Hvordan sår man græs?
Fra : Helle

Dato : 08-05-06 18:05

Hejsa

Jeg har INTET forstand på have, men bor til leje i en ejendom hvor vi er to
lejligheder der deles om en have. Der er lige nu en køkkenhave på 33m2 som
er totalt elendig. Der er store sten i og intet kan gro der for der ligger
så meget mærkeligt i jorden. Bla. fliser, jordbærplanter, kartofler,
gulerødder og alt muligt.
I weekenden har jeg tænkt mig at få området fræset godt og så de
efterfølgende dage at ordne jorden og vende det rundt med rive så det bliver
helt fint. Herefter vil jeg så gerne så græs på det område.

Men hvordan gør jeg? når jeg har fræset og gjort jorden fin for alverdens
ting og sager, skal jorden så stampes inden jeg smider græsfrø på?
Hvor mange kg græsfrø skal jeg bruge til 33 m2? Skal det gødes? og hvornår?
Og hvor lang tid går der mon inden jeg kan bruge det nye stykke plæne?

Mvh Helle som ikke har en dyt forstand på haver

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 18:34

Helle wrote:
> [...]
> Hvor mange kg græsfrø skal jeg bruge til 33 m2? Skal det gødes? og
> hvornår? Og hvor lang tid går der mon inden jeg kan bruge det nye

Da du under alle omstændigheder skal bruge græsfrø vil jeg foreslå at du går
hen i et byggemarked eller til en planteskole og beder om græsfrø til 32 m2
plæne. Følg brugsanvisningen på pakken.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-05-06 03:23

Vi har have efter "learning by doing" metoden, da vi er opvokset i byen Da
vi anlagde vores græsplæne fjernede vi det værste af rodet, men lod resten
stå og købte nogle billige poser græsfrø i Fakta og dryssede et pænt jævnt
lag ud over. Et par måneder efter havde vi en fin græsplæne, som vi så slog
en gang om ugen. Efter en sæson med den behandling gav det meste af ukrudtet
op og græsplænen var grøn og regelmæssig omend der var lidt andre grønne
planter i den, hvis man så nøje efter.

Der er sikkert en mere rigtig måde at gøre det på - men det her er absolut
den nemmeste.

Med venlig hilsen
Gainsbourg