Terrassestolper
Fra : Jens U. K.

Dato : 02-05-06 10:17

Hej i gruppen

Jeg vil lige høre jeres kommentarer vedr. typen af stolper til en
træterrasse.
Jeg vakler meget mellem om jeg skal grave stolper ned eller om jeg skal
hælde noget beton i et hul og sætte en stolpesko i og så placere stolpen
herpå.
Jeg har planer om at bruge Ipe til terrasseplankerne så umiddelbart skal
terrassen stå mange år. Trykimprægnerede stolper er jeg ikke så meget for
at bruge pga. miljøet, men man kan svjv også sørge for at forkulle det
yderste lag af den del af stolpen der kommer under jorden i stedet. Meeen
jeg er rimelig sikker på at sådan en betonklods med stolpesko holder i
længere tid...
Rent udseendemæssigt synes jeg ikke om synlige stolpesko, men jeg går ud
fra at de kan laves så de kun lige er over jorden og evt. kun synlige
under og indefra terrassen.

Hvad er lettest?
Hvad er mest holdbart?

/Jens Ulrik

Fra : Anders Majland

Dato : 02-05-06 11:06

At sætte træet direkte i jorden. Eg eller Robinia http://www.robinia.dk/
http://www.robinie.dk/ holder længere end trykimprægneret se teknologisk
http://vot.teknologisk.dk/14398,2

> Hvad er mest holdbart?

beton og galvaniserede sko.

/A

Fra : Jens U. K.

Dato : 02-05-06 12:35

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:44572f13$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> At sætte træet direkte i jorden. Eg eller Robinia http://www.robinia.dk/
> http://www.robinie.dk/ holder længere end trykimprægneret se teknologisk
> http://vot.teknologisk.dk/14398,2

Nåh, det har jeg aldrig hørt om, men det er da lidt interessant. Hvis det
er kernetræ, så skulle det alligevel kunne holde 20-30 år...
Jeg kan også forestille mig at det er meget billigere end at få fat i
Ipe-stolper, som jeg går ud fra kan holde endnu længere...

> beton og galvaniserede sko.

Ja, det var også det svar jeg forventede...
Tak for inputtet Anders.

/Jens Ulrik