Skvadderkål og fjernelse af dette
Fra : Ding-Dong

Dato : 04-05-06 15:09

Hej NG

Jeg har en fantastisk have....men den bliver noget ødelagt, hvert år af
skvadderkål. Det lever inde i hækken og er i sagens natur svært at fjerne.
Nu så jeg så i en reklame fra Silvan at de havde noget man kunne sprøjte det
med. Det undrer mig en smule. Jeg har altid fået af vide at det ikke kan
sprøjtes væk med noget og eneste brugbare løsning er ren håndkraft med
støtte fra div. haveredskaber.
Jeg overvejer så at nedlægge bede ved at få græs på hele grunden og derved
presse skvadderkålen væk ved hjælp af et kraftigt rodnet på græsset. Giver
det mening:c)
Ellers nogen gode forslag?
Evt. forslag til noget godt gødning til græsplænen så rodnettet styrkes og
kan holde skvadderkålen væk?
Med hygsom hilsen

Dennis

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-05-06 17:12

Ding-Dong wrote:
> [...]
> vide at det ikke kan sprøjtes væk med noget og eneste brugbare
> løsning er ren håndkraft med støtte fra div. haveredskaber.

Glyphosat (stavemåde?) det aktive stof i round up dræber også skvalderkål,
men du skal jagte de grønne skud hele sommeren. Rodnettet er meget sejlivet
og der skal blot nogle få ubehandlede skud til for at skidtet overlever.

> Jeg overvejer så at nedlægge bede ved at få græs på hele grunden og
> derved presse skvadderkålen væk ved hjælp af et kraftigt rodnet på
> græsset. Giver det mening:c)

Du har fat i noget af det rigtige. Selv skvalderkål kan ikke overleve en
ugentlig klipning, så 1 m græskant langs hækken vil holde naboens
skvalderkål ude af matriklen :) Det der har bredt sig til dine bede må du
desværre nok bekæmpe med knofedt og ildhu. Dvs. fjern alt grønt og
tilgængelige rødder 2-3 gange om ugen hele sommeren (og formodentlig også
næste år :( ).

> Ellers nogen gode forslag?

Nogle af mine venner har med held renset et bed, ved at flytte alle stauder
til et hjørne af urtehaven for at overvåge at nissen (skvalderkålen) ikke
flyttede med, og så dække hele bedet med sort plastic en _hel_ vækstsæson.
Bedet blev dækket med plastic i begyndelsen af marts + noget træflis, for
udseendets skyld, og første fjernet året efter. det kunne skvalderkålen ikke
overleve.

> Evt. forslag til noget godt gødning til græsplænen så rodnettet
> styrkes og kan holde skvadderkålen væk?

Glem det. Du kan ikke gøde skvalderkål væk. Græssets livret er også guf for
de små bæster.
Skulle du endelig finde en plante der kan udkonkurrere skvalderkålen
(pileurt eller bjørneklo), vil du opleve at 'kuren' er værre end sygdommen.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-05-06 18:10

"Ding-Dong" <viper_1337@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har en fantastisk have....men den bliver noget ødelagt, hvert år af
> skvadderkål.

Jeg er så heldig, at jeg ikke aner, hvad skvalderkål er og hvordan det ser
ud. Og jeg har ikke tænkt mig at finde ud af det. Kan jo høre på havefolket,
at skvalderkål er noget, man bliver irriteret over.

Måske har jeg masser af det i min have. Måske er alt det grønne i min have
noget andet?
Min pointe er: er det ikke aldeles ligemeget, om der er skvalderkål?

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-05-06 18:48

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Jeg er så heldig, at jeg ikke aner, hvad skvalderkål er og hvordan
> det ser ud. Og jeg har ikke tænkt mig at finde ud af det. Kan jo høre
> på havefolket, at skvalderkål er noget, man bliver irriteret over.

Hvis du alligevel skulle blive nysgerrig

Så er her et billede og lidt beskrivelse:

http://www.havenyt.dk/aaret_rundt/18.html

> Min pointe er: er det ikke aldeles ligemeget, om der er skvalderkål?

Jo - det er da pæne grønne blade - problemet er bare, at det breder sig som
pest - men så har man da noget, der trives i haven

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Max

Dato : 04-05-06 20:10

Hej Jan

> Jo - det er da pæne grønne blade - problemet er bare, at det breder
> sig som pest - men så har man da noget, der trives i haven

Og de dufter så dejlig friske når man slår dem med græsslåmaskinen :)

Mvh Max

Fra : Puk

Dato : 06-05-06 19:21

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Og de dufter så dejlig friske når man slår dem med græsslåmaskinen :)

Puha jeg bliver altid helt kvalm af "duften" af skvalderkål. Og det selvom
jeg bare går igennem et stykke af det (altså uden slåning eller noget). Jeg
synes det lugter aldeles forskrækkeligt.

Mange hilsner
Puk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-05-06 20:30

> Hvis du alligevel skulle blive nysgerrig

Nope.. jeg VIL IKKE vide det *S*
Er så glad for min grønne have og det vil jeg ikke risikere at lave om på!
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Andersen [3650]

Dato : 04-05-06 20:54

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:445a5661$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse

> Nope.. jeg VIL IKKE vide det *S*
> Er så glad for min grønne have og det vil jeg ikke risikere at lave om på!
> *S*

Hvis du ikke ved det så er det dig de kalder Fru Skvadderkål
inde i byen (hvorfor ved JEG ikke)

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 05-05-06 06:04

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in

> Nope.. jeg VIL IKKE vide det *S*
> Er så glad for min grønne have og det vil jeg ikke risikere at lave om
> på! *S*

Jeg ved hvordan de ser ud og synes det er en pæn lille plante. De
dufter netop godt når græsset slås - de små skud kan stoppes i
frikadeller (med godt resultat til følge) og giver da et fint
bunddække. Så jeg bekymrer mig skam ikke over dem. Men hver sin
interesse :)

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-05-06 09:13

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Nope.. jeg VIL IKKE vide det *S*
> Er så glad for min grønne have og det vil jeg ikke risikere at lave
> om på! *S*

I givet fald: stuv dem (de unge planter) og spis dem som "spinat" - smager
herligt!
Hans

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-05-06 20:28

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:445a356f$0$6849$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> noget andet?
> Min pointe er: er det ikke aldeles ligemeget, om der er skvalderkål?

Måske skulle jeg bringe dig nogen, så kan du lære dem at kende

Steen

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 04-05-06 20:51

> [...]
> ud. Min pointe er: er det ikke aldeles ligemeget, om der er skvalderkål?

Hejsa Lisbeth

Hvis man ellers slår det jævnligt med græsslåmaskinen, så er skvalderkål
pænt nok. Men udover at brede sig helt vildt, via rodnet, så kan det blive
mindst en meter højt, og tage al sol fra resten haven.

Men den positive side: Den er smækfyldt med C-vitamin. De nye skud kan
spises i salat eller lige som brændenældesuppe. (Når planten bliver størrere
smager bladene bittert) Og marsvin og kaniner elsker planten efter lidt
tilvænning

VH Pernille

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-05-06 21:43

> Hvis man ellers slår det jævnligt med græsslåmaskinen, så er skvalderkål
> pænt nok. Men udover at brede sig helt vildt, via rodnet, så kan det blive
> mindst en meter højt, og tage al sol fra resten haven.

Det går ud, hvis du slår det med græsslåmaskinen lige så hyppigt som du slår
græs (hvis du altså slår græs en gang om ugen). Og det bliver kun en meter
højt, hvis man slet ikke gør noget som helst og det står helt optimalt. Mit
bliver ikke andet end 30 cm og danner et smukt grønt bunddække i kanten af
plantebæltet.

Mvh Maria

Fra : Uni Bull

Dato : 07-05-06 01:44

"Ding-Dong" <viper_1337@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg har en fantastisk have....men den bliver noget ødelagt, hvert år af
> skvadderkål.

Jeg havde et bed propfyldt med skvalderkål sidste år.
Vi forsøgte først at luge, men det viste sig lynhurtigt som
en alt for uoverkommelig opgave. Hen på efteråret gav
jeg skidtet er ordentlig omgang RoundUp. Da der efter
nogle dage ikke rigtigt var sket noget fik det en tur mere.

Så gik der yderligere nogle dage og så begyndte skidtet
endelig at overgive sig. Sidst på efteråret lugede vi alle de
døde skvalderkål - ikke rødder osv. og indtil videre har vi
ikke set noget til de sataner i det bed

Hvis jeg finder dem andre steder så får de præcis samme tur
og så kan miljø altså være miljø...

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-05-06 06:57

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg finder dem andre steder så får de præcis samme tur
> og så kan miljø altså være miljø...

Det er eddermame godt jeg ikke ved, hvad skvalderkål er.... men jeg har det
jo næppe i min have eftersom jeg endnu ikke har oplevet noget grønt i haven,
der er så forfærdeligt, at det må bekæmpes med giftstoffer.

Dræbersneglene får ferramol og det er så det. Andre giftstoffer har jeg ikke
haft brug for.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-05-06 19:08

> [...]
> jeg skidtet er ordentlig omgang RoundUp. Da der efter
> nogle dage ikke rigtigt var sket noget fik det en tur mere.

Hvilket var spild at både tid og penge. Det tager 2-3 uger før det synligt
virker.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-05-06 19:29

On Sun, 7 May 2006 20:07:58 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Hvilket var spild at både tid og penge. Det tager 2-3 uger før det synligt
>virker.

Enig, men lige nøjagtigt med kraftigt rodukrudt som skvalderkål, kan det
være den ekstra gang efter en uges tid som skal til for at få det slået
ordentligt ihjel.

Men een gang, gjort rigtigt, er normalt nok.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Uni Bull

Dato : 08-05-06 03:16

> [...]
> ordentligt ihjel.
>
> Men een gang, gjort rigtigt, er normalt nok.

Det havde jeg godt på fornemmelsen da jeg så hvordan effekten begyndte
at vise sig, men vigtigst af alt: Nu er det væk!
--
Uni Bull
Vallensbæk