Bliver mørke fliser varme i solen?
Fra : Kåre

Dato : 09-05-06 12:46

Jeg skal have anlagt en terasse, og vi vil gerne lægge mørke/koksgrå fliser.
Men vil de blive varme at gå på til sommer, i bare tæer, når der ingen lyse
fliser er til at træde på?

pft
Kåre

Fra : Max

Dato : 09-05-06 12:47

Hej Kåre

> Jeg skal have anlagt en terasse, og vi vil gerne lægge mørke/koksgrå
> fliser. Men vil de blive varme at gå på til sommer, i bare tæer, når
> der ingen lyse fliser er til at træde på?

Jeg tror ikke du vil kunne mærke forskel på fliserne selv om de har
hver sin farve, og hvidt sand kan jo også bliver varmt at gå på.

Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-05-06 12:57

On Tue, 9 May 2006 13:46:39 +0200
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kåre

> Jeg tror ikke du vil kunne mærke forskel på fliserne selv om de har
> hver sin farve, og hvidt sand kan jo også bliver varmt at gå på.

mine forældre har en trappe med Sorte skifer sten på og nede for den er
der almindelige grå beton sten. Nogle gange bliver trappen så varm at
man nærmest ikke kan gå på den uden sko på hvorimod de andre fliser
aldrig bliver sådan.

Jeg tror farven har en del at sige, selv om "kulden" fra jorden
selvfølgelig også har en smule indvirkning.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 09-05-06 13:11

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-05-06 14:09

On Tue, 9 May 2006 15:00:16 +0200
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Jeg tror ikke det har noget med farven at gøre, jeg tror
> det har noget med materialernes varmeledningsevne at gøre.

Tjaa men deres mørkebrune træværk er varmere at gå på end deres lyse
(neutrale) træværk - er det også materialet som har indvirkning der?

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 10-05-06 16:30

"Kåre" <kaare@raffish.dk> wrote in

> Jeg skal have anlagt en terasse, og vi vil gerne lægge mørke/koksgrå
> fliser. Men vil de blive varme at gå på til sommer, i bare tæer, når
> der ingen lyse fliser er til at træde på?

Jeg tror nu nok det har noget at sige :)

Jo mørkere - jo mindre reflekteret lys og dermed mere opsamlet
energi. Samme årsag at svævefly går opad over mørke marker -
her bliver luften varmet mere op og bevæger sig dermed opad.
Sydpå maler man husene hvide - netop pga. den kølende virkning.

På vulkanøen Santorini (Grækenland) er der strande med sand og
småsten i forskellige farver - både hvidt, rødt og sort. Man kan
uden problemer gå på strandene bortset fra den sorte. Her er der
udlagt brædder da man ikke kan gå på sandet i længere tid - der
gør smadder ondt - jeg måtte jo prøve :D

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?