Min havetraktor opføre sig mærkeligt!
Fra : Allan Knudsen

Dato : 16-05-06 15:41

Hej.

Jeg har en ældre Stiga Park 2000 havetraktor (plæneklippermanden siger
25 år+) som opføre sig lidt mærkeligt. Eller det er faktisk motoren som
opføre sig mærkeligt. Det er en 12 h B&S motor.
Den starter rigtigt fint og køre også godt, men når jeg har brugt ca.
halvdelen af den benzin som jeg har fyldt på tanken, begynder den at
sætte ud. Den opføre sig som om jeg er kørt tør, men der er som sagt
masser af benzin i tanken. Når jeg så skruer låget af benzintanken og
kigger ned i den, kan jeg se det lille filter der sidder over udløbet.
Og så bliver det mystisk, for der kommer bobler op gennem filtret, og
der kommer flere når jeg slår på benzinzlangen. Når det er holdt op med
at boble, kan jeg køre vidre igen et stykke tid, og så gentages
bobleriet.
Hvad kan der være galt? Jeg har selv tænkt lidt over om det kan være
fordi benzinslangen bliver for varm, den går nemlig lige ned imellem
cylindren og udstødningen?
Håber der er nogen herinde der kan løse dette mysterium for mig.

Allan
--
Man er klog når man ved hvad man ikke ved noget om.

<--Fjern DETTE fra e-mail adr.->

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-05-06 16:03

Allan Knudsen skrev:

> Hvad kan der være galt? Jeg har selv tænkt lidt over om det kan være
> fordi benzinslangen bliver for varm, den går nemlig lige ned imellem
> cylindren og udstødningen?

Dét kan sagtens tænkes at være derfor - sådan var det faktisk på nogle Volvo
personbiler i tidernes morgen (læs: model 142, var det vist)!
Hans

Fra : Allan Knudsen

Dato : 16-05-06 17:18

Hans Paulin wrote

> Dét kan sagtens tænkes at være derfor - sådan var det faktisk på nogle
> Volvo personbiler i tidernes morgen (læs: model 142, var det vist)!

Så tror jeg da jeg vil prøve at flytte benzinslanggen, så den ikke skal
forbi cylinder og udstødning.

Allan

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-05-06 17:35

Allan Knudsen skrev:

> Så tror jeg da jeg vil prøve at flytte benzinslanggen, så den ikke
> skal forbi cylinder og udstødning.

Jeg har før (rent forebyggende) isoleret en sådan slange - på en motorcykel,
var det vist.
Hans

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-05-06 17:47

Allan Knudsen wrote:
> Hvad kan der være galt?

Udluftningen på dit benzindækset er tilstoppet. Bor et lille hul i dækslet,
så kører den igen.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Allan Knudsen

Dato : 16-05-06 21:05

Carsten Finn Rasmussen wrote

> Udluftningen på dit benzindækset er tilstoppet. Bor et lille hul i
> dækslet, så kører den igen.

Der er 4 små huller i låget, og der er fint gennemgang.
Jeg tror jeg prøver at flytte eller isolere benzinslangen og ser om det
virker.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-06 08:28

Allan Knudsen wrote:
> [...]
> halvdelen af den benzin som jeg har fyldt på tanken, begynder den at
> sætte ud. Den opføre sig som om jeg er kørt tør, men der er som sagt

Det samme gør min.
En af mine kollegaers teori er at motoren er slidt og stempelringene
udvider sig når den bliver varm. Så ryger kompressionen og den kan
ikke køre.

> [...]
> Hvad kan der være galt? Jeg har selv tænkt lidt over om det kan være
> fordi benzinslangen bliver for varm, den går nemlig lige ned imellem

Jeg vil da lige se om det kan hjælpe på min.

Det er også en ældre B&S motor.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-05-06 08:39

Christian B. Andresen skrev:

> En af mine kollegaers teori er at motoren er slidt og stempelringene
> udvider sig når den bliver varm. Så ryger kompressionen og den kan
> ikke køre.

Alt andet lige øges kompressionen når og hvis stempelringene udvides.
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-06 09:26

Hans Paulin (6310) wrote:

> Alt andet lige øges kompressionen når og hvis stempelringene udvides.

OK, det var udtrykt helt forkert. De bliver slidte og derved øges
mellemrummet.
Det kan afhjælpes med stempelringe i overstørrelse, men hvor skaffer
man sådanne henne ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-05-06 09:33

Christian B. Andresen skrev:

> OK, det var udtrykt helt forkert. De bliver slidte og derved øges
> mellemrummet.

Okay!

> Det kan afhjælpes med stempelringe i overstørrelse, men hvor skaffer
> man sådanne henne ?

Hos enhver cylinder-service (forudsat at de *overhovedet* kan skaffes.

Efter min bedste overbevisning skal motoren (cylindrene) dog nok bores op
(til overstørrelse) først.
Hans

Fra : Big runner

Dato : 17-05-06 17:00

De kan købe hos www.maegaard.com

Mvh
BR

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-06 09:35

Hans Paulin (6310) wrote:

> Okay!

> Hos enhver cylinder-service (forudsat at de *overhovedet* kan skaffes.
>
> Efter min bedste overbevisning skal motoren (cylindrene) dog nok bores op
> (til overstørrelse) først.

Lyder sandsynligt, jeg ved ikke så meget om det.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 17-05-06 11:28

Allan Knudsen <allanknudsenDETTE@gmail.com> wrote in

> [...]

> der kommer flere når jeg slår på benzinzlangen. Når det er holdt op med
> at boble, kan jeg køre vidre igen et stykke tid, og så gentages

Det lille filter der sidder over overløbet er måske stoppet.
Hvis der er begrændset gennemløb og motoren så akkurat kan suge benzinen
ind til karburatoren når der er benzin nok i tanken (filteret dækket).
Men når filteret kommer over benzinstanden, så suger karburatoren bare luft
ind......
Jeg ville tjekke det filter. Måske rengøre det med en tandbørste, tja og så
sætter snavset sig igen, eller moske det sætter sig i karburatoren fordi
det er så mørt at det går i stykker.

Eller er der en reserve tank på så du sugerbenzinen halvejs oppe i
tanken???

hilsen Jens

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-05-06 11:54

Jens Borchert Pedersen wrote:
> [...]
> karburatoren fordi det er så mørt at det går i stykker.
>
> Eller er der en reserve tank på så du sugerbenzinen halvejs oppe i

Vi snakker vel ikke om noget så 'banalt' som vand i tanken?
Tøm evt. tanken, eller tilsæt 1/2 l karburatorsprit til næste tankfuld.

Fra : Allan Knudsen

Dato : 17-05-06 15:52

Carsten Finn Rasmussen

> Vi snakker vel ikke om noget så 'banalt' som vand i tanken?
> Tøm evt. tanken, eller tilsæt 1/2 l karburatorsprit til næste tankfuld.

Nej, tanken har lige været helt tømt, så der er ikke vand i den. Og hvis
der var vand i tanken, ville det så ikke ligge sig nederst = motoren
starter ikke ?

Allan

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-05-06 16:11

Allan Knudsen wrote:
> Carsten Finn Rasmussen

> Nej, tanken har lige været helt tømt, så der er ikke vand i den. Og
> hvis der var vand i tanken, ville det så ikke ligge sig nederst =
> motoren starter ikke ?

Jo og nej. Vanet synker selvfølgelig til bunds. Je fæstede mig mere ved at
motoren dør efter noget kørsel. Vandet skvulper og når benzinfilteret....

De 'kogende' benzin i slangen forstår jeg ikke rigtigt. Hvorfor skulle
benzinen pludselig begynde at koge efter 25+ år?

Fra : Allan Knudsen

Dato : 17-05-06 15:50

> [...]

> benzinen ind til karburatoren når der er benzin nok i tanken (filteret
> dækket). Men når filteret kommer over benzinstanden, så suger

Filteret sidder helt nede i bunden af tanken, så det kommer aldrig over
overfladen af benzinet.

> Eller er der en reserve tank på så du sugerbenzinen halvejs oppe i
> tanken???

Nej, ingen reservetank

Allan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-05-06 13:03

Allan Knudsen wrote:

> Den starter rigtigt fint og køre også godt, men når jeg har brugt ca.
> halvdelen af den benzin som jeg har fyldt på tanken, begynder den at
> sætte ud.

Og hvis du nu kun fylder tanken halvt op?

--
Per, Esbjerg

Fra : Allan Knudsen

Dato : 17-05-06 15:52

Per Henneberg Kristensen wrote
> Og hvis du nu kun fylder tanken halvt op?

Det har jeg ikke prøvet, men det tror jeg da jeg vil.