Spiring af kastanier
Fra : Emil

Dato : 06-05-06 01:19

Hej

Sidste efterår indsamlededes der (heste-)kastanier, som har
overvinteret i en tør kælder (19 grader C.) i åben beholder.

Efter lidt Googlen fandt jeg ud af, at de skulle være lagt i
jorden samme efterår, hvis de skulle blive spirende.

Spørgsmålet er nu, hvordan får jeg dem til at spire hurtigst
muligt? Jeg har følgende muligheder:

1. Grav dem ned nu.
2. Pil den hårde skal af, og grav dem ned nu.
3. Læg dem i blød i X dage, og grav dem ned.
4. Opbevar dem ved lav temperatur (køl eller frost?) i nogle
dage/uger og grav dem ned.
5. Andre muligheder? Fermentering? Har du et godt link?

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 06-05-06 07:39

Hej Emil

> 5. Andre muligheder? Fermentering? Har du et godt link?

Nu ved jeg ikke hvor mange du skal bruge, men en løsning
er jo også at køre i skoven og hente dine spire.

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-05-06 08:51

> Nu ved jeg ikke hvor mange du skal bruge, men en løsning
> er jo også at køre i skoven og hente dine spire.

Hvilket ikke er tilladt. Det er bedre at bede ejeren af træet om tilladelse
til at hente et minitræ.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-05-06 20:41

On Sat, 06 May 2006 02:19:17 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>dage/uger og grav dem ned.
>5. Andre muligheder? Fermentering? Har du et godt link?

Så dem nu, gerne ude i haven.
Hvis ikke de spirer, så er det med meget stor sandsynlighed fordi de har
været opbevaret for varmt i vinterens løb, og er udtørret.

Kastanier spirer meget nemt, og det bedste er da også at så dem om
efteråret. Men der er stor risiko for at mus spiser dem i vinterens løb.
De kan sagtens opbevares og først såes følgende forår, men de må ikke
ligge for varmt og/eller tørt. (Det gælder sådan set alle frø).

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-06 10:24

Hej Emil

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> dage/uger og grav dem ned.
> 5. Andre muligheder? Fermentering? Har du et godt link?

Efter hvad min kusine og hendes mand siger, så skal de i jorden med det
samme du samler dem op, og da vil næsten hver eneste kastanie spire...

Men hvis du skal prøve, så ville jeg lægge dem i vand et par dage før jeg
puttede dem i jorden, og så sørge for at jorden hele tiden er godt
gennemfugtig/våd, men sæt ikke dine håb for højt...

Og hvis deet er et problem med at hente dem i skoven, så går du bare i
butikkerne til efteråret/sensommeren og køber nogle der, så snart de får dem
hjem, og så putter du dem i jorden, det var hvad min kusine og hendes mand
gjorde, og der spirede 6 ud af 7, og nu har vi også et fint lille bitte træ,
som venter på at komme ud i haven

Mvh
Carsten, Sandby