Rette et træ der vokser skævt?? -
Fra : Gertmad

Dato : 16-05-06 18:37

Hej - og tak for svarene.

Umiddelbart lyder det jo til at jeg er i gang med noget der kan
resultere i at træet retter sig.

Det er vinden der presser træet ud mod hegnet. Det står i en lukket have
(Plankeværk/hus på alle sider). Jeg ved ikke hvorfor, men det er ligesom
vinden "altid" kommer fra samme retning og derved presser træet "ud af
haven".

Træet, der er et akacietræ med en smuk helt rund krone, har en stamme
der er ca. som en kraftig overarm, og er vel ca. 3 meter højt. Træet
står ret tæt op til et hegn - der igen er anbragt på toppen af en
plantemur, og træet hælder imod hegnet/plantemuren, så det er ikke til
at trykke træet fra den side. Modsat har jeg haven, så barduner og
lignende er ikke ønskeligt, men jeg kan trække træet ved hjælp af en
stolpe hvor jeg med et reb og en talje kan trække træet op imod lodret.
Stolpen er støbt ned og står rigtige i forhold til den retning jeg
ønsker træet.

Ideen med at skære noget af roden over i den ene side lyder god. Det må
bevirke at træet kan rettes mere op end jeg ellers kan.

Hilsen

Gert Hansen
www.mados.dk