Sygdom i vinplante.
Fra : Jørgen Christensen

Dato : 19-05-06 08:45

Se billede på dk.binaer under vinsygdom.

Jeg har fået noget dårligdom i min Schuyler vinplante i år. Første hold
blade blev ikke helt udviklet, bladrandene er nærmest krøllet rundt i stedet
for at være plane, og der kommer små mørke pletter i bladranden. Nyere blade
ser indtil videre lidt bedre ud.
Der er nogle små dråbelignende klare tingester på stilkene, og endelig har
nye knopper en nærmest orange belægning.
Er det en velkendt sygdom, og hvad gør man ved det?

Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-05-06 21:16

"Jørgen Christensen" <jchrist@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nye knopper en nærmest orange belægning.
> Er det en velkendt sygdom, og hvad gør man ved det?

Jeg har haft lignende bladproblemer med en nye Schuyler. Men hos mig kom der
krølninger ogsaa i selve bladpladerne. Det var ikke noget, der fortog sig,
og derfor fjernede jeg planten resolut og satte en Himrod i stedet. Søreme
om ikke nøjagtig det samme gentog sig året efter med denne plante, og jeg
kasserede den straks. Jeg har haft materiale indsendt til konsulenterne i
Lyngby, men de kunne ikke løse problemet.

Jeg gav dog ikke op, og satte en ny Himrod i samme sted som de to
foregående. Den har nu i to år udviklet sig fint og står nu med store,
flotte klaseanlæg.

Jeg kan oplyse, at jeg har tillige en mange år gammel Himrod, som på intet
tidspunkt har fejlet noget. Planterne er plantet i jorden uden for vores
udestue, men er ført ind under taget.
Hvis jeg var dig, ville jeg kassere den angrebne vinplante.
Venlig hilsen
Aksel