Opsætning af flagstang
Fra : Carsten Keller

Dato : 04-05-06 08:37

Hej gruppe.

Jeg har besluttet mig for at springe på Råd&Svamps tilbud på en 8m
glasfiberstang til 999,- i denne uge. Så skal jeg have mig et fundament
(nogen ide om hvor man kan få sådan et billigt), men hvordan skal det støbes
ned? Jeg er klar over at der skal graves et hul, men skal der fyldes beton
eller sand i? Og hvor meget beton/sand skal jeg have fat i?

Takker

Keller

Fra : Jakob Larsen

Dato : 04-05-06 09:01

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ned? Jeg er klar over at der skal graves et hul, men skal der fyldes beton
> eller sand i? Og hvor meget beton/sand skal jeg have fat i?

Prøv at se her: http://www.flagstang.dk/page.asp?sideid=19&zcs=43

Jakob

Fra : Carsten Keller

Dato : 04-05-06 09:25

"Jakob Larsen" <jbl(slet-dette)@augustenborg.sydals.dk> wrote in message

> Prøv at se her: http://www.flagstang.dk/page.asp?sideid=19&zcs=43

Ahh, det var ikke lige en af de tegninger jeg er faldet over. Men jeg er
stadig lidt i tvivl, hvor meget tørcement (er det bare almindelig cement fra
25 kg. sække) skal jeg ca. have slæbt hjem fra byggemarkedet?

Keller

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 04-05-06 09:50

Du kan få noget støbemix i byggemarkedet, det sætter du stolpebeslaget i
efter at du har gravet et hul på 90 cm i dybden og fyldt det med støbemix..

Har du noget jern liggende så er det en rigtig god ide at putte et par
længder i samtidig.

derefter kan du forsigtigt vande støbemixen og plænen omkring og så skulle
det være hærdet efter en uges tid og du kan opsætte flagstangen.

Thomas

www.lavpris-laase.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 04-05-06 13:14

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> wrote in message
> [...]
>
> derefter kan du forsigtigt vande støbemixen og plænen omkring og så skulle
> det være hærdet efter en uges tid og du kan opsætte flagstangen.

På det link Jakob postede lod det ikke til at det var nødvendigt at fylde
hele hullet op med støbemix, bare nederst og øverst. Men det er nu også mere
mængderne jeg er lidt i tvivl om. Er det 1, 3 eller 5 sække
støbemix/tørbeton/? jeg skal hælde i hullet. Har aldrig støbt noget ned før,
så jeg ved ikke hvor meget der skal til.

Keller

Fra : Jane og Jakob Larsen

Dato : 04-05-06 18:33

> [...]
> støbemix/tørbeton/? jeg skal hælde i hullet. Har aldrig støbt noget ned
> før, så jeg ved ikke hvor meget der skal til.

køb du bare 3 x 25 kg støbemix, bland en sæk og smid det i hullet, placer
støtten i dette, og lad det tørre en øls tid...
fyld nu jord (eller grus) i hullet til godt 2/3 oppe, bland en ny sæk og i
hullet med det, er der nok, så ok, ellers bland den sidste sæk, og i med
den...
husk at afstive støtten med et par lægter eller lignende, og ta' dig nu en
øl til, og nyd synet af det fine "gørdetselvarbejde"

Jakob

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 05-05-06 00:55

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse news:4459bf5e$0$38651$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Du kan få noget støbemix i byggemarkedet, det sætter du stolpebeslaget i
> efter at du har gravet et hul på 90 cm i dybden og fyldt det med støbemix..

Man er da uvenner med sine penge hvis man køber
færdigblandet støbemix til det formål.

Ikke-blandet støbemix (som byggemarkedet vist ikke har) der
består af grus/sten og sand koster stort set ikke noget og skal
kun tilsættes cement.

Fra : Ivan

Dato : 05-05-06 13:00

> [...]
> stadig lidt i tvivl, hvor meget tørcement (er det bare almindelig cement
> fra 25 kg. sække) skal jeg ca. have slæbt hjem fra byggemarkedet?

Dav

Hvis du læser på siden står der jo et blandeforhold de siger 1:3. Altså 1
del cement og 3 dele mix, hvilket vil sige et hul på ca. 0,1 m3. Hvilket
igen vil sige noget der ligner 230kg ialt. 1m3 beton vejer ca. 2,3t. Så
cement 1/4 * 230kg 57,5 kg. cement. Så jeg ville nok købe 2 sække cement. Du
husker naturligvis at banke luften ud af betonen når du har hældt i hullet.