Rensning af fliser - kom med dine guldkorn~
Fra : Peter

Dato : 13-05-06 22:39

Hej,

vores fliser (herregårdssten i flere farver) på terrassen er efterhånden
blevet meget mørke og har grå pletter. Der er helt sikkert en pæn
algebelægning på dem.

Spørgsmålet er nu - hvilken metode er bedst ?

1) Sprøjt algerens på og lad det sidde - regnen klarer resten med tiden
2) Algerens og en skurebørste (tager sikkert flere måneder - stor terrasse)
3) Klorin + sæbevand og skurebørste - ned på alle fire og skrubbe løs
4) Højtryksrenser med evt. Patio Cleaner lign. påmonteret

ad 1)
Metode 1 er klart den nemmeste, men bliver fliserne rene med tiden ?

ad 2)
Nærmest uoverkommeligt pga. størrelsen af terrassen, men det virker sikkert

ad3)
Er klorin bedre end algerens ? Kombineret med sæbe kan det måske bedre
skrubbes rent

ad 4)
Metoden tiltaler mig, men mange mener, at jeg ødelægger fliserne og algerne
kommer igen meget hurtigt (og værre end før). Hvad hvis man bruger højtryk
og efterfølgende sprøjter med algerens præventivt.
Bliver fliserne ødelagt eller er det en skrøne ?

takker...
/Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-06 23:49

Peter wrote:
> [...]
>
> Spørgsmålet er nu - hvilken metode er bedst ?
>
> 1) Sprøjt algerens på og lad det sidde - regnen klarer resten med

Næ, sprøjt algerens (rodalon) på og lad det virke et par dage. Smed så et
par skovlfulde groft grus på og kost gruset rundt på fliserne med en stiv
kost.

> 2) Algerens og en skurebørste (tager sikkert flere måneder -
> stor terrasse)

Hvad siger dine knæ til det?

> 3) Klorin + sæbevand og skurebørste - ned på alle fire
> og skrubbe løs

Nix, det må du ikke bruge. Klorforurening.

> 4) Højtryksrenser med evt. Patio Cleaner lign.
> påmonteret

Det ødelægger overfladen på fliserne, så de fremover hurtigere bliver
overgroet med alger. Gør det ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 06:01

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message
> Næ, sprøjt algerens (rodalon) på og lad det virke et par dage. Smed så et
> par skovlfulde groft grus på og kost gruset rundt på fliserne med en stiv
> kost.

Jeg synes selv, det er nemmere at bruge en gulvmoppe.
Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg føler, jeg bedre har styr på evt.
'helligdage'.
Bruger i øvrigt selv Rodalon, og det holder en sæson hos mig.

> Det ødelægger overfladen på fliserne, så de fremover hurtigere bliver
> overgroet med alger. Gør det ikke.

Måske enig - men:
En 'bonemaskine' belaster ikke overfladen så meget, da den fordeler strålen
over et større område.
Hvis det er de 'rigtige' sten af komprimeret beton, kan de sagtens klare en
omgang hvert eller hvert andet år.
(Mine har ikke taget skade endnu efter ca 15 år)

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Peter

Dato : 14-05-06 20:09

Hej,

med "bonemaskine" mener du så eks. "Patio Cleaner" ?

Hvad er den "rigtige" type sten ? Hvordan afgør man det ?

takker
/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 06:23

"Peter" <pollansa@hotmail.com> wrote in message
> Hej,
>
> med "bonemaskine" mener du så eks. "Patio Cleaner" ?

Ja, lige præcis. Jeg kalder den bonemaskine, for den ligner fuldstændig den
bonemaskine, min mor havde engang.

> Hvad er den "rigtige" type sten ? Hvordan afgør man det ?

Det er også bare mit udtryk.
Som alt andet, er der kvalitetsforskel på sten.
Dem jeg har er gennemfarvet, og lavet af komprimeret beton. Jeg har ikke
selv noget at sammenligne med, men bemærker at bla. genboens sten har
tabt/taber farven efter få år.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-05-06 19:00

Har hørt at Wienerkalk, er langt det bedste. Men jeg har endnu ikke selv
prøvet... De skulle blive som nye..

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Neil Southwood

Dato : 20-05-06 16:51

Peter, <pollansa@hotmail.com>
in 4466521a$0$47049$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
among other things wrote:

> [...]
> sæbevand og skurebørste - ned på alle fire og skrubbe løs
> 4) Højtryksrenser med evt. Patio Cleaner lign. påmonteret

Jeg har tidligere et par gange brugt højttryksrenseren uden
specialmundstykke (4) på almindelige cementfliser, og det
kan ikke anbefales fordi overfladen bliver ødelagt.
Belægningerne kommer nok ikke hurtigere igen, men de er
bestemt sværere at fjerne.

I år har jeg så forsøgt med Hornum(R) Belægningsrens, der
indeholder 5-15% benzalkoniumchlorid og kationisk tensid,
påført med gulvskrubbe (2). Det giver en times motion på 50
m2 terrasse.

Men jeg synes ikke resultatet står mål med anstrengelserne.
Fliserne ude er stadig mørke med grå pletter af lav(?) i
kontrast til de nydelige fliser der er overdækkede.

--
Go on punk - make my day!
Neil Southwood