Fliser i haven.
Fra : Jørgen

Dato : 12-05-06 15:31

Når mqn lægger fliser i haven, skal der være et lag sand under, så de ikke
buler op og ned, når frosten kommer.

Hvor meget sand regner man med? Er 5-6 cm passende?

Jørgen

Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 12-05-06 16:09

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Når mqn lægger fliser i haven, skal der være et lag sand under, så de ikke
> buler op og ned, når frosten kommer.
>
> Hvor meget sand regner man med? Er 5-6 cm passende?
>
> Jørgen

Vi er blevet anbefalet minimum 20 cm sand

VH Pernille

Fra : Jørgen

Dato : 12-05-06 17:12

> Vi er blevet anbefalet minimum 20 cm sand
>
> VH Pernille

DET var meget. En gammel brolægger fortalte mig en gang, at man brugte 12
cm, men det var til brolægning - ikke til havefliser. De fliser, jeg taler
om, skal der ikke køres på.

Jørgen

Fra : Marianne

Dato : 12-05-06 20:49

> DET var meget. En gammel brolægger fortalte mig en gang, at man brugte 12
> cm, men det var til brolægning - ikke til havefliser. De fliser, jeg taler
> om, skal der ikke køres på.

Men brolæggeren havde velsagtens heller ikke havejord nedenunder. Jeg tror
forskellen ligger i, hvor stabilt underlaget er.

mvh
marianne

Fra : Armand

Dato : 12-05-06 21:42

Marianne skrev:

> Men brolæggeren havde velsagtens heller ikke havejord nedenunder. Jeg tror
> forskellen ligger i, hvor stabilt underlaget er.

Der skal nok være nogle hardcore entreprenører der mener noget andet,
men jeg synes nu også at til simple havefliser kan man nedtone
funderingen i temmelig grad.
Endvidere er det jo i grunden ikke fundering at besvarelser hidtil har
gået på, men derimod "kun" sandlaget hvis væsentligste funktion IMHO er
at være et løst medie som bedre fordeler sig under flisen end sten eller
muld og derved danner en passende jævn støtte så flisen eks.vis ikke
knækker p.g.a. der er et hul under midten.

Hvis underlaget er fast stampet á et hidtil værende bed, ville jeg
derfor ikke betænke mig over at lægge fliserne i et relativt tyndt lag
sand. Men er det en opgravet/fræst plæne skal der noget mere til for at
bunden er fast nok og her kommer vibrering ind i billedet, og med
vibrering nødvendigvis også sand/grus som derfor samtidig ligesåvel kan
være stabilgrus, og så er snakken alligevel stukket af fra min nedtoning

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 18:05

> [...]
> buler op og ned, når frosten kommer.
>
> Hvor meget sand regner man med? Er 5-6 cm passende?

Kik evt på
www.haveprojektet.dk
under fliser.
VH Simonsen

Fra : Martin G. Berg

Dato : 13-05-06 08:08

Det kommer også meget an på hvad for noget jord du bor på, og hvor langt du
har til fast underlag. Hvis du tager en skovl og graver et hul indtil du er
forbi muldet. Hvis du er heldig er det nok omkring 20cm, men det kan sagtens
være mere. Hvis du ikke får alt mulden væk kan du godt regne med at fliserne
kommer til at flytte sig inden for 1 år eller 2, da mulden hele tiden ændre
sig. Da vi skulle ligge terrasse for et par år siden, lå de gamle fliser i
ca 20 cm sand, og de lå så man næsten ikke kunne komme fra den ene til den
anden uden at falde over dem. Vi måtte ned i 70cm for at finde et stabilt
underlag, men de ligger også rigtig godt nu.

Noget andet du skal overveje er at hvis du kun ligger 10- 20 cm sand og der
er muld nedenunder er der mulighed for at mus og især muldvarpe, hvis du har
nogle af den i nærheden, kan finde på at grave under sandet og så er det
hele ødelagt. Har du store problemmer med muldvarpe kan det være nødvendig
at ligge et lag stabilgrus i bunden for at undgå at den graver under.

Men frem for alt husk at det er forarbejdet der er det vigtige, og det der
tager tiden, hvis det ikke er vibreret og afrettet ordentlig, så er det
sikkert at fliserne ikke bliver liggende.

Hilsen Martin

Fra : L.Støvring

Dato : 14-05-06 15:20

> [...]
> buler op og ned, når frosten kommer.
>
> Hvor meget sand regner man med? Er 5-6 cm passende?

I sidste weekend lagde vi 60 kvm. herregårdssten. Vi bestilte sten, bobcat,
vibrator, sand og grus ved samme firma, som undersøgte præmisserne for
belægningen - dvs. de tjekkede det eksisterende underlag og undersøgte
belastningsbehovet. På de ca. 40 kvm. har vi brug for at der kan køres (
eksisterende parkering / indkørsel som skulle fjernes og lægges om ).

Vi fik leveret 6 m3 stabilgrus og 7 m3 sand, og det passede lige akkurat. Så
kan du selv begynde udregningen af hvor mange cm. sand, der ligger under
vores nye fliser ;)

P.S Sandet er ligeligt fordelt over hele arealet.

Mvh. Lisbeth