rod fræsning
Fra : Morten

Dato : 15-05-06 15:21

Hej.
Vi har en have med 10 rødder fra ældre træer i forskellige str.
Men er der nogen der ved om man kan leje en rodfræser, eller hvor meget det
ca. koster at få en ud og gøre sådan noget?

Bor i Randers
Morten

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-05-06 00:25

Morten skrev:

> Vi har en have med 10 rødder fra ældre træer i
> forskellige str. Men er der nogen der ved om man
> kan leje en rodfræser eller hvor meget det ca.
> koster at få en ud og gøre sådan noget?

Jeg ved ikke hvad det koster i dag, jeg skulle have
lavet det samme i 1987, det kostede en formue, og
de kunne ikke få fræseren ind i haven.

Det endte med at jeg stablede brænde op om alle
rødderne, de ulmede væk i løbet af en weekend, og
det er næsten gratis.

Husk at lave snobrødsdej med pølser til ungerne, og
man kan da også smide en grillrist eller 10 på de gode
gløder - der kan komme en hel havefest ud af det.

Vil du i stedet have rå muskler og sved på panden, skal
du grave dem op

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-05-06 07:46

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message
> [...]
> gløder - der kan komme en hel havefest ud af det.
>
> Vil du i stedet have rå muskler og sved på panden, skal

Og hvis der er lidt mere drengerøv end muskelmand i dig kan du snakke lidt
med dem her:

http://www.booom.dk/

Det virker, men det er ikke meget billigere end fræsning...

Keller

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-05-06 03:51

Carsten Keller skrev:

> Og hvis der er lidt mere drengerøv end muskelmand i
> dig kan du snakke lidt med dem her:
>
> http://www.booom.dk/
>
> Det virker, men det er ikke meget billigere end fræsning...

Det er en af de mest rædselsfulde hjemmesider jeg længe
har set, sådan noget tænder jeg slet ikke på, så vil jeg
hellere have bål og snobrød

Tak for linket, jeg samler på den slags til skræk og advarsel
for andre, den er hermed blandt UglyWeb.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-05-06 14:40

Morten wrote:
> [...]
> Men er der nogen der ved om man kan leje en rodfræser, eller hvor
> meget det ca. koster at få en ud og gøre sådan noget?

Her på sjælland starter de ved kr. 700 + ca. en hund pr. ekstra rod.

Har du tålmodighed kan du dyrke svampe i dem. Køb lidt svampemyselie, bor
nogle 10mm huller, hæld myselie i hullerne og luk med lidt ler. Nu skal der
bare vand og tid til, så myldrer de med lækre spisesvampe. Roden formulder
på ca. 3 år.

Alternativt:
Skær nogle kryds i rødderne med en motorsav og brug dem som 'fakler'. Hæld
lidt lampeolie i og tænd op. I løbet af sommeren burde alt over jorden være
væk :)

Har du plads, kan en rendegraver fjerne rødderne på 20 min.

Verden er fuld af muligheder, det gælder kun om at vælge ;)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 16-05-06 16:03

For to somre siden fik jeg rodfræset ca. 15 cm. ned på 15 rødder af
fyrretræer, der var 0mkring 20 cm. i diameter. Det gav jeg kr. 2.000 for.
Det tog omkring 3 timer.
Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Morten

Dato : 18-05-06 12:12

Tak for de gode råd.

Men det er sgu svært at vælge.

1) sprænging, synes jeg kunne være lidt fedt, med nogle ordntlige drøn, man
er jo en drenge røv, men tror ikke lige naboerne er vilde med det.
2) Tror det bliver det med at brænde dem væk, der er jo lidt pyroman i os
alle. Tror jeg laver en kombination af bål og lamper en mørk aften.
3) svampetingen tager for lang tid.

tak for svarene

Fra : Carsten Keller

Dato : 18-05-06 13:35

"Morten" <monze@ofir.dk> wrote in message
> Tak for de gode råd.
>
> Men det er sgu svært at vælge.
>

> 1) sprænging, synes jeg kunne være lidt fedt, med nogle ordntlige drøn,
> man er jo en drenge røv, men tror ikke lige naboerne er vilde med det.

Jeg kan trøste dig med at der alligevel ligger en masse måtter over, så det
er begrænset hvad man kan se og høre. Men man kan tydeligt mærke det i
jorden/gulvet

Keller