Forskel på varmeveksler og varmtvandsbehol~
Fra : Tychsen

Dato : 07-05-06 19:48

Hej!

Hvordan virker en varmtvandsbeholder versus en varmeveksler?

Og hvad er fordele og ulemeper ved de to alternativer? Kan man risikere
at løbe tør for varmt vand? Etc...

Tak!

Fra : Is

Dato : 07-05-06 20:03

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej!

Hvordan virker en varmtvandsbeholder versus en varmeveksler?

det er jo noget af en mundfuld at svar på, men kort , så levere en
varmeveksler varmtvand efter hånden det bruges, hvor en varmtvandsbeholder
varmer en portion vand op, som så kan bruges.

<
Og hvad er fordele og ulemeper ved de to alternativer? Kan man risikere
at løbe tør for varmt vand? Etc...

Ja varmeveksleren burde jo ikke løbe "kold"

Men det kommer jo an på så meget ??

er det til fjernvarne, kedel/fyr, eller EL og hvad er dine krav ??

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 07-05-06 20:08

[...]

Måske det høre hjemme under
dk.teknik.energi

Erik Isager

Fra : Ivar

Dato : 07-05-06 21:38

Tychsen skrev:

> Hvordan virker en varmtvandsbeholder versus en varmeveksler?

> Og hvad er fordele og ulemeper ved de to alternativer? Kan man risikere
> at løbe tør for varmt vand? Etc...

Du skal have en varmeveksler
Varmetabet fra en varmtvandsbeholder er større end fra en varmeveksler,
det har især betydning om sommeren. Eneste ulempe ved en varmeveksler
er at den kalker til. Jeg ved ikke hvilken type man bør vælge, for
at minimere dette problem.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-05-06 06:07

Hej

Ivar wrote:
> [...]
> det har især betydning om sommeren. Eneste ulempe ved en varmeveksler
> er at den kalker til. Jeg ved ikke hvilken type man bør vælge, for

Jeg får en ny næste tirsdag og fik at vide at man faktisk er kommet ud
over det problem. Varmtvandsbeholderen har også det problem, at der er
fare for bakteriedannelse i tanken som gør at varmt vand ikke må bruges
til madlavning. Omvendt kan der gå hul på en varmeveksler, som kan
betyde fjernvarmevand i det varme vand.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 08-05-06 06:26

Karsten Feddersen wrote:

> bruges til madlavning. Omvendt kan der gå hul på en varmeveksler, som
> kan betyde fjernvarmevand i det varme vand.

Den risiko er der ikke hvis du vælger en luft-vand veksler.

Ole Thomsen

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-05-06 06:38

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote in message

> Den risiko er der ikke hvis du vælger en luft-vand veksler.

Tænker du ikke på en varmepumpe? Det er vist de færreste
fjernvarmeinstallationer der får varmen fra værket i form af luft

Keller

Fra : Ole Thomsen

Dato : 08-05-06 19:31

Carsten Keller wrote:

> Tænker du ikke på en varmepumpe? Det er vist de færreste
> fjernvarmeinstallationer der får varmen fra værket i form af luft

Jeg troede bare at varmeveksler og varmepumpe var to betegnelser for den
samme ting, at flytte varme fra et medie til et andet

Ole Thomsen

Fra : Ivar

Dato : 08-05-06 20:46

Ole Thomsen skrev:

> Jeg troede bare at varmeveksler og varmepumpe var to betegnelser for den
> samme ting,

"Varmeveksler" dækker over mange ting, men når det står sammen med
varmtvandsbeholder, vil jeg tage det for givet, at der menes
vand-til-vand.

Ivar Magnusson

Fra : Carsten Keller

Dato : 09-05-06 07:38

> Jeg troede bare at varmeveksler og varmepumpe var to betegnelser for den
> samme ting, at flytte varme fra et medie til et andet

Der sidder temmelig sikkert en varmeveksler i en varmepumpe, men det andet
er nok ikke tilfældet

Keller

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-05-06 06:44

Hej

Ole Thomsen wrote:
> Den risiko er der ikke hvis du vælger en luft-vand veksler.

Det var smart. Jeg var ikke klar over at sådanne fandtes. Men Alene pga
størrelsen ville jeg til enhver tid vælge en varmeveksler. Den model jeg
får (Termix VVX) indeholder _alt_ hvad der skal bruges til det varme
vand i hanerne og til radiatorerne. Og til trods for det så er den ikke
større end, at den kan være i et alm 60cm skab.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 08-05-06 19:29

Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> det varme vand i hanerne og til radiatorerne. Og til trods for det så
> er den ikke større end, at den kan være i et alm 60cm skab.

Ja, det kan man ikke sige om min luft-vand model, den fylder godt op i
hjørnet af bryggerset

Og når man som du har adgang til fjernvarme er det jo nok den rigtige
løsning.

Ole Thomsen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-05-06 05:45

Hej

Ole Thomsen wrote:
> Og når man som du har adgang til fjernvarme er det jo nok den rigtige
> løsning.

Det var i hvert fald den som fjernvarmeværket anbefalede og havde bedst
erfaring med, så mon ikke du har ret

Fra : Max

Dato : 09-05-06 07:49

Hej Karsten

> Det var i hvert fald den som fjernvarmeværket anbefalede og havde
> bedst erfaring med, så mon ikke du har ret

Jeg har fjernvarme og en gammel (+30 år) Redan varmeveksler,
og det køre bare perfekt, intet problem med 5 karbad og 10
brusebad i forlængelse af hinanden og varmt vand i køkkenet
samtidig, så jeg kan bare anbefale den løsning.

Mvh Max