Råd til faskine
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-05-06 10:23

Hej

Vi har en carport med tilhørende værksted. Den er ialt 12m lang og 5 meter
bred. Der er tag med hældning og 25 grader, og vi har nedløbsrør i begge
sider. Der er for voldsomt for os at tilslutte nedløbsrør til afløb i
jorden, idet der er RIGTIGT meget rørarbejde i det.

Derfor har vi snakket om at bygge en faskine, men hvor - ud over den lokale
kommune - får vi råd om det mht. størrelse, opbyning, materialer, krav til
jord mm...?

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Jakob Larsen

Dato : 08-05-06 10:56

"Bo Kamp Dudek" <bo@familiendudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lokale
> kommune - får vi råd om det mht. størrelse, opbyning, materialer, krav til

Prøv at se her:
http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/brochure_afloeb_regnvandskassetter_smaaDK/$FILE/Regnvandskassetter_DK_smae.pdf

Jakob

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-05-06 11:58

[...]

> Prøv at se her:
> http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/brochure_afloeb_regnvandskassetter_smaaDK/$FILE/Regnvandskassetter_DK_smae.pdf

"page not found"

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Mads Madsen

Dato : 08-05-06 12:54

"Bo Kamp Dudek" <bo@familiendudek.dk> wrote in message
http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/brochure_afloeb_regnvandskassetter_smaaDK/$FILE/Regnvandskassetter_DK_smae.pdf

> "page not found"

Ud fra ovenstående kan du ekstrapolere "Wavin" og "regnvandskassetter".

På et kvart sekund gav google mig
http://www.vvsweb.dk/attachments/82107-1.pdf

Prøv det ;)

/Mads

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-05-06 20:54

[...]

> På et kvart sekund gav google mig
> http://www.vvsweb.dk/attachments/82107-1.pdf

tusinde tak!

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Glenn

Dato : 08-05-06 22:03

> [...]
>
> tusinde tak!

...og skal det gøres billigt, så brug øl-kasser.
Så længe at der ikke skal køre biler hen over faskinen, er de stærke nok.

Glenn

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 09-05-06 07:00

[...]

> ..og skal det gøres billigt, så brug øl-kasser.
> Så længe at der ikke skal køre biler hen over faskinen, er de stærke nok.

du ville bare stable ølkasser ovenpå hinanden, til rumfanget dækker
behovet? andre, der kan støtte denne idé?
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-05-06 15:13

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
> du ville bare stable ølkasser ovenpå hinanden, til rumfanget dækker
> behovet? andre, der kan støtte denne idé?

Ja ja... Det vil virke udmærket. En faskine er bare et hul i jorden der kan
opsamle vand og ikke falder sammen under vægten af det dækkende jordlag og
øvrige belastning. Til almindelig 'gåen' virker ølkasserne helt fint. Husk
at pakke hele faskinen ind i noget fiberdug for at forhindre at den fyldes
med sand/jord.

PS!
Har du problemer med at finde tomme ølkasser, er du velkommen til at levere
det nødvendige antal fyldte kasser til mig, og jeg vil så uden beregning
tømme dem for dig ;)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Basil

Dato : 09-05-06 16:38

Carsten Finn Rasmussen forklarede den 09-05-2006:

Flink fyr lol
Kai

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-05-06 17:14

Basil wrote:

> Flink fyr lol
> Kai

Man hjælper jo gerne hvor man kan ;)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-05-06 17:16

> du ville bare stable ølkasser ovenpå hinanden, til rumfanget dækker
> behovet? andre, der kan støtte denne idé?

Ikke oven på hinanden - ved siden af hinanden og bundet sammen med stribs.
Hullet graves til 150cm under overfladen, der lægges fibertex eller lignende
ud i bunden, to kasser sættes omvendt sammen (flaskehul mod flaskehul) og
disse blokke stilles så i hullet på fibertexen. Når du har sat alle blokke
derned, så lægges afløbet fra kloakken hen over (bor 3-4 huller med et
hulbor på ø50-60 stykker). Hele herligheden pakkes ind i fibertex, så der
ikke kan komme jord i faskinen. Jorden pakkes forsigtigt rund om (forsigtigt
i betydningen at fibertexen ikke må forskubbes). Jord hen over. Jeg vil
holde mig fra at lave vej eller parkeringsplads hen over.

Mvh Maria

Fra : Glenn

Dato : 09-05-06 20:01

> Ikke oven på hinanden - ved siden af hinanden

Hvis jorden er leret skal de oven på hinanden. I leret jord er det nemmere
at lede vandet ud gennem siden, end under ud.
Derfor får du en større udledningsflade, når de står oven på hinanden.

Glenn

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 10-05-06 06:56

[...]

tusinde tak for rådene alle sammen.. vi fandt ud af, at nogle 'rigtige'
faskiner ikke koster mere end et par hundrede pr. styk og vi skal bruge 4
af disse.. så dem snupper vi i stedet for ølkasserne, omend rådet er godt..

dog skal jeg nok være specielt obs på at få dem stillet på højkant efter
råd her i gruppen..

takker..

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Nygaard

Dato : 08-05-06 13:41

> [...]
lokale
> kommune - får vi råd om det mht. størrelse, opbyning, materialer, krav til

Jeg hørte en gang en tommelfinger regel om at man skal regne med ½ m3
faskine for 30 m2 overflade... Nu kan man selvfølgelig godt begynde at regne
på vinkler osv, men 60m2 tag skulle så give en faskine på 1 m3 (eller i dit
tilfælde 2 á ½ m3)...

- og så skal du have lov af teknisk forvirring for at måtte lave dem

/Nygaard

Fra : Rune

Dato : 17-05-06 12:53

Hej Bo

Er lige blevet gjort opmærksom på denne streng (er webmaster hos
Wavin, der laver kassetterne).
Jeg vil spare dig for de tekniske forklaringer hvorfor linket ikke
virker.

Men du kan f.eks. finde information ved at søge efter "faskine" på
www.wavin.dk (øverste højre hjørne).
Vælg resultatet under "Dokumenter".

Mvh
Rune

PS: Du kan købe Wavins regnvandskassetter i de fleste Råd og Dåd
byggemarkeder

Fra : Rune

Dato : 17-05-06 13:00

Uha...
Jeg ville holde mig væk fra ølkasserne! (men jeg arbejder også ved
Wavin).

Hver af vores regnvandskassetter kan indeholde 192 liter vand - og
afvander som tommefingerregel 29m2 (det med ½m3 faskine pr 30m2
overflade lyder noget overvurderet. Det gælder nok en alm. gammeldags
stenfaskine, som ikke indeholder så meget luft).

De rigtige regnvandskassetter har den fordel at de nemt kan bygges
sammen hvis man skal bruge flere, og har forberedt hul der passer til
en tilslutningsmuffe.
For bedst resultat bør man have en tagnedløbsbrønd med sandfang -
ellers bliver regnvandskassetten med tiden fyldt med skidt.

/Rune