Så du Hokus Krokus i denne uge?
Fra : Jørgen Christensen

Dato : 29-04-06 09:13

I Hokus Krokus i denne uge hørte jeg indehaveren af Allerød Planteskole
fortælle Puk Elgaard om en plamte, der specielt tiltrækker svirrefluer, hvis
larver bagefter skulle æde bladlusene på roserne.
Jeg skrev navnet på planten ned, og bagefter smed jeg avisen ud til
papirafhentning. Ikke så klogt!
Fik du fat i navnet på planten, vil jeg meget gerne høre fra dig.
--
Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Calle.

Dato : 29-04-06 09:27

Jørgen Christensen wrote:
> [...]
> til
> papirafhentning. Ikke så klogt!
> Fik du fat i navnet på planten, vil jeg meget gerne høre fra dig.

et øjeblik, vil se om jeg stadig har udsendelsen i min PC

--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 29-04-06 09:30

Calle. wrote:

> et øjeblik, vil se om jeg stadig har udsendelsen i min PC

Det havde jeg.
Planten hedder: Kalamenta (ved ikke om det er rigtigt stavet)

--
*** Calle ***

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 29-04-06 13:39

> Det havde jeg.
> Planten hedder: Kalamenta (ved ikke om det er rigtigt stavet)

Tusind tak for hjælpen. Jeg mente selv at huske noget i den stil, men kunne
ikke finde planten. Nu er det lykkedes, den hedder Calamintha, og er
tilsyneladende det samme som Mynte, som man bruger til te sydpå.
Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-06 16:34

On Sat, 29 Apr 2006 14:38:51 +0200, "Jørgen Christensen"
<jchrist@vip.cybercity.dk> wrote:

>Tusind tak for hjælpen. Jeg mente selv at huske noget i den stil, men kunne
>ikke finde planten. Nu er det lykkedes, den hedder Calamintha, og er
>tilsyneladende det samme som Mynte, som man bruger til te sydpå.

Calamintha er ikke det man normalt betegner som mynte, men den lugter
derhenad. Om man kan bruge calamintha til the har jeg ingen anelse om.

Der er flere slags Calamintha, den mest normale, Calamintha nepeta,
kaldes også for voldtimian eller bjergmynte. Grøn med hvide/meget lyse
blå blomster. Og der er Calamintha grandiflora som kaldes Rosenmynte på
dansk. Med lyserøde blomster.

Begge er nogle rigtig dejlige planter, til fuld sol og tør jord.

Honningurt skulle i øvrigt også være god til at tiltrække svirrefluer.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Calle.

Dato : 29-04-06 17:27

Jørgen Christensen wrote:

> [...]
> kunne ikke finde planten. Nu er det lykkedes, den hedder Calamintha,
> og er tilsyneladende det samme som Mynte, som man bruger til te sydpå.

nej, nærmere en timian art. Google siger voldtimian

--
*** Calle ***

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 30-04-06 10:25

Tak for svarene. Jeg fandt nu flere steder, hvor der i parantes stod mynte,
men skidt med det, jeg skal ikke lave te af den, men tiltrække svirrefluer,
som forhåbentlig vil æde mine lus, så jeg kan spare insektsprayen.
Hvor stor bliver Calamintha? Som lavendel f.eks.?
Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-06 17:56

On Sun, 30 Apr 2006 11:25:18 +0200, "Jørgen Christensen"
> [...]

>men skidt med det, jeg skal ikke lave te af den, men tiltrække svirrefluer,
>som forhåbentlig vil æde mine lus, så jeg kan spare insektsprayen.

Jeg slog den op min bog over officielle danske plantenavne (findes som
pdf-fil på plantedirektoratets hjemmeside et sted). Den sagde
Bjergmynte. Men i bladet 'Haven' fra haveselskabet er den næsten altid
omtalt som voldtimian.

>Hvor stor bliver Calamintha? Som lavendel f.eks.?

Lidt mindre. Den visner mere ned om vinteren end lavendel gør. Men 50-60
cm høj kan den blive. Typisk dog kun 40-50 cm.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 01-05-06 13:44

> [...]
> pdf-fil på plantedirektoratets hjemmeside et sted). Den sagde
> Bjergmynte. Men i bladet 'Haven' fra haveselskabet er den næsten altid

Tak for svaret Mads. Jeg skal da prøve at finde den PDF fil, du omtaler.
Med venlig hilsen, Jørgen