gødning af græsplæne
Fra : Per H

Dato : 30-04-06 10:41

I et gartnerprogram forleden fortalte han at gødning til græsplænen
skal være npk, med det første tal så lavt som muligt. Han viste
noget øko gødning med tallet 6 som det første, som var meget lavt.
Andre hjemmesider henviser til

f.eks. en NPK 14-3-18. så mos kan komme til livs.

men der er jo stor forskel på 14 og 6 . ?

Vh Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-06 18:12

On Sun, 30 Apr 2006 11:40:53 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> [...]
>Andre hjemmesider henviser til
>
> f.eks. en NPK 14-3-18. så mos kan komme til livs.
>
>men der er jo stor forskel på 14 og 6 . ?

Det er et gedemarked .....
Jeg har spurgt nogle forskellige om det, men kan ikke få nogle svar som
jeg selv mener er det helt store værd.
Senest har jeg hørt på en som også sagde 14-3-18 fordi det skulle styrke
både roden og toppen. Når talen falder på 23-3-7 som engang var det
foretrukne, så kan nogle finde på at smide argumentet: "Planterne kan
ikke optage så meget kvælstof' i hovedet på mig. Men det er jo i bund og
grund noget sludder, for et kg kvælstof er 1 kg kvælstof, og så er det
altså ligegyldigt om det kommer fra en 23-3-7 eller en 14-3-18. (Der er
det så mængden af gødning man strør ud som afgør hvor meget kvælstof der
gives.)

Hvilken sammensætning der er optimal til forskellige planter aner jeg
ikke noget om. Men jeg mener selv at kunne se om en plante trives......

Jeg har så også den teori at butikkerne efterhånden går efter gødninger
med mindre og mindre kvælstof, altså det første tal i npk-tallene. Af
den simple grund at der er afgift på kvælstof, men ikke på de andre
dele. Jo mindre kvælstof, jo mindre afgift, og jo billigere kan man
sælge gødningen .... (Men det står for egen regning.)

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/