Ruster el-galvaniserede skruer udendørs?
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 11-05-06 15:14

Jeg skal skruet nogle skruer op udendørs og har købt nogle
elgalvaniserede skruer. Nu er jeg imidlertid blevet fortalt at de
på trods af behandlingen hurtigt vil ruste på få måneder. Er det
korrekt?

NB. Jeg er ikke interesseret i at anvende clima-x skruer, da jeg
ikke vil have den gule farve.

mvh

Lars Thomsen Nielsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-05-06 16:07

> [...]
> elgalvaniserede skruer. Nu er jeg imidlertid blevet fortalt at de
> på trods af behandlingen hurtigt vil ruste på få måneder. Er det

Ja. De ruster så hurtigt, at allerede efter et år faldt vores første brædt
ned. De øvrige hænger der dog på 4. år, men rustne er de.

> NB. Jeg er ikke interesseret i at anvende clima-x skruer, da jeg
> ikke vil have den gule farve.

Den forsvinder af en eller anden grund.

Mvh Maria

Fra : Brian Skaarup

Dato : 11-05-06 16:25

Så må du købe rustfrie skruer i stedet. De er grå og ruster ikke (men er
naturligvis dyrere)

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 11-05-06 18:35

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse news:446346ba$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> elgalvaniserede skruer. Nu er jeg imidlertid blevet fortalt at de
> på trods af behandlingen hurtigt vil ruste på få måneder. Er det

Det kan man ikke sige generelt - det kommer an på mange ting.
Jeg har set elgalvaniserede skruer brugt udvendig som selv efter
6-7 år ikke har haft antydning af rust.
Vil du være mere sikker så køb rustfri, selv om de også kan
blive grimme.

Fra : UPS

Dato : 11-05-06 16:05

ja, brug varmgalvaniseret eller rustfri skruer

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-05-06 22:42

On Thu, 11 May 2006 16:14:17 +0200, Lars Thomsen Nielsen
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

> [...]
> korrekt?
>
> NB. Jeg er ikke interesseret i at anvende clima-x skruer, da jeg

Hej'
Bygma har nogle godt varmegalvaniserede skruer. Som både holder, er
sølvfarvede og billige.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-05-06 07:55

> Bygma har nogle godt varmegalvaniserede skruer. Som både holder, er
> sølvfarvede og billige.

Tak - dem vil jeg lige kigge på.

Efter at have læst alle jeres indlæg, så undrer jeg mig dog lidt over hvad
fordelen ved elgalvanisering så er. Hvis de ikke kan holde til at sidde ude,
hvorfor så behandle disse med et beskyttende lag?

Lars

Fra : Max

Dato : 12-05-06 08:10

Hej Lars

> hvad fordelen ved elgalvanisering så er. Hvis de ikke kan holde til
> at sidde ude, hvorfor så behandle disse med et beskyttende lag?

Fordi at en blank jernskrue (ubehandlet) ruster selv om den
sidder indendørs. Hvis du maler på en blank skrue med vandbaseret
maling er det nok til at rusten slår igennem malingen.

Forøvrigt er der en god skrueguide her

http://www.beslaco.dk/files/skrueguide.pdf

Mvh Max

Fra : Jens Petersen

Dato : 12-05-06 08:10

Den Fri, 12 May 2006 08:55:11 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
> [...]

>fordelen ved elgalvanisering så er. Hvis de ikke kan holde til at sidde ude,
>hvorfor så behandle disse med et beskyttende lag?

Fordelen er at det ikke ruster mens det ligger på lager.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Sarcastic? Me?! Yeah, right!