hvad gør man ved træ der tidligere har fåe~
Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 16-05-06 18:20

Hej

Jeg står foran at skulle behandle mine maghonie vinduer, de har tidligere
fået behandling med Rentolin men jeg nægter at give 1600 kr. for 5 liter.
Hvad kan jeg bruge istedet?

/Claus

Fra : John

Dato : 16-05-06 18:44

"Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fået behandling med Rentolin men jeg nægter at give 1600 kr. for 5 liter.

Man sætter nye vinduer i, Rentolin er giftigt!

John

Fra : Ivar

Dato : 17-05-06 18:42

John skrev:

> Rentolin er giftigt!

Det er alle ordentlige udendørs produkter til træbehandling.
Det eneste problem der har været med Rentolin er, at det tidligere
blev solgt til indendørs brug.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-05-06 19:36

> Jeg står foran at skulle behandle mine maghonie vinduer, de har tidligere
> fået behandling med Rentolin men jeg nægter at give 1600 kr. for 5 liter.

Prisen er ikke den vigtigste faktor i at undlade at bruge produktet. Der har
været en lang række sager men netop Rentolin, der nu er helt forbudt til
indendørs brug, da det giver hjerneskader og en lang række andre skader ved
brug.

> Hvad kan jeg bruge istedet?

Der er mange gode produkter, fx. linolieprodukter. Men da det ikke er alle
produkter der kan bruges på alle produkter så at sige, må du nok høre med
producenten, hvad du kan efterbehandle med.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 16-05-06 21:34

Nu er det ikke den gamle type Rentolin der er brugt.....
Men tilbage til spørgsmålet, er der nogle produkter som ikke kan smøres
ovenpå Rentolinen (selvfølgelig linolie baserede)?

/Claus

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-05-06 02:55

> Nu er det ikke den gamle type Rentolin der er brugt.....
> Men tilbage til spørgsmålet, er der nogle produkter som ikke kan smøres
> ovenpå Rentolinen (selvfølgelig linolie baserede)?
>
> /Claus

Som udgangspunkt kan linolie produkter kun bruges oven på råt træ eller træ
der allerede er behandlet med linolie. Man kan ikke bruge det oven på fx.
træbeskyttelse eller oliemaling, da det ikke hæfter ordentlig og fordi en
del af linolieprodukternes gode egenskaber er det tynde lag, den store
diffusionsåbenhed og den gode indtrængning, som jo ikke opnåes hvis linolien
har et lag af noget andet, uden disse egenskaber, mellem sig og træet.

Om det duer oven Rentolin kan jeg ikke svare på...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-05-06 11:09

Claus & Lene, Ålborg wrote:
> Hej
>
> Jeg står foran at skulle behandle mine maghonie vinduer, de har
> tidligere fået behandling med Rentolin men jeg nægter at give 1600
> kr. for 5 liter. Hvad kan jeg bruge istedet?

Rentolin er vel bare en træolie iblandet terpentin og noget svampemiddel,
(det er svampemidlet der har givet anledning til problemer), så et hvert
oliebaseret produkt burde kunne anvendes. Om lige netop linolie er det
rigtige valg er jeg i tvivl om. Udover det miljømæssige, er 'fidusen' ved
linolie at det trænger ind i træets porer og faktisk udvider sig ved tørring
og dermed forsegler porerne.
Derfor virker linoliebaserede produkter bedst på nyt træ.

Jeg går ud fra at vi taler udendørs.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info