Cikorie
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-05-06 21:29

Jeg skal ud i en grøftekant for at finde nogle Cikorie. Jeg ville have taget
frø, men vejvæsenet kom mig i forkøbet. Så nu vil jeg grave små planter op.
Derfor spørger jeg her om der er nogen her, der kan beskrive dem, som de ser
ud lige nu?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-06 01:16

Preben Riis Sørensen wrote:
> Derfor spørger jeg her om der er nogen her, der
> kan beskrive dem, som de ser ud lige nu?

Forleden blev de omtalt i TV (TV2Fyn) som julesalat.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-05-06 00:39

> Forleden blev de omtalt i TV (TV2Fyn) som julesalat.

Det var jeg ikke klar over. Den skal ikke spises, men blot nydes som en køn
blomst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-05-06 00:45

> Forleden blev de omtalt i TV (TV2Fyn) som julesalat.

Men som jeg ser den blomst på tynde stilke og små blade op ad stænglerne
(mener det er en slyngplante), kan jeg ikke få det til at rime med andre
fotos, hvor den står med store kraftige glatte blade i en roset(uden
blomst). Det må være en eller anden misforståelse. Hvem kan løse gåden?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-05-06 00:51

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev>
> [...]
> fotos, hvor den står med store kraftige glatte blade i en roset(uden
> blomst). Det må være en eller anden misforståelse. Hvem kan løse gåden?

Gåden er løst derhen, at det er en toårig, hvor der først er en saftig
roset, andet år en tør slyngplante. Og så det, at der er en dyrket haveform,
med mere 'gods' i. Ingen med dyrkningserfaring?, kan den blive flere år uden
gensåning/udløbere?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 20-05-06 08:21

Hej Preben

> roset, andet år en tør slyngplante. Og så det, at der er en dyrket
> haveform, med mere 'gods' i. Ingen med dyrkningserfaring?, kan den

Er det den samme plante der blev brugt til kaffeerstatning ?

Mvh Max

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-05-06 09:31

> Er det den samme plante der blev brugt til kaffeerstatning ?

Ja, se her:
http://www.magiensunivers.dk/herbalhints_dk/monosdk/cikorie.asp

mvh
Preben (en anden

Fra : Max

Dato : 20-05-06 19:02

Hej Preben

> Ja, se her:

Tak, ja men erindre jo Rich's og Danmark :)

Mvh Max

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-05-06 19:19

> Tak, ja men erindre jo Rich's og Danmark :)

Ja og alle samlemærkerne

mvh
Preben

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-05-06 15:14

On Sat, 20 May 2006 20:18:59 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

>Ja og alle samlemærkerne
>
>mvh
>Preben

Det er Danmarks der duer, men det er Richs man bruer.
Richs var ikke kaffeerstatning, men kaffetilsætning. Almindelige
mennesker drak ikke ren kaffe før krigen, det var for dyrt, den
blev blandet med Richs. Vist nok ca. 1/3 Richs
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 21-05-06 16:41

Hej Ebbe

> Richs var ikke kaffeerstatning, men kaffetilsætning. Almindelige
> mennesker drak ikke ren kaffe før krigen, det var for dyrt, den
> blev blandet med Richs. Vist nok ca. 1/3 Richs

Heller ikke efter krigen, Rich's og Danmark forsvandt først fra
hylderne i mor's køkken midt i tredserne, forøvrigt samtidig med
at kaffen blev bragt ud som hele bønner lige til køkkendøren
og man fik en kaffekværn med i købet.

Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-05-06 17:46

On Sun, 21 May 2006 17:40:38 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>hylderne i mor's køkken midt i tredserne, forøvrigt samtidig med
>at kaffen blev bragt ud som hele bønner lige til køkkendøren

Det er rigtigt, min mor kunne ikke vænne sig til ren kaffe, hun
fortsatte med blandingen.
Var det på storebælt, de blev beskyldt for at blande -en stor og
en lille Richs
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 21-05-06 17:52

Hej Ebbe

> Det er rigtigt, min mor kunne ikke vænne sig til ren kaffe, hun

Ja, de sagde det var for smagens skyld, men hvad kaffen der
købes idag er såmændt nok også tilsat forskellige ting.

> Var det på storebælt, de blev beskyldt for at blande -en stor og
> en lille Richs

Nej, sagde de ikke to Rich's og en Danmark :)

Mvh Max

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 22-05-06 01:47

Så vidt jeg ved brugte de dem også på mærks skibe, op i nyere tid. En af
mine gamle lærer som har været på skolen i en 20 år og kom direkte fra
havet som skibs kok har fortalt lidt om hvordan han pænt skubbede kassen
med ja nok richs som skulle blandes i kaffen, ud i havet.

Dette gav ham så hvert år problemer ved opgørelsen for forbruget på
skibet, da han uden kaffe tilsætningen så brugte for mange gram kaffe
pr. person på skibet.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-05-06 15:41

On Mon, 22 May 2006 02:47:11 +0200, Daniel W Johansen
<FJERNdanielwj2@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Dette gav ham så hvert år problemer ved opgørelsen for forbruget på
>skibet, da han uden kaffe tilsætningen så brugte for mange gram kaffe

Jeg tror ikke at det var Mærsk, det har jeg ikke oplevet, men ØK
brugte DANMARKs, de ejede selv fabrikken, og vi fik tonsvis
ombord, og Bageren (som lavede kaffen) smed ganske rigtig det
meste udenbords, det var i 1951-53.
mvh Ebbe

Fra : Ole Christiansen

Dato : 22-05-06 07:44

> [...]
> mennesker drak ikke ren kaffe før krigen, det var for dyrt, den
> blev blandet med Richs. Vist nok ca. 1/3 Richs

Og: Det er Richs der driks, men det er Danmark der duer.

Ole

Fra : berbeck

Dato : 20-05-06 01:02

> [...]
> (mener det er en slyngplante), kan jeg ikke få det til at rime med andre
> fotos, hvor den står med store kraftige glatte blade i en roset(uden
> blomst). Det må være en eller anden misforståelse. Hvem kan løse gåden?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>

>Det kan google....søg på billeder, et af de første er forsøg med cikorier i
>en græsmark. Som planten ser ud der, må den ca se ud nu i grøften også,
>selv om der ikke lige står dato på billedet.
Men det er ikke en slyngplante, Preben.

Hilsen Else.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-05-06 11:41

"berbeck" <berbeck@mail.tele.dk> skrev> Men det er ikke en slyngplante,
Preben.

Har hørt at den i haver kan blive mandshøj, hvordan det med de tynde stilke,
hvis det ikke er en slyngplante?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : berbeck

Dato : 20-05-06 22:27

> [...]
> Preben.
>
> Har hørt at den i haver kan blive mandshøj, hvordan det med de tynde

Mange stauder bliver mandshøje - pilebladet solsikke, ridderspore,
fingerbøl, stokrose osv osv, også nogle etårige, solsikker, f.eks., uden at
nogle af de nævnte er slyngplanter.
I øvrigt synes jeg ikke, at cikoriens stilk virker specielt spinkel.

God fornøjelse med dit projekt.

Hilsen Else.

Fra : dpl

Dato : 20-05-06 09:21

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> Derfor spørger jeg her om der er nogen her, der kan beskrive dem, som de ser

Altså, vi har en del af dem ude i haven, skal jeg tage et billede af dem?

Dorthe
http://www.vildkat.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-05-06 11:39

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev>
> Altså, vi har en del af dem ude i haven, skal jeg tage et billede af dem?

Ja, mange tak, så ved jeg ligesom hvad jeg skal kigge efter.
Du kan godt sende det privat, men gør som du finder lettest.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : dpl

Dato : 20-05-06 18:16

Preben Riis Sørensen skrev:
> "dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev>

> Ja, mange tak, så ved jeg ligesom hvad jeg skal kigge efter.
> Du kan godt sende det privat, men gør som du finder lettest.

Nu fortsætter det med at pøse ned, så har lige googlet efter et par
billeder i stedet:

http://www.msuturfweeds.net/images/galleries/chicory/2.jpg
http://jardin-mundani.com/compositae/camarotja.jpg
http://www.agf.gov.bc.ca/cropprot/weedguid/images/47a.jpg

Vær opmærksom på, at roden er voldsom stor og dyb, ala en stor
mælkebøtte, så det bliver ikke det nemmeste at grave større eksemplarer
op uden at skade dem.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-05-06 19:12

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev> Nu fortsætter det med at pøse ned, så
har lige googlet efter et par
> [...]

Tak, det gør fyldest. Jeg graver bare alle mælkebøtter op, og så sorterer
jeg dem når de blomstrer
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen