Gulvlægning: Opretning af bjælkelag
Fra : Anders H.

Dato : 15-05-06 17:28

Jeg skal til at lægge nogen 200 x 32 mm douglasplanker på et bjælkelag i
en lejlighed fra 1901.
Bjælkelaget er ikke helt i vater. Det afviger med optil 4-5 mm, hvor det
er værst. CC-afstanden varierer men er max 95 cm.

Er det nødvendigt at rette det op?
Hvis ja: hvordan gør jeg dette lettest (der er murbrokker/sand ml.
bjælkerne)?

Med venlig hilsen
Anders

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 15-05-06 18:11

"Anders H." <spamFJERNDETTE@kanten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det nødvendigt at rette det op?
> Hvis ja: hvordan gør jeg dette lettest (der er murbrokker/sand ml.

Det er ret nemt at rette det op, så det hele er i vater. Find det højeste
puknkt, og gå ud fra det. klodser lægges under der, hvor der bliver luft til
pladerne.

Du kan selvfølgelig også bare leve med den lille forskel der er, og så rette
det til på de evt. skillevægge du skal have sat op. 4-5 mm er jo ikke
alverden, men det er jo et temperaments spørgsmål om man vil rette det op.

Hvor stort er arealet for øvrigt du skal have lagt plader på ??

Mvh

Jesper

Fra : Anders H.

Dato : 15-05-06 18:54

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> puknkt, og gå ud fra det. klodser lægges under der, hvor der bliver luft til

Men hvilken slags klodser?
Skal jeg save nogle ud selv, eller kan jeg bruge plastikkiler. Jeg er
lidt bange for at plankerne komme til at "vippe" på klodserne, da
plankerne vil være bredere end klodserne.

> [...]
> alverden, men det er jo et temperaments spørgsmål om man vil rette det op.
>
> Hvor stort er arealet for øvrigt du skal have lagt plader på ??

Det er ca. 20 m2.

/Anders

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 15-05-06 19:21

> Men hvilken slags klodser?
> Skal jeg save nogle ud selv, eller kan jeg bruge plastikkiler. Jeg er
> lidt bange for at plankerne komme til at "vippe" på klodserne, da
> plankerne vil være bredere end klodserne.

Hvis du kan få, eller købe nogen afskæringer i dit lokale byggemarked i
forskellige tykkelser, kan du jo lege lidt med dem, og se om du ikke kan få
dem til at passe i tykkelsen. Så bestemmer du jo også selv størrelsen, men
de skal være meget små, hvis pladerne skal kunne vippe på dem. Jeg går ud
fra, du vil bruge nogen plader med fer og not, og så vil de automatisk gå
ind og låse i hinanden. Husk ikke at lægge pladerne, så samlingerne kommer
til at ligge lige samme sted hele tiden. Kommer der samlinger imellem
plankerne vil det kun være en fordel, der er fer og not i, men lidt plade
under sådan en samling og nogen skruer i, så bliver den hvor den skal.

Et godt tip er, at tage sig god tid med at få den første plade lagt. Det
bliver meget nemmere at lægge resten, hvis den første ligger korrekt. Så
skal man ikke hele tiden kompensere for det ene og det andet.

Jesper

Fra : Anders H.

Dato : 15-05-06 19:45

Jesper Jacobsen wrote:

> [...]
> bliver meget nemmere at lægge resten, hvis den første ligger korrekt. Så
> skal man ikke hele tiden kompensere for det ene og det andet.

Jeg har nu ikke tænkt mig først at lægge gulvspånplader. Jeg vil lægge
plankerne direkte på bjælkerne. Er det er problem?

/Anders

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 16-05-06 18:26

> Jeg har nu ikke tænkt mig først at lægge gulvspånplader. Jeg vil lægge
> plankerne direkte på bjælkerne. Er det er problem?

Ikke et problem hvis du vil leve med de 4-5 mm i forskel på gulvhøjden. Hvis
du gerne vil have et helt plan gulv, og det skal være nemt at lægge, så
ville jeg lægge en plade, og så lægge gulvet oven på det. det giver også
muligheden for at få flere hæftesteder i det nye gulv. Bruger du et af de
gulve der skal klikkes sammen eller et af dem der skal bøjler i, vil jeg
anbefale at lægge en plade som underlag. Ellers har du jo kun lægterne at
sømme i. Men det kan altså godt lade sig gøre uden pladerne.

Hvilket gulv er det du vil lægge??

Jesper

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 16-05-06 23:16

Jesper Jacobsen skrev:
> [...]
> anbefale at lægge en plade som underlag. Ellers har du jo kun lægterne at
> sømme i. Men det kan altså godt lade sig gøre uden pladerne.

Når Anders nu starter tråden med at skrive at han vil lægge 200 x 32 mm
douglas_planker_, hvor er så ideen i, at lægge plader på gulvet? Der
skal nogle forholdsvis lange spir i plankerne og det giver da ingen
særlig vedhæftning i gulvpladerne?

Mvh
Kent.

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 17-05-06 01:34

Jesper Jacobsen forklarede den 16-05-2006:

> [...]
> anbefale at lægge en plade som underlag. Ellers har du jo kun lægterne at
> sømme i. Men det kan altså godt lade sig gøre uden pladerne.

Nej, jeg er sgu nødt til at kommentere dine indlæg endnu en gang;
Anders taler om at lægge 200 x 32 mm planker og du begynder straks at
ævle om plader på gulvet. Det er fuldstændigt unødigt, en udgift af
dimensioner, som ikke fører til noget. Hvad skulle fordelen være ved at
montere gulvplader _før_ planker med en dimension på 200 x 32 mm? Nada.
Det vil blot tømme Anders tegnebog unødigt.

Så kommer du en tur omkring "klikgulve" og "bøjlegulve" hvorefter du
slutter af med "hvilket gulv" Anders mon vil lægge, uagtet at han i
trådens start gjorde opmærksom på at det var et 200 x 32 mm douglas
_plankegulv". Ærligt talt, synes du selv dine råd til Anders virker
seriøse? Du har i hvert fald ikke læst tråden fra start; hvis du havde
kunne du da ikke stille de latterlige spørgsmål og give de latterlige
råd som du gør.

Hvordan f..... kan du råde nogen og så efterfølgende spørge om hvilket
gulv de vil lægge?
Har du en ide om, hvor stor belastning 200 x 32 mm planker kan klare?
Har du en ide om, hvordan disse planker bør monteres?

Jeg påstår ikke at jeg har givet den ultimative løsning på Anders
spørgsmål,men til gengæld konkluderer jeg, udfra dine egne (mangelfulde
og latterlige) udsagn, at dine råd ikke var de første jeg ville følge.

Mvh
Kent.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 17-05-06 16:55

> [...]
> spørgsmål,men til gengæld konkluderer jeg, udfra dine egne (mangelfulde
> og latterlige) udsagn, at dine råd ikke var de første jeg ville følge.

Jamen så må du -og for at bruge dit eget udtryk- sgu da for fanden undskylde
jeg lige havde misset de var 32 mm tykke !! Men ok, du læser jo så heller
aldrig noget forkert !!!!!!!!!!!!

Jesper

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 18-05-06 02:33

Den 17-05-2006, skrev Jesper Jacobsen:

> Jamen så må du -og for at bruge dit eget udtryk- sgu da for fanden undskylde
> jeg lige havde misset de var 32 mm tykke !! Men ok, du læser jo så heller
> aldrig noget forkert !!!!!!!!!!!!

Joh, vel gør jeg så, men de første 10 ord i et indlæg kan jeg da klare;
jeg synes bare det var synd for Anders, jeg kunne ligefrem se de grå
hår bryde frem.

Mvh
Kent.

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 16-05-06 23:33

Anders H. skrev:

> Jeg har nu ikke tænkt mig først at lægge gulvspånplader. Jeg vil lægge
> plankerne direkte på bjælkerne. Er det er problem?

Jeg har lagt et lignende gulv på en 1. sal, 180 x 30 mm. Bjælkerne var
skæve, så jeg monterede nogle reglar/rigler, på siderne af bjælkerne og
brugte nogen tid på at få disse monteret lige. Måske er det en løsning,
hvis du kan fjerne nogle af dine murbrokker m.v.? Så behøver du ikke
plader, kiler, masonitstumper, juicekartonner eller andet, men kan
selvfølgelig understøtte dér hvor der er afvigelse i forhold til
bjælken. Hvis dine planker har fer og not i enderne kan du godt lave
enkelte samlinger i det "fri" altså mellem to bjælker. Og ja, mit gulv
ligger stadig lige.

Mvh
Kent.

Fra : Per H

Dato : 17-05-06 05:01

On Wed, 17 May 2006 00:32:38 +0200, Kent Rådbjerg <wuk@mail.tele.dk>
skrev:

> [...]

nejda de lægges på bjælkelæget, kun hvis det var flydende gulv skulle
der plader på først.

>Hvis dine planker har fer og not i enderne kan du godt lave
>enkelte samlinger i det "fri" altså mellem to bjælker. Og ja, mit gulv
>ligger stadig lige.

næsten alle gulvplanker har idag fer og not, så der ikke er spild på,
og er beregnet til at støde udenfor strøer.

men tjek efter om der skal limes der.

Vh Per

Fra : Benny Andersen

Dato : 16-05-06 09:48

On Mon, 15 May 2006 19:53:31 +0200, Anders H. wrote:

> Men hvilken slags klodser?
> Skal jeg save nogle ud selv, eller kan jeg bruge plastikkiler. Jeg er
> lidt bange for at plankerne komme til at "vippe" på klodserne, da
> plankerne vil være bredere end klodserne.
Du kan også bruge kombination af strimler af masionit ( 3mm), murpap
(1-2mm), vindpap (under 1mm), 1,5l juicekarton (0,5mm)

Benny Andersen

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 16-05-06 23:38

Jesper Jacobsen skrev den 15-05-2006:
> [...]
> alverden, men det er jo et temperaments spørgsmål om man vil rette det op.
>
> Hvor stort er arealet for øvrigt du skal have lagt plader på ??

Manden taler om _planker_ ikke plader!

Mvh
Kent.