Træterrasse ovenpå fliser ??
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 16-05-06 21:30

Hej i gruppen

Vi skal til at lave vores belægning på terrassen om, og har besluttet os for
at bruge lærketræ som "gulv".

Jeg havde forestillet mig at tage de nuværende fliser op, og derefter grave
stolper ned som strøerne kunne ligge på.

Så siger min handy-man onkel at jeg såmænd blot kan bruge de nuværende
fliser (50 x 50 betonfliser) som underlag, da de på ingen måde synker, og at
jeg "blot" skal sørge for at de er fuldstændig plane inden jeg lægger
strøerne.

Så er det kvike mig kommer til at tænke på hvordan man mon får strøerne til
at ligge fast på de kære fliser?
Bruger man ravpluks, specielle søm, eller hvordan fungerer det?

Ville det være bedre hvis jeg fulgte min oprindelige plan med at fjerne
fliserne, og derefter gravede stolper ned??

Unægteligt ville det være nemmere at bevare fliserne - og de kan så også
fungere som spærre for diverse ukrudt, men det virker også lidt
fusket.......

Med venlig hilsen

/CJ

Fra : Max

Dato : 16-05-06 21:44

Hej Christian

> Unægteligt ville det være nemmere at bevare fliserne - og de kan så
> også fungere som spærre for diverse ukrudt, men det virker også lidt

Bevar dog de fliser, huller til rawplugs bores bedst med en
rigtig borehammer i dem.

Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 17-05-06 04:58

On Tue, 16 May 2006 22:43:55 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Christian

>Bevar dog de fliser, huller til rawplugs bores bedst med en
>rigtig borehammer i dem.
>
>Mvh Max

tror du ikke vægten alene holder den på plads. ligesom almindeligt
gulv.

jeg er ikke sikker på at jeg ville bore den fast, måske kun lige et
par enkelte steder.

Vh Per

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-05-06 02:49

Bevar fliserne!!! Det bliver enormt let at få det hele i vater og der drøner
ikke ukrudt op mellem brædderne efter ingen tid. Jeg har selv bygget en
træterasse oven på fliser og det blev super godt. Jeg brugte ingen rawlplugs
eller lignende, men "lagde" simpelthen bare terassen oven på fliserne. Da
den først var skruet sammen vejede den flere hundrede kilo og stod solidt
hvor den var blevet plantet

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Og så slipper du også for at stolperne rådner om en årrække, når du
ikke har noget der er gravet ned i jorden.

Fra : Thomas Bendiksen

Dato : 17-05-06 12:18

Jeg hægter mig lige på da jeg står i samme situation. Hvordan får man det
hele i vater, hvis de eksisterende betonfliser er lidt ujevne? Kan man på
nogen måde blokke et eller andet op under lægten, så den er i vater?

Mvh Thomas

Fra : Max

Dato : 17-05-06 12:29

Hej Thomas

> Kan man på nogen måde blokke et eller andet op under lægten, så den
> er i vater?

Du saver lægten til så den ligger i vatter.

Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 17-05-06 16:47

On Wed, 17 May 2006 13:29:02 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Thomas

>Du saver lægten til så den ligger i vatter.

nej man lægger da kiler under " knudsen kiler" med tagpap nederst
mod flisen.

Vh Per

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-05-06 19:06

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> nej man lægger da kiler under " knudsen kiler" med tagpap nederst
> mod flisen.

Hvorfor vil du lægge tagpap under plastik?

- Martin

Fra : Per H

Dato : 17-05-06 19:53

On Wed, 17 May 2006 20:06:10 +0200, "Martin Petersen"
<usenet@[fjern]nakskovnet.dk> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

>Hvorfor vil du lægge tagpap under plastik?

der fik du mig.

det er selvfølgelig kun hvis man brugte træklodser til opklodsning.

Det skulle måske lige være så det ikke klapper når man går på
terassen., hvis strøerne arbejder. men så kunne man jo give det et
beslag ned i flisen. som du skrev.

Vh Per

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-05-06 20:10

> der fik du mig.
>
> det er selvfølgelig kun hvis man brugte træklodser til opklodsning.

Ja, der er det en rigtig god ting.

> Det skulle måske lige være så det ikke klapper når man går på
> terassen., hvis strøerne arbejder.

Er jo sådan set en meget god grund til det. :)

> men så kunne man jo give det et
> beslag ned i flisen. som du skrev.

Det har jeg godt nok ikke skrevet noget om.. Men ville da gerne vide hvilket
beslag i tænker på.

> Vh Per

- Martin

Fra : Per H

Dato : 17-05-06 20:27

On Wed, 17 May 2006 21:10:14 +0200, "Martin Petersen"
<usenet@[fjern]nakskovnet.dk> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

>Det har jeg godt nok ikke skrevet noget om.. Men ville da gerne vide hvilket
>beslag i tænker på.

hmm så var det måske max.

Jeg ville bare bruge et vinkelbeslag, fra flise og på siden af strø

>- Martin

Vh Per

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-05-06 22:59

> Hvorfor vil du lægge tagpap under plastik?

Fordi det "holder" på det hele, så det ikke så nemt skubber sig, hvis det
skulle få et stød. - Men det er selvfølgelig ikke nødvendigt, som ved
trækiler.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gert

Dato : 17-05-06 12:37

On Wed, 17 May 2006 13:17:53 +0200, "Thomas Bendiksen"
<thomas@bendiksen.net> wrote:

>Jeg hægter mig lige på da jeg står i samme situation. Hvordan får man det
>hele i vater, hvis de eksisterende betonfliser er lidt ujevne? Kan man på
>nogen måde blokke et eller andet op under lægten, så den er i vater?

Jeg ville klodse strøerne op med plastkiler.

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=171&a=1010

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-05-06 14:29

> [...]
> hele i vater, hvis de eksisterende betonfliser er lidt ujevne? Kan man på
> nogen måde blokke et eller andet op under lægten, så den er i vater?

Jeps, et gjorde jeg da. Udskårne stykker af tagpap hvor der er under en cm.
Og ellers små klodser. Jeg brugte endda en belægningsflise et sted hvor der
var meget ujævnt. Det tager lidt pillearbejde til at starte med, for at
sikre at alt er 100% i vater - men det er, efter min mening, stadig langt
nemmere end at skulle grave fundablokke ned og få dem i vater.

Start med et sortiment af plastickiler, klodser og tagpap og et vaterpas og
så start fra en ende af...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Max

Dato : 17-05-06 14:40

Hej

> Start med et sortiment af plastickiler, klodser og tagpap og et
> vaterpas og så start fra en ende af...

Nej, start fra det højeste sted.

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-05-06 23:01

> Nej, start fra det højeste sted.

*LOL* Den tror jeg nu ikke der er nogen der går fejl af trods alt

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-05-06 15:12

Thomas Bendiksen wrote:
> [...]
> det hele i vater, hvis de eksisterende betonfliser er lidt ujevne?
> Kan man på nogen måde blokke et eller andet op under lægten, så den

Plastic kiler er svaret på dine bønner :)
Start som nævnt på det højeste sted (=ingen kiler) og tilføj efter behov.
Kan altid justeres hvis terassen giver sig :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Per H

Dato : 17-05-06 16:49

On Wed, 17 May 2006 16:11:31 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> skrev:

>Plastic kiler er svaret på dine bønner :)
>Start som nævnt på det højeste sted (=ingen kiler) og tilføj efter behov.
>Kan altid justeres hvis terassen giver sig :)

jeps men liiige en tagpap under alle stader så det ikke "klapper" når
man går på terassen.

Vh Per

Fra : Hm

Dato : 17-05-06 18:09

Hej
nu begynder det at ligne noget jeg måske kunne finde ud af, men lige et par
"pige" spørgsmål.
hvad er den mindste størrelse lægter man kan lægge teressen på?
hvad størrelse teressebrædderne har I brugt??
hvor stort mellemrum har I mellem brædderne?
hilsen
hanne

Fra : Per H

Dato : 17-05-06 19:02

On Wed, 17 May 2006 19:08:48 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev:

>Hej
>nu begynder det at ligne noget jeg måske kunne finde ud af, men lige et par
>"pige" spørgsmål.
>hvad er den mindste størrelse lægter man kan lægge teressen på?
2"x4 på højkant

>hvad størrelse teressebrædderne har I brugt??
1"x5 men ellers op til dig selv, og hvad trælasten har på lager.

>hvor stort mellemrum har I mellem brædderne?
en hård masunit, ca 3 mm.

og mellerm 60- 70 cm mellem strøer, og ca 60 cm mellem opklodsning.

Pas på ikke at sømme / skruefor yderligt, da brættet kan flække.

>hilsen
>hanne

Vh Per

Fra : Armand

Dato : 17-05-06 21:14

Per H skrev:

> en hård masunit, ca 3 mm.

Når man har lavet sin ramme, er det om at lægge gulvbrædderne løst på og
derved finde ud af hvor meget luft der er tilbage hvor det sidste brædt
ikke kunne klemmes ned. Målet diveidere med det antal mellemrum der er
mellem de øvrige brædder og dét mål bruges efterfølgende som mellemrum
for at få en jævn og ensartet afstand!

Man kan måske nok forberede størrelsen af terrassen efter bræddemål +
mellemrum; men i den sidste ende kan bræddebredden afvige fra det
forventede.
Da jeg for år tilbage hævede min terrasse ca. 30 cm for at få den i
gulvhøjde og derved bl.a vinde den plads som det eksisterende trin tog
af terrasse-arealet, gjorde jeg tillige terrassen så bred som den
overhovedet kunne for den stensætning den står på. Dette helt uden tanke
for brædde-bredde og mellemrum; men jvf. ovennævnte metode gik målet op
med et mellemrum svarende til to tykkelser af en tommestoks-"liste",
hvilket kan lyde bredt i forhold til ovennævnte 3mm, men det har ikke
desto mindre ikke irriteret familien under den daglige brug gennem de
mellemværende sæsoner!

--
Armand.

Fra : Per H

Dato : 17-05-06 22:06

On Wed, 17 May 2006 22:14:01 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
skrev:

> [...]
>ikke kunne klemmes ned. Målet diveidere med det antal mellemrum der er
>mellem de øvrige brædder og dét mål bruges efterfølgende som mellemrum

det vil sikkert aldrig kunne lade sig gøre, Hvis målet svinger bare
½ mm pr bræt. bliver det hurtigt til flere cm i sidste ende.

Jeg ville sætte rammen til sidst, alt efter hvor man stopper med det
sidste bræt.,

Eller starte ude, og slutte inde ved huset, hvor et større mellemrun
er tilladt.

Vh Per

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-05-06 23:07

> nu begynder det at ligne noget jeg måske kunne finde ud af, men lige et
> par "pige" spørgsmål.
> hvad er den mindste størrelse lægter man kan lægge teressen på?

Jeg brugte 100x100 m.m. Du kan også bruge 150x50 m.m. stillet på højkant.
Regn med ca. 50 cm mellem strøerne.

> hvad størrelse teressebrædderne har I brugt??

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge tyndere end 32 mm. Jo længere brædder, jo
mere stabilitet.

> hvor stort mellemrum har I mellem brædderne?

Ca. 1 cm (brug en liste/pind). Der kan du stadig gøre mellemrummet lidt
større eller mindre, alt efter om brædden er lidt skæv, uden at øjet
opfatter det som om, de ikke ligger med samme afstand.

Med de dimensioner og med terassen som underlag vil du kunne bygge den for
ca. 150 kr/m2 alt incl, hvilket er væsentlig billigere end hvis den skulle
sættes i jorden.

Husk at bruge gulkromatiserede udendørs skruer og ikke indendørs
spånpladeskruer!

God fornøjelse!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Armand

Dato : 17-05-06 18:06

Gainsbourg skrev:
> Bevar fliserne!!! Det bliver enormt let at få det hele i vater ....
> P.S. Og så slipper du også for at stolperne rådner om en årrække, når du
> ikke har noget der er gravet ned i jorden.

Jeg skulle da netop mene at lægter der ligger på fliser vil udsættes for
stor fugtpåvirkning og derfor være i rsiko for råd :-|

Mit bud vil være at lade fliserne ligge og lade grundrammen svæve et par
cm over fliserne på nedgravede/nedbankede stolper!

--
Armand.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-05-06 18:45

> Jeg skulle da netop mene at lægter der ligger på fliser vil udsættes for
> stor fugtpåvirkning og derfor være i rsiko for råd :-|

Hvilket vand? Den eksisterende terrasse har jo fald, så vandet løber af. Der
vil med andre ord være stort set tørt altid. Det skal nok holde den næste 20
år, og det gør nedgravede stolper ikke.

Mvh Maria

Fra : Armand

Dato : 17-05-06 21:18

Maria Frederiksen skrev:

> Hvilket vand? Den eksisterende terrasse har jo fald, så vandet løber af.

I modsætning til en løftet ramme, hvor vandet fra terrasse-gulvet vil
dryppe af, vil den ramme der ligger direkte på fliserne soppe i det
samme vand :-|

--
Armand.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-05-06 21:50

> I modsætning til en løftet ramme, hvor vandet fra terrasse-gulvet vil
> dryppe af, vil den ramme der ligger direkte på fliserne soppe i det samme
> vand :-|

Beklager, jeg kan altså ikke se hvor det vand skulle komme fra - jo
ovenfra, men det bliver jo ikke liggende. Det er jo ikke en sø, han lægger
sin terrasse på.

Mvh Maria

Fra : Armand

Dato : 19-05-06 11:08

Maria Frederiksen skrev:

> Beklager, jeg kan altså ikke se hvor det vand skulle komme fra - jo
> ovenfra, men det bliver jo ikke liggende. Det er jo ikke en sø, han lægger
> sin terrasse på.

Læg et brædt i indkørslen/lign. og afvent næste regnbyge!
når fliserne efterfølgende er tørret op, går du ud og løfter brædtet -
Hvad ser du??
Vil du forskrækkes, så vent en halv dags tid med at kigge istedet :-|

Læg en terrasseramme direkte på fliserne og resultater er det samme!

--
Armand.