Plante kløver i græsplænen - alternativ ti~
Fra : CAH

Dato : 15-05-06 20:13

Hej

Findes der nogen der kender et alternativ til græs? Jeg er godt
tilfreds hvis det gror langsomt og er grønt, så jeg gør altså ikke
noget ved mossen. Men jeg har lidt bare pletter i græsplænen, og har
hørt at kløver kan give lidt skygge til græsset, og er mere
hårdført en græs så det nemt kan lukke hullerne.

Andere der har nogen forslag?

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-05-06 00:51

CAH skrev:

> Findes der nogen der kender et alternativ til græs?

Det skulle da lige være trædebregner.

> Jeg er godt tilfreds hvis det gror langsomt og er grønt,
> så jeg gør altså ikke noget ved mossen.

Det er også så dejlig blødt at gå på.

> Men jeg har lidt bare pletter i græsplænen, og har hørt
> at kløver kan give lidt skygge til græsset, og er mere
> hårdført en græs så det nemt kan lukke hullerne.

Det kommer an på jorden det skal gro i. Nogle steder
kan kløver næsten ikke gro, andre steder gror det så
godt at det er vanskeligt at slå med plæneklipperen.

> Andre der har nogen forslag?

Du kunne jo være plænen være nogle år, så kan du se
hvad der etablerer sig af sig selv. Kald det vilde blomster
i stedet for ukrudt

En sæk med blandede løgvækster og en gang blandede
vilde græsser kan også have en god virkning.

Vi har 2500 m2 græsareal, hvor en del af det er lagt ud
til en lidt vildere tilstand, det giver en hel del mere fugle-
vildt, og mindre arbejde.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : CAH

Dato : 16-05-06 08:17

Allan Vebel skrev:

> Det skulle da lige være trædebregner.

Jo, men de er vist ikke så solide at man kan træde på dem, og de kan
ikke holde ukrudt væk.

> Det er også så dejlig blødt at gå på.

Lige præcis

> Det kommer an på jorden det skal gro i. Nogle steder
> kan kløver næsten ikke gro, andre steder gror det så
> godt at det er vanskeligt at slå med plæneklipperen.

ja, det sidste lyder jo ikke så godt. Jeg har lidt kløver i plænen
allerde, og det dækker fint, og holder til at vi træder på det.

> Du kunne jo være plænen være nogle år, så kan du se
> hvad der etablerer sig af sig selv. Kald det vilde blomster
> i stedet for ukrudt

ja, det tror jeg faktisk ikke er nogen dårlig ide.

> En sæk med blandede løgvækster og en gang blandede
> vilde græsser kan også have en god virkning.

Det vil jeg kigge efter i havecentret.

> Vi har 2500 m2 græsareal, hvor en del af det er lagt ud
> til en lidt vildere tilstand, det giver en hel del mere fugle-
> vildt, og mindre arbejde.

Hvad gør du med et træ, for at undgå højt græs runt om stammen?

Tak for tips,

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-05-06 01:06

CAH skrev:

> Jo, men de er vist ikke så solide at man kan træde
> på dem, og de kan ikke holde ukrudt væk.

Der må jo være en grund til at de hedder sådan Jeg
må indrømme at jeg ikke har prøvet dem, kun læst om
dem i diverse haveblade.

> Hvad gør du med et træ, for at undgå højt græs rundt om
> stammen?

Intet! I naturen klarer træerne det fint, så bør "natur" i din have
være lige så godt.

Vi har nogle meget gamle, og dermed meget store æbletræer,
de klarer sig fint med højt græs op ad stammen. Æbler har
det med at falde ned når de er modne, og på en klippet
plæne samler man dem op. Er der højt græs rundt om træet,
kan man ikke se dem, så får fugle og andre smådyr glæde
af dem - det er der jeg vil hen.

Vil du ikke have højt græs op ad stammen, fjerner du det
bare, men så er du ude i det forkvaklede ord der hedder
"naturpleje" - er det natur eller er det plejet?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-05-06 06:57

On Wed, 17 May 2006 02:05:37 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Der må jo være en grund til at de hedder sådan Jeg
>må indrømme at jeg ikke har prøvet dem, kun læst om
>dem i diverse haveblade.

De kan godt tåle at man går på dem. Men de tåler ikke så meget trafik
som græs f.eks gør.

Og så er der ukrudtet .... trædebregner er ikke mere end nogle få cm
høje, de er slet ikke store nok til effektivt at skygge ukrudt væk. Især
hvis man døjer meget med græsukrudt kan de blive irriterende.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/