Lopper i græsplænen?
Fra : Helle

Dato : 30-04-06 17:13

Når vi færdes i vores sommerhus-have, bliver vi stukket/bidt af et eller
andet. Jeg har læst beskrivelser af loppebid, og er overbevist om, at det er
lopper der bider os.

Vores søn er meget plaget af disse bid, han har p.t. omkring 20 bid, der
klør voldsomt. Det samme var tilfældet for 2 uger siden, da vi også var i
sommerhus. Da havde begge vores drenge rigtig mange bid, mens nogle af vores
gæster fik enkelte bid.

Denne week-end har min mand også fået nogle bid, både på hals, mave og ben.
Jeg har ingen bid fået, men har også mest opholdt mig på terrassen.

Kan der bo lopper i græsplænen, og hvordan slipper vi da af med dem?

Hvad kan det være, hvis det ikke er lopper? Det er jo ikke lige årstid for
myg, som vi ellers også har mange af i perioder, og iøvrigt sidder
størstedelen af bid/stik under tøjet.

Kan man sprøjte med noget, uden at slå alle (nyttige) insekter ihjel?

Vi har haft sommerhuset i 10 år, og har aldrig oplevet dette før.

Vi er jo nærmest fordrevet fra vores have ...

Mvh. Helle

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-04-06 17:22

"Helle" <lonstrup@os.dk> skrev i en meddelelse
> Når vi færdes i vores sommerhus-have, bliver vi stukket/bidt af et eller
> andet. Jeg har læst beskrivelser af loppebid, og er overbevist om, at det
> er lopper der bider os.

Mit umiddelbare gæt er fuglelopper.

> Kan der bo lopper i græsplænen, og hvordan slipper vi da af med dem?

Nej, men det kan der i forladte fuglereder.
Prøv at se, om biddene ikke hænger sammen med, at I opholder jere under
træer?
Plagen går over af sig selv i løbet af et stykke tid, men hvis det er
overkommeligt at fjerne rederne, kunne det måske være et forsøg værd.

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-04-06 17:39

> [...]
> er lopper der bider os.

> Kan der bo lopper i græsplænen, og hvordan slipper vi da af med dem?

Kunne være fuglelopper, men de er sjældent så voldsomme. Det kunne også være
kattelopper, og så har I dem indendørs - har i haft besøg af hund eller kat?
Det sidste behøver I jo ikke nødvendigvis at vide.
Under alle omstændigheder skal I have dem fjernet indendørs. Tøj skal enten
fryses eller vaskes ved mindst 60 grader og huset sprøjtes med dertil egnet
middel.

Mvh Maria

Fra : Helle

Dato : 30-04-06 17:51

Hej Maria

> [...]
> Under alle omstændigheder skal I have dem fjernet indendørs. Tøj skal
> enten fryses eller vaskes ved mindst 60 grader og huset sprøjtes med

Jeg er 99% sikker på, at vi ikke har lopper indendørs. Vi har ikke haft
husdyr (hund) i næsten 2 år, og vores hund havde ikke lopper på noget
tidspunkt.
Vi havde besøg af en hund første gang vi fik loppebid - men den kom først på
besøg efter at de første bid var fundet ...

Jeg er sikker på, at ungerne får de bid ude i haven - spørgsmålet er hvor.
De siger, at de ikke har haft fat i nogle fuglereder, eller har fundet døde
fugle.

Helle

Fra : Rodehovedet

Dato : 01-05-06 06:32

Hej

Vi er plaget af samme problem - bare på vores faste bopæl

Jeg mener også de kommer fra området omkring vores græsplæne, da jeg
ligefrem kunne se hvordan de "hoppede" rundt på mine bukser efter jeg havde
slået græs. (og her er ingen fuglereder eller katte i nærheden).

Vores søn har efter leg på plænen fået mere end 50 bid, og vi er også MEGET
interesseret i en løsnng til hvordan vi slipper af med problemet.

Kan man vande med noget insektgift måske ?

Mvh
Ulrik