hæ! "med et viskelæder"
> Og jeg som troede at det kun var standarden for
> lige-efterkrigstidshuse som mit med 99,5% sand

Dette er "selvbygger" (dog ikke bygget af mig) Vi købte det af den
oprindelige ejer, da det var 8 år gammelt. De naboer der har været med helt
fra kvarteret blev udstykket, fortæller at bygherren lavede det meste selv
med hjælp fra familie og venner. Der går historier om, at det ikke var alle
der havde hænderne skruet lige godt på.
Det fortælles om den oprindelige ejer, at når han skulle ordne haven, så
gravede han buskene op, så han kunne fræse jorden, og plantede så buskene
samme sted igen. Hvis han byggede hus på samme måde, er det ikke underligt,
at der er lidt alternative løsninger gemt rundt omkring.