Blæret Fersken
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-05-06 18:12

Har lige set nogle forvoksede skjoldlus på Ferskenen. Det ser ikke til at
det er skadedyr. Er det noget der kan/skal gøres noget ved, og hvad er
perspektiverne? (nu var jeg lige så glad for den).

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BA

Dato : 13-05-06 21:37

Hvor mange er der?

Har du prøvet at pille en af og se om det er et levende væsen?

Ved alm. skjoldlus har jeg med succes svedet dem af med en fyrfadsligther -
nej planten tog ikke skade - det er et spørgsmål om fingerspitzgefühl
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-05-06 21:54

"BA" <paogbaKANIN@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fyrfadsligther -
> nej planten tog ikke skade - det er et spørgsmål om fingerspitzgefühl

Jo, jeg har klemt lidt på dem. Det er ikke dyr, og det er endda som om
barken er hel nedenunder. De er halvstore, et gæt, op mod 8 mm, ikke hårde,
og der er vist kun lidt klar væske i dem. De findes på ret mange af de
fingertykke grene.

Jeg har lige til min glæde konstateret at ferskenblæresyge er en bladsygdom,
men hvad er det så?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen