Rejse 11 m flagstang ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-05-06 14:23

Hej NG.

Nu da vores flagstang er kommet ned skal jeg have ordnet den og malet
den.
Dernæst skal den jo rejses igen.
Hvordan gør man det ?
Der er tale om en ca. 11 m træflagstang, som skal sidde i 2 beslag,
det ene er en ring rundt om flagstangen og med en gennemgående bolt,
det andet 2 halvbuer som spændes fast og hvor beslaget ind mod stolpen
har en langsgående bolt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 15-05-06 15:16

[...]

For eksempel som vi også har rejst spær på typehuse med håndkraft:

En pænt lang lægte forsynes med en løs løkke af reb i den ene ende. Løkken
føres over flagstangen og strammes ved at vride lægten rundt.

Flagstangen skal være monteret i det øverste befæstigelsespunkt.

Så er det bare om at bruge muskelkraft til, at få skidtet rejst. Under
processen kan flagstangen løbende sikres mod at falde ved at en person
sørger for hele tiden at holde et reb stamt om bunden af stangen og stangens
sokkel. Det vil også muliggøre at løsne løkken og føre den længere ned af
stangen undervejs hvis det skulle blive nødvendigt.

Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-05-06 15:23

>Dernæst skal den jo rejses igen.
>Hvordan gør man det ?

Som da du tog den ned. Løsne nederste beslag fra stolpen, så det stadig
holder stangen oppe, men ikke stramt ind til stolpen. Skrue øverste beslag
af, sænk stangen (hvilket er betydeligt nemmere at skrive end at gøre).
Når den skal op, så gøres den fast til beslaget i bunden og beslaget sættes
løst i stolpen med en møtrik på bagsiden. Øverste beslag sættes helt fast
undtagen yderste del. Løft stangen (igen nemmere at skrive end at gøre), ind
i øverste beslag, yderdel på og stram det hele fast.

Mvh maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-05-06 15:39

Christian B. Andresen wrote:
> Dernæst skal den jo rejses igen.
> Hvordan gør man det ?
> Der er tale om en ca. 11 m træflagstang, som skal sidde i 2 beslag,

Man lejer en kran o.s.v. ..... ;)

Du monterer stangen i det øverste punkt. Og så skal du bruge en alm. stige
og flagsnoren.
Det første stykke løftes der bare og når hjælperne mister pusten sættes
stigen under som støtte. Nu bruges stigen som løftestang. Skubbe flytte,
skubbe flytte. Når stangen når 45 grader kan manden med flagsnoren overtage
arbejdet. og så er der rejsegilde ;)

2 mand er nok, tre mand er nemt og 3+ er sjovest.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-05-06 03:36

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> 2 mand er nok, tre mand er nemt og 3+ er sjovest.

Det kræver også 3 mand at spille Jokke.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : JJ

Dato : 15-05-06 16:22

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
[...]

Du skal bruge en kasse øl, et par naboer,
Så montere du den gennemgående bolt.
et par mand rejser stangen op, mens en ander er klar med det sidste beslag,
når stangen står lodret monteres det sidste belsag straks, begge beslag
spændes,
der efter deler I kassen med øl.

JJ

Fra : Martin

Dato : 15-05-06 16:33

> [...]
> beslag,
> når stangen står lodret monteres det sidste belsag straks, begge beslag

skal det være i den rækkefølge ?

hvis ikke så vil jeg gerne hjælpe,i en times tid eller 1½ :)

Martin

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 15-05-06 16:52

[...]

Som andre skriver, så er to mand til at skubbe den op ved at gå ind under
den og så ellers bare fremad, samtidig med at man går med armene strakt over
hovedet, og flagstangen hvilende derpå.

Et god tip er, at sætte et kort bræt fast på tværs soklen med en
skruetvinge, sådan at når stangen ikke tipper over, når den kommer op i
lodret. Vi har selv lige rejst en 10 m. stang på den måde, og vi var kun to
til det. Husk at have beslag eller bolt klar til det øverste hul, så det
bare lige skal skubbes på gennem stangen.

Mvh

Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-05-06 12:51

Martin Bak wrote:
> [...]
> sokkel. Det vil også muliggøre at løsne løkken og føre den længere ned af
> stangen undervejs hvis det skulle blive nødvendigt.

En måde, som lyder meget fornuftig.
Den er gemt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-05-06 12:52

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> undtagen yderste del. Løft stangen (igen nemmere at skrive end at gøre), ind
> i øverste beslag, yderdel på og stram det hele fast.

<irony on>
Nå sådan !!!
<irony off>

Den er altså stor og TUNG.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-05-06 14:21

<irony on>
Nå sådan !!!
<irony off>

>Den er altså stor og TUNG.

Ok, min er af træ og var da til at løfte ene mand - jeg stod bare klar til
at sikre at den ikke røg for langt og så i øvrigt skrue beslag fast. Vores
er 10 meter høj og sidder på en betonpille.

Mvh Maria

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-05-06 12:53

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> [...]

> skubbe flytte. Når stangen når 45 grader kan manden med flagsnoren overtage

Værd at overveje, dog ikke den bedste IMO.

> 2 mand er nok, tre mand er nemt og 3+ er sjovest.

Så er der også ølhentere

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-05-06 12:55

JJ wrote:
> [...]
> når stangen står lodret monteres det sidste belsag straks, begge beslag

Man rejser den altså ikke bare lige op.
Den er jo trods alt 11m og meget tung.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : JJ

Dato : 16-05-06 15:16

Man rejser den altså ikke bare lige op.
Den er jo trods alt 11m og meget tung.

Min far og jeg har flere gange 2 mand rejst en 12 meter træ flagstang, uden
problemer.

JJ

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-05-06 12:56

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> den og så ellers bare fremad, samtidig med at man går med armene strakt over

Udelukket !!!
Den er så tung at den slår en mand ihjæl hvis den smutter.

> [...]
> til det. Husk at have beslag eller bolt klar til det øverste hul, så det
> bare lige skal skubbes på gennem stangen.

Var det en glasfiber eller træ ?
Hvis det var træ så var den vel også meget tung.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-05-06 14:23

>Udelukket !!!
>Den er så tung at den slår en mand ihjæl hvis den smutter.

Du har ikke prøvet, vel? Det er altså ret simpelt og tager ikke mange
minutter.

Mvh Maria

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 16-05-06 18:12

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
>
> --

> Udelukket !!!
> Den er så tung at den slår en mand ihjæl hvis den smutter.

Jamen der skal da ikke være nogen i faldretningen, så det er vel ikke noget
problem. Der er selvfølgelig de/dem der løfter stangen, men de snakker vel
sammen, og flytter sig, hvis de ikke kan holde den, så der kan jeg ikke se
noget problem.

> Var det en glasfiber eller træ ?
> Hvis det var træ så var den vel også meget tung.

Det var en træstang, og ja, den var da tung, men ikke så tung man ikke kan
gøre det selv med en hjælper, hvis man altså har bare lidt vilje og muskler.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-06 08:22

Maria Frederiksen wrote:
> [...]
> at sikre at den ikke røg for langt og så i øvrigt skrue beslag fast.. Vores
> er 10 meter høj og sidder på en betonpille.

Den her kan ikke løftes af en mand, vi var to da den skulle flyttes
væk og det var lige grænsen.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Leonard

Dato : 17-05-06 09:29

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

>Den her kan ikke løftes af en mand, vi var to da den skulle flyttes
>væk og det var lige grænsen.

Så må du jo ringe til et kranfirma, der kan rejse den for dig. Forvent
dog at kranføreren vil undre sig lidt, da du åbenbart har den eneste
flagstang i DK, der ikke kan rejse med håndkraft.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Fra : JJ

Dato : 17-05-06 17:19

Maria Frederiksen wrote:
> [...]
> er 10 meter høj og sidder på en betonpille.

> Den her kan ikke løftes af en mand, vi var to da den skulle flyttes

Så er i nogne slapsvanse.

JJ

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-06 08:24

Maria Frederiksen wrote:

> Du har ikke prøvet, vel? Det er altså ret simpelt og tager ikke mange
> minutter.

Nu havde vi jo fat i den da den skulle ned, og jeg holdte den oppe mens
min far fjernede stigen og trillede traileren ind under og jeg skal
ikke løbe under den.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-06 08:25

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> gøre det selv med en hjælper, hvis man altså har bare lidt vilje og muskler.

Hvis der er en mere sikker måde vil jeg foretrække den.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : KS

Dato : 17-05-06 09:08

Et par rigtige mænd kan sagtens lægge og rejse en stang på 11m af træ !

(hvis den er "boltet" i den nederste ende og sikret mod at vælte modsat !)

Jeg har en på 12,5 m og det går fint - men man skal være kvik over det kritiske punkt !

Mvh KS

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-05-06 09:08

JJ wrote: