Skrue i levende træ
Fra : Finn Christiansen

Dato : 09-05-06 05:52

Hej
Vi har 2 enorme træer på vores grund, hvorpå jeg ønsker at opsætte 2
hængekøjer.
Jeg har planer om at skrue 4 kroge i træerne (af den slags, man bruger til
at opsætte gynger, ca. 8-10 mm godstykkelse), 2 på hver side af hvert træ.
Men kan man skrue en krog i et levende træ og være sikker på at det kan
holde?
Og hvordan gør man det bedst i givet fald?
Skal man blot forbore og derefter skrue direkte i træet, eller ???
På forhånd tak
Venlig hilsen
Laila

Fra : HvB

Dato : 09-05-06 10:10

Hvorfor vil du skrue i et træ? Det lyder bestemt ikke som noget træet har
godt af. Jeg vil binde hængekøjen op med reb og noget beskyttelse (gummi
eller lig.) mod træet!

HvB

Fra : Finn Christiansen

Dato : 09-05-06 10:33

Hej HvB

> Hvorfor vil du skrue i et træ?
Det er fordi at træet ikke har så lave grene, at vi kan hænge en hængekøje i
grenene.

> Det lyder bestemt ikke som noget træet har godt af.
Nej, det tror jeg såmænd heller ikke at det har. Men med en stamme på over
80 cm. i diameter, så tror jeg ikke at et skruehul gør nogen stor forskel.
Hvis man har et træ og ønsker at begrænse dets vækst, kan man fjerne barken
i en strimmel om træet osv. Så jeg er overbevist om, at træerne nok skal
kunne holde til et par skruehuller.

> Jeg vil binde hængekøjen op med reb og noget beskyttelse (gummi eller
> lig.) mod træet!
Det har vi afprøvet, men det virker desværre ikke. Vi brugte gummi, som vi
købte fra en sejlsportsmand, han havde noget til overs. Det var endda rillet
på den ene side. Alligevel faldt hængekøjen ned, og jeg skal lige sige, at
det gør avs.

Tak for dit råd, men vi kan desværre ikke bruge din løsning.
Med venlig hilsen
Laila

Fra : Max

Dato : 09-05-06 11:04

Hej Laila

> Tak for dit råd, men vi kan desværre ikke bruge din løsning.

Et råd der virker er "IKKE" at hænge køjen op i kroge, man
risikere at de trækkes ud. Du skal have lavet 2 løkker der
kan nå omkring træet som med en brandmandshage eller
sjækel i hver. Så banker du en pløkke i træet på bagsiden
der forhindre løkkerne i at glide ned.

Mvh Max

Fra : Finn Christiansen

Dato : 09-05-06 13:24

Hej Max
Tak for dit svar.

> [...]
> kan nå omkring træet som med en brandmandshage eller
> sjækel i hver. Så banker du en pløkke i træet på bagsiden
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvad du mener, men når min mand kommer
hjem, så vil jeg bede ham om at læse dit svar. Jeg er overbevist om, at han
forstår meningen.

Med venlig hilsen
Laila

Fra : Max

Dato : 09-05-06 13:56

Hej Laila

> Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvad du mener, men når min mand

Man bør også læse sine svar inden man sender dem :)

Jeg forstår heller ikke helt hvad jeg selv skrev :)

Det jeg mener er:

Du skal have 2 løkker der er lange nok til at nå rundt om træerne.

For at gøre det let at hænge køjen op kan man sætte brandmandshager
eller ligenede i løkkerne.

For at løkkerne ikke glider ned af træet under vægten banker man
en pløk i bagsiden af træet.

Mvh Max

Fra : Calle.

Dato : 09-05-06 11:07

Finn Christiansen wrote:
> [...]
> som vi købte fra en sejlsportsmand, han havde noget til overs. Det
> var endda rillet på den ene side. Alligevel faldt hængekøjen ned, og

Det er da kun et spørgsmål om at lave det rigtigt.
Som gammel spejder har vi bundet meget træ sammen, og er endnu ikke drattet
ned.
--
*** Calle ***

Fra : Finn Christiansen

Dato : 09-05-06 13:31

Hej Calle
> Det er da kun et spørgsmål om at lave det rigtigt.
Netop, det var også derfor jeg spurgte.

> Som gammel spejder har vi bundet meget træ sammen, og er endnu ikke
> drattet ned.
Ja, det er muligt, at du som gammel spejder kunne dette og hint.
Jeg kan blot konstatere, at dit svar ikke gav mig nogen brugbar løsning på
opgaven.

Med venlig hilsen
Laila

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-05-06 17:20

> Ja, det er muligt, at du som gammel spejder kunne dette og hint.
> Jeg kan blot konstatere, at dit svar ikke gav mig nogen brugbar løsning på
> opgaven.

Så må du prøve igen. Søm, pløkke og skruer hører ikke hjemme i levende træ.
Den rigtige, nemme løsning er at hænge den op, så den strammes op når man
ligger i den. Få en sejler eller en spejder til at lave knobet til dig, hvis
I ikke kan selv.

Mvh Maria

Fra : HvB

Dato : 09-05-06 10:10

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-05-06 12:47

Finn Christiansen wrote:
> [...]
> holde?
> Og hvordan gør man det bedst i givet fald?
> Skal man blot forbore og derefter skrue direkte i træet, eller ???

I mine forældres sommerhus skruede vi bare et øje direkte ind i træet og
det holdt træet fint til, der sad endda også nogle gamle kroge i det,
men der havde træet vokset sig udenom krogene så de var ubrugelige.
Principielt burde man nok forbore da det giver det bedste "greb" i træet
da det så kun er gevindet der skal bore sig ind i træet.

Træerne blev efterfølgende fældet og stammerne væltede et par år efter
hvorfor hængekøgen ikke længere kunne hænge... krogene hang der i hele
den periode uden overhovedet at gøre anmærkning til at blive trukket ud.
Træerne var alm. fyrtræ med en diameter på ca. 30-40cm.

Jeg ville hvert fald ikke tøve med at skrue direkte i træet, det skal
nok overleve, blot du ikke vælger kobber! Vælg nogle syrefaste rustfrie
skruer så skal det nok holde.

Thomas

Fra : Finn Christiansen

Dato : 09-05-06 13:54

Hej Thomas
Mange tak for dit svar

> Jeg ville hvert fald ikke tøve med at skrue direkte i træet, det skal nok
> overleve, blot du ikke vælger kobber! Vælg nogle syrefaste rustfrie skruer
> så skal det nok holde.
Se, det var LIGE den information vi søgte, tusind tak skal du have.

Tak for dit fyldestgørende svar.

Venlig hilsen
Laila

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-10-06 22:34

Finn Christiansen wrote:
> Hej Thomas
> Mange tak for dit svar

> Se, det var LIGE den information vi søgte, tusind tak skal du have.

> [...]
Det er som regl sådan at træet lige omkring skuen rådener væk, og et er
så kun det træ som er vokset henover skruen som holder det.

Fra : Tomas Jensen

Dato : 09-05-06 14:12

> [...]

> Træerne blev efterfølgende fældet og stammerne væltede et par år efter
> hvorfor hængekøgen ikke længere kunne hænge... krogene hang der i hele

Og netop her er min anke: Som gammels skovarbejder véd jeg, hvor megen
skade indgroede metaliske fremmedlegmer kan lave på en motersavskæde -
det er bl.a. den slags, der gør det ekstra dyrt for haveejere at få
professionelle til at udføre et ellers ret simpelt stykke arbejde. Når
jeg hjælper familie og venner med at fælde et træ nu, sikrer jeg mig
altid at de vil betale en ny kæde, hvis jeg skulle komme til at save i
indgroet jern.

Så: tænk frem i tiden; hængekøjen skal nok ikke hænge der altid og træet
skal nok fældes engang

> Thomas

og Tomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-05-06 21:43

Tomas Jensen wrote:

> [...]
> indgroet jern.
>
> Så: tænk frem i tiden; hængekøjen skal nok ikke hænge der altid og træet

Ja, hvis man enten har træet så længe eller flytter bør man nok, af
hensyn til andre) skrue krogene ud igen, så gør de jo ingen skade.
Alternativt kan man jo vurdere om det er nødvendigt at gøre noget hvert
5 år eller lign, for at modvirke at de bliver 'slugt' af træet.

Men selve træet tager ikke skade og det vil fungere uden problemer med
hængekøjen.

Thomas