Hurtigt voksende ikke giftigt træ på min c~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-05-06 08:48

Hej NG.

Hvis jeg gerne vil have plantet en række hurtigt voksende træer, som
ikke må være giftige for heste, og som opfylder disse
"specifikationer":

- hurtigt voksende
- må ikke være giftigt for heste
- skal kunne bruges som skygge / læ for hestene
- færdig højde ca min. 6-8 m
- skal kunne vokse i en græsstribe med 2,5 m ind til hvert trådhegn
- skal stå på en række, rækken bliver ca. 50 m

Hvilke træer kan der komme på tale ?
Hvor store kan man købe træer ?
Hvor køber man store træer henne ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-05-06 17:14

On 5 May 2006 00:48:24 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>- skal kunne vokse i en græsstribe med 2,5 m ind til hvert trådhegn
>- skal stå på en række, rækken bliver ca. 50 m

Rønnebær er en mulighed. Rimeligt hurtigtvoksende og bliver ikke
kæmpestore.
Poppel er nok den som gror hurtigst, men den bliver også større end 6-8
meter.
Ask gror også rimelig hurtigt, men bliver også ret stor.

>Hvor store kan man købe træer ?

Så store som man har penge til
Dem som hedder 30-35 (cm i omkreds, en meter over jorden) er nok noget
nær det største man kan få fat i, uden det bliver ekstremt specielt.

>Hvor køber man store træer henne ?

Nærmeste planteskole kan hjælpe. De har næppe så store træer på lager,
men det kan skaffes.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-05-06 18:15

>Hvilke træer kan der komme på tale ?

Pil - men jeg ved ikke om den er giftig for heste.
Vores gror ca 2 meter om året. Vi skærer den så ned, fordi vi bruger det til
flis i bedene, men lader man dem være, så bliver de bare højere. Vil du
prøve en række, så kan jeg godt sende en håndfuld stiklinger til dig.

Mvh Maria

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-05-06 08:06

Mads Lie Jensen wrote:

> Rønnebær er en mulighed. Rimeligt hurtigtvoksende og bliver ikke
> kæmpestore.

De bliver 6-8 m vel ?

> Poppel er nok den som gror hurtigst, men den bliver også større end 6-8
> meter.

Det betyder ikke noget, bare de kan holde til blæsten.

> Ask gror også rimelig hurtigt, men bliver også ret stor.

Betyder ikke så meget.

> Så store som man har penge til
> Dem som hedder 30-35 (cm i omkreds, en meter over jorden) er nok noget
> nær det største man kan få fat i, uden det bliver ekstremt specielt.

Jeg har kigget lidt her i weekenden og store træer er alt for dyre til
projektet.
Der er skal plantes 3 rækker af ca. 50 m, så det bliver ca. 150
træer.

Jeg er blevet rådet til at blante 3-4 forskellige sorter "i forbandt"
ala dette:

1 - 2 - 3 - 4 -1 -2 -3 -4 - 1 - 2 - 3 - 4.......
2 - 3 - 4 -1 -2 -3 -4 - 1 - 2 - 3 - 4 - 1.......
3 - 4 -1 -2 -3 -4 - 1 - 2 - 3 - 4 - 1 - 2.......

Det er vist den måde man laver læhegn på.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-05-06 09:16

On 8 May 2006 00:05:46 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

>De bliver 6-8 m vel ?

Ja, deromkring.

>Det betyder ikke noget, bare de kan holde til blæsten.

Det kan den. Poppel er god til at give hurtigt læ.

>Jeg har kigget lidt her i weekenden og store træer er alt for dyre til
>projektet.

Ja, når det er noget læbælte-agtigt som dit, så bruger man normalt ikke
store træer - ikke engang nogle træer som er bare lidt store.
Men er det nu 10-20-30 træer som skal stå og ligne noget allé, så vil
man tit vælge træer som har lidt størrelse.

> [...]
>2 - 3 - 4 -1 -2 -3 -4 - 1 - 2 - 3 - 4 - 1.......
>3 - 4 -1 -2 -3 -4 - 1 - 2 - 3 - 4 - 1 - 2.......
>
>Det er vist den måde man laver læhegn på.

Nemlig. Og husk at blande både buske og træer - så læhegnet bliver ved
med at være tæt i bunden også. Pil er velegnet til det.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-05-06 08:14

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> flis i bedene, men lader man dem være, så bliver de bare højere. Vil du
> prøve en række, så kan jeg godt sende en håndfuld stiklinger til dig.

Det må du gerne, de vil altid kunne bruges til pynt og fyld i
rækkerne så det bliver tættere.

Jeg har sendt dig en mail på den adresse som er reg. i denne besked,
det er den med easxxxxx.dk

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-05-06 09:42

Mads Lie Jensen wrote:

> Det kan den. Poppel er god til at give hurtigt læ.

Det er vist dem som er mellem os og naboen, de er her:

http://bolig.012.dk/pics/foer/img_0067.jpg

> Ja, når det er noget læbælte-agtigt som dit, så bruger man normalt ikke
> store træer - ikke engang nogle træer som er bare lidt store.

Et af formålene med mit læhegn er også at give skygge.

> Nemlig. Og husk at blande både buske og træer - så læhegnet bliver ved
> med at være tæt i bunden også. Pil er velegnet til det.

Det er derfor at jeg tog imod Marias tilbud om en prøve så jeg kan se
hvordan det vil se ud.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-05-06 10:41

On 8 May 2006 01:42:14 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

>Det er vist dem som er mellem os og naboen, de er her:
>
>http://bolig.012.dk/pics/foer/img_0067.jpg

Det ligner i hvert fald poppel.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 08-05-06 16:13

Christian B. Andresen wrote:
> Hej NG.
>
> Hvis jeg gerne vil have plantet en række hurtigt voksende træer, som
> ikke må være giftige for heste, og som opfylder disse
> "specifikationer":

Poppel ...

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-05-06 07:31

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Poppel ...

Har jeg også overvejet, men er gået lidt væk fra dem igen.
De bliver næsten for høje og deres krone giver ikke så meget skygge,
og det er primært skygge jeg søger.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-05-06 14:39

Christian B. Andresen wrote:

> Har jeg også overvejet, men er gået lidt væk fra dem igen.
> De bliver næsten for høje og deres krone giver ikke så meget skygge,
> og det er primært skygge jeg søger.

Klip dem i toppen når de bliver for høje. Det vil også 'buske' kronen.