Håndværkerrod
Fra : Morten Snedker

Dato : 02-05-06 12:11

Hej folkens,

Jeg ved ikke om jeg er i forkerte gruppe, but here goes:

Vi bor til leje, har har just fået skiftet vinduer i stuen - 4 af
slagsen.

Møbler og deslignende har ikke været dækket af, hvilket var dumt fra
vores side, da vi vidste de kom.

Dog så var vores TV-møbel, med TV, tuner, sattelitmodtager og
DVD-afspiller, dækket af.

Vi spurgte håndværkerne om TV'et skulle flyttes, men de sagde at det
var ikke nødvendigt.

--

Der er blevet isat vinduer større end oprindelig mål, så de har skåret
i murværket med noget savværk, så det har støvet USÆDVANLIGT meget.

En ting er så nu, at jeg har brugt en hel dag på at gøre rent, men jeg
er stærk utilfreds med påvirkningen af vores elektronik.

Når jeg ser DVD går lydsignalet fra TV-tuneren hørbart igennem. Det
har ikke været tilfældet før, og jeg antager at det er TV'et, som har
taget skade, og som jeg gerne vil have erstatning for.

Derudover har jeg ingen anelse om, hvilken indflydelse støvet ellers
har haft på det øvrige udstyr, men synes det er rimeligt at det bliver
rentgjort for deres regning hos en fagmand.

Burde jeg have vidst bedre? Og burde håndværkerne i større omfang
have taget forholdsregler?

xpost: dk.fritid.hus-og-have / dk.videnskab.jura
fut: dk.videnskab.jura

mvh /Snedker

Fra : jfo

Dato : 02-05-06 12:34

"Morten Snedker" <morten.snedker@planprojekt.dk> wrote in message
> [...]
> have taget forholdsregler?
>
> xpost: dk.fritid.hus-og-have / dk.videnskab.jura

Jeg tror desværre at du ikke pakket tv'et godt nok ind hvis du er bange for
at det er blevet
fyldt med støv.
I øvrigt kan jeg ikke se at støv skulle kunne forårsage dette:
"Når jeg ser DVD går lydsignalet fra TV-tuneren hørbart igennem"
(Jeg er tidl. radiomekaniker.)

-Jfo

Fra : Morten Snedker

Dato : 02-05-06 13:55

On Tue, 02 May 2006 11:34:25 GMT, "jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote:

> [...]
>I øvrigt kan jeg ikke se at støv skulle kunne forårsage dette:
>"Når jeg ser DVD går lydsignalet fra TV-tuneren hørbart igennem"

Det er muligt. Jeg kan blot konstatere at problemet er opstået, efter
håndværkerne har været der. Gode råd modtages dog.

Men vi er vist ved at være off-topic.

mvh /Snedker

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 02-05-06 22:12

Morten Snedker skrev:

> Det er muligt. Jeg kan blot konstatere at problemet er opstået, efter
> håndværkerne har været der. Gode råd modtages dog.

Kan det tænkes at huset er blevet mere stille efter at der er sat nye
vindduger i, og du derfor kan høre noget som du ikke kunne høre før?

Fra : Morten Snedker

Dato : 02-05-06 14:02

On Tue, 02 May 2006 11:34:25 GMT, "jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote:

>Jeg tror desværre at du ikke pakket tv'et godt nok ind hvis du er bange for
>at det er blevet fyldt med støv.

Din betragning er fin, men lidt vag for mig. Jeg har brug for at vide,
om ansvaret er helt/delvist mit/deres.

>I øvrigt kan jeg ikke se at støv skulle kunne forårsage dette:
>"Når jeg ser DVD går lydsignalet fra TV-tuneren hørbart igennem"
>(Jeg er tidl. radiomekaniker.)

Muligt - jeg er ikke fagmand.

mvh /Snedker

Fra : Anders Majland

Dato : 02-05-06 12:16

> [...]
> Der er blevet isat vinduer større end oprindelig mål, så de har skåret
> i murværket med noget savværk, så det har støvet USÆDVANLIGT meget.

Vidste du at der skulle større vinduer i end de gamle ?
Var der aftalt noget om helst mhs afdækning ?

Som udgangspunkt - så burde håndværkerne selv sørge for afdækning så dit
indbo ikke blev beskadiget....

Men har du en indbo forsikring. Så kontakt denne mhb. på opgørelse af
skaderne (Proff rensning og evt. rep af elektronikken) og de vil nok hente
pengene hos udlejer (håndværkerne) så det endikke koster dig din selvrisiko.

/A

Fra : Morten Snedker

Dato : 02-05-06 14:01

On Tue, 2 May 2006 13:16:19 +0200, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Vidste du at der skulle større vinduer i end de gamle ?
>Var der aftalt noget om helst mhs afdækning ?

Nej, jeg vidste blot at de skulle skiftes. Og nej, der var ikke aftalt
noget omkring afdækning.

>Som udgangspunkt - så burde håndværkerne selv sørge for afdækning så dit
>indbo ikke blev beskadiget....

Det mener jeg i et vist omfang også. Eksempelvis er lysdæmpere på to
lamper også gået i udu, fordi de er fulde af støv fra murværket (mur
og gasbeton).

I øvrigt synes jeg også de burde have reageret anderledes, når vi
aktivt spørger om det skal flyttes, og de så siger, at det ikke er
nødvendigt.

> [...]
>pengene hos udlejer (håndværkerne) så det endikke koster dig din selvrisiko.

Det kunne være en god idé at høre dem.

Men jeg tænker jo også ligså meget på, om det øvrige udstyr kan gå i
stykker inden for relativ kort tid, på grund af støv og skidt. Derfor
vil jeg gerne have det rengjort, men synes ikke det skal være på min
regning. Forstærkeren er stadig under garanti - den skal jeg vel ikke
selv åbne og rense?

mvh /Snedker

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-06 14:47

Anders Majland skrev:

> Som udgangspunkt - så burde håndværkerne selv sørge for
> afdækning så dit indbo ikke blev beskadiget....

Virkelig? Det er ikke et år siden vi fik skiftet vinduer her i
vores ejendom. Jeg drømte ikke et øjeblik om at håndværkerne
ville dække mine møbler af, og det gjorde de skam heller ikke.

Vinduerne var efter mål, så der var ikke tale om at skære i
murværk.

Morten Snedker skrev:

> Vi spurgte håndværkerne om TV'et skulle flyttes, men de sagde
> at det var ikke nødvendigt.

Hvor meget kan man forpligte en håndværker i forbindelse med
sådan en udtalelse? Jeg tror da ikke han har en snus forstand på
hvad der kan tage skade og hvad der ikke kan - og jeg mener
heller ikke at man kan forvente en sådan viden.

.... og måske svarede han bare på at tv'et ikke stod i vejen for
ham?

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 02-05-06 12:40

"Morten Snedker" <morten.snedker@planprojekt.dk> skrev i en meddelelse

> Burde jeg have vidst bedre? Og burde håndværkerne i større omfang
> have taget forholdsregler?

Det er (på trods af det enkle scenario) en sag, de rhurtigt kan gå hen og
blive kompliceret.
Det er egentlig ikke en sag mellem dig og håndværkerne, men mellem dig og
udlejer (jeg går ud fra, at det er ham der har bestilt arbejdet).
Udlejer må så efterfølgende udrede det med håndværkerne.

Men da der nu er flere parter involveret vil aben hurtigt kunne blive
skubbet rundt imellem de forskellige parter, og du står som privatperson
ikke så stærkt, når du skal til at argumentere præcist.
Du kan prøve i første omgang at rette henvendelse til udlejer med dine
klagemål, og hvis du ikke kommer npgen vegne med det, så må du nok have lidt
hjælp udefra.
Lejernes LO er nok et godt sted at hente den, - man skal være medlem, men
det er ikke nær så dyrt som at hyre en egen advokat.
www.llo.dk.

/Per

Fra : Morten Snedker

Dato : 02-05-06 14:03

On Tue, 2 May 2006 13:40:16 +0200, "per christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

Tak for input.

mvh /Snedker

Fra : Per H

Dato : 02-05-06 14:03

On Tue, 02 May 2006 13:11:20 +0200, Morten Snedker
<morten.snedker@planprojekt.dk> skrev:

>Vi bor til leje, har har just fået skiftet vinduer i stuen - 4 af
>slagsen.

Hvilken aftale er der indgået? hvem skulle dække af?

>Der er blevet isat vinduer større end oprindelig mål, så de har skåret
>i murværket med noget savværk, så det har støvet USÆDVANLIGT meget.

ja det gør det, og håndværkerne burde informere dig, eller de skulle
selv dække af.

>Burde jeg have vidst bedre? Og burde håndværkerne i større omfang
>have taget forholdsregler?

ja både dig og håndværkerne.

Men hvad siger ejeren af lejligheden?

Vh Per

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 02-05-06 14:19

> [...]

> Der er blevet isat vinduer større end oprindelig mål, så de har skåret
> i murværket med noget savværk, så det har støvet USÆDVANLIGT meget.

- man kunne måske forvente, at de havde brugt en støvsuger ... desuden
sviner an almindelig vinduesudskifting (med de rigtige mål) ikke voldsomt
meget (med mindre de skal saves ud)

ras

Fra : Poul Nielsen

Dato : 02-05-06 14:51

> [...]
> have taget forholdsregler?
>
> xpost: dk.fritid.hus-og-have / dk.videnskab.jura

Har du tænkt på at rense dit tv for støv?? betal evt en tv mekaniker, det
kan vel ikke koste alverden.

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 02-05-06 16:25

Prøv lige at checke stik bag på dvd,sat. rec.,tuner og tv.
Det kan være at de er faldet lidt ud efter besøget og overdækning og dermed
mistet kontakt med dårlig signal til følge.
MVH
Niels Peter

Fra : S. Hansen

Dato : 03-05-06 09:00

> [...]

>DVD-afspiller, dækket af.
>
>Vi spurgte håndværkerne om TV'et skulle flyttes, men de sagde at det

Det har altid undret mig at folk brokker sig over håndværksregninger,
samtidig med at de også brokker sig over manglende rengøring,
manglende overdækning osv.

Hvis håndværkeren også skulle sørge for dette, vil regningen absolut
ikke blive mindre, da han selfølgelig også tager sin normale
timebetaling for dette.

Så som udgangspunkt vil jeg mene at du selv er bedst tjent med selv at
sørge for rengøring og afdækning.

Steen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-05-06 09:19

S. Hansen wrote:

> [...]
> timebetaling for dette.
>
> Så som udgangspunkt vil jeg mene at du selv er bedst tjent med selv at

nu havde han jo ikke selv bestilt håndværkeren da han boede til leje.

Fra : S. Hansen

Dato : 03-05-06 10:23

>nu havde han jo ikke selv bestilt håndværkeren da han boede til leje.

Hvilket bare betyder at han ingen inflydelse har på arbejdet, men skal
betale regningen via sin husleje

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 03-05-06 10:13

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 02 May 2006 13:11:20 +0200, Morten Snedker

> Så som udgangspunkt vil jeg mene at du selv er bedst tjent med selv at
> sørge for rengøring og afdækning.

- det kan man mene, men i det konkrete tilfælde var der tale om
vinduesudskiftning og der var dækket af til dét ... ikke til rundsav i
murværket ...

ras