Rensning af spær
Fra : Michael Reiler

Dato : 18-05-06 19:51

Hej

Jeg bor i et 130 år gammelt byggeforeningshus, og er i øjeblikket ved at få
nyt tag, samt at bygge overetagen om.
I den forbindelse har jeg revet loftet ned, og åbnet op til kippen. Dette
gør at de meget flotte gamle spær er blevet synlige.

De er desværre bare noget beskidte, bl. a. har håndværkerne i gamle dage
tabt mørtel og kalkvand på dem, så der er pletter.
Derfor er spørgsmålet: hvordan renser man dem nemmest, selvfølgelig helst et
vidundermiddel som bare skal smøres på, og så ikke andet

Jeg har prøvet Faxe uderens og oxalsyre, men de tager f.eks. ikke
kalkpletterne.

Michael

Fra : Max

Dato : 18-05-06 19:55

Hej Michael

> Derfor er spørgsmålet: hvordan renser man dem nemmest, selvfølgelig
> helst et vidundermiddel som bare skal smøres på, og så ikke andet

Hvad med at overveje at male dem brune ?

Mvh Max

Fra : Jacob Andersen

Dato : 19-05-06 20:14

> Hej Michael

Hvad med saltsyre, det bruger man jo til at fjerne mørtel i andre
sammenhænge. Men lidt knofedt kommer du nok ikke uden om, sådan er det med
renovering af gamle huse - i hvert fald hvis man vil beholde lidt af husets
charme.

> Hvad med at overveje at male dem brune ?
Blasfemi!

Jacob

Fra : Michael Reiler

Dato : 22-05-06 23:13

Det vil konen ikke være med på, og så er der jo ikke nogen grund til at
snakke mere om det

Fra : Anders Majland

Dato : 23-05-06 10:23

Jeg har klippet rundt så det er nemmere at se hvad jeg svarer på - prøv at
svare under det citerede. det øger læsbarheden

> Det vil konen ikke være med på, og så er der jo ikke nogen grund til at
> snakke mere om det

Vi var det samme igennem - og endte med at male dem brune.

I stueetagen er de forrige ejere sluppet meget godt fra at høvle dem, men
ovenpå var "skidtet" trængt for langt ind i træet til at det var en
mulighed.

Så stålbørste og en høvl er måske også værd at prøve med...

Hvis de skal stå rå og umalede er det nok ikke andet for end at kalde det
patina og overbevise sig om at det er en del af charmen ved gamle bjælker