fjerne kløver fra græsplæne
Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 23:03

Hej,

vores græsplæne er anlagt i 2004/2005.

i år er der mange kløvere...... findes der et middel (ikke opgravning), som
kan man fjerne disse?
så noget trim plænerens i en butik i dag, men er det ikke 'giftigt' ?

findes der noget øko-agtigt middel ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-05-06 23:09

Zoom wrote:

> vores græsplæne er anlagt i 2004/2005.
>
> i år er der mange kløvere...... findes der et middel (ikke
> opgravning),

> findes der noget øko-agtigt middel ?

Må det ikke være en jysk ko?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-05-06 23:43

"Zoom" <yuyuyu> skrev > i år er der mange kløvere...... findes der et middel
(ikke opgravning), som
> kan man fjerne disse?

Plænerens.

> så noget trim plænerens i en butik i dag, men er det ikke 'giftigt' ?

Jo, for kløver, der skal flere behandlinger til, gerne skud fra hoften med
blomsterforstøver som vandpistol.

> findes der noget øko-agtigt middel ?

Håndlugning.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-05-06 16:47

On Sun, 7 May 2006 00:02:35 +0200, "Zoom" <yuyuyu> wrote:

>vores græsplæne er anlagt i 2004/2005.
>
>i år er der mange kløvere...... findes der et middel (ikke opgravning), som
>kan man fjerne disse?

Hvorfor vil du af med kløveren?

Kløver samler kvælstof fra luften, hvilket bl.a. gør at den holder sig
flot grøn, selv i en varm og tør sommer, hvor græsset ellers let kan se
lidt svedent ud.
Kløver dufter herligt når den blomstrer.
Kløver giver et summende dyreliv i haven - humlebier, sommerfugle og
diverse svirreflue-agtige dyr er glade for den.

Nåja, jeg er selv glad for kløver

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 05:43

> Hvorfor vil du af med kløveren?

Bange for at den vil brede sig for meget.
Breder den sig ikke til hele plænen, hvis ikke den holdes nede ?
Synes de er kommet over alt.

> [...]
> Kløver giver et summende dyreliv i haven - humlebier, sommerfugle og
> diverse svirreflue-agtige dyr er glade for den.

Lyder da også hyggeligt med dem. Jeg vil måske beholde dem efter at have
læst dine argumentet...
men jeg vil ikke have dem til at brede sig til hele plænen....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-05-06 08:02

"Zoom" <yuyuyu> skrev i en meddelelse

> Lyder da også hyggeligt med dem. Jeg vil måske beholde dem efter at have
> læst dine argumentet...
> men jeg vil ikke have dem til at brede sig til hele plænen....

Jo mere du gøder (og vander), jo bedre vokser græsset, og kløveren svækkes.
Jo mindre du gøder, jo bedre vilkår har kløveren og vil så brede sig mere.
Du kan så finde den balance, du ønsker.

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 08-05-06 15:52

Zoom wrote:
> Hej,
>
> vores græsplæne er anlagt i 2004/2005.
>
> i år er der mange kløvere...... findes der et middel (ikke
> opgravning), som kan man fjerne disse?

> findes der noget øko-agtigt middel ?

Jo... Børnebørn der leder efter firkløvere ;)

Lad kløveren være. Det er kun fordi plænen er ny. Hvis du gøder og og passer
din plæne, som beskrevet mange steder i denne gruppe, får den aldrig
overtaget :)

Kløver er også grønt, og begynder at vokse lidt tidligere end græsset.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info