Gips spartel materiale valg
Fra : Grønne

Dato : 27-04-06 21:21

Fruen har bestemt sig for selv at spartle på førstesalen så vi kunne spare
maleren. Vi har efterhånden rimelig styr på teknikker og værktøj, men der
skal jo også nogen materialer til.

Hvilken spartelmasse skal men vælge ? Gerne både mærke og grovhed.

Hvilken armering ? Nogen siger selvklæbende andre papir strimler, hvad siger
alle i der har arbejdet med det ?

Er der andre gode råd hun skal ha med på vejen ?

/Grønne

Fra : Johnt

Dato : 27-04-06 22:51

"Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilken spartelmasse skal men vælge ? Gerne både mærke og grovhed.
>
> Hvilken armering ? Nogen siger selvklæbende andre papir strimler, hvad

Håndværksmæssigt (sikkert bygningsreglement) korrekt brug papir. En
malergrossist fortale, at han stort set kun solgte armeringstape, da det var
hurtigere at arbejde med.

Hvorfor:
- Papir forhindrer både vertikale og horisontale bevægelser mellem
gipspladerne.
- Armeringstape forhindrer kun vertikale bevægelser.

Hilsen
Johnt

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-04-06 23:45

Johnt wrote:

> Håndværksmæssigt (sikkert bygningsreglement) korrekt brug papir. En
> malergrossist fortale, at han stort set kun solgte armeringstape, da
> det var hurtigere at arbejde med.

Har man først lært tricket, behøver man ikke selvklæbende strimler.
Papirstrimler lægges på et første lag våd spartling og spartles straks over.
Det tager kun et øjeblik og det er lige så stærkt.

Til spartling anvendes plasticspartelmasse.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-04-06 07:23

Hvor mange m2? Hvis jeg skulle lave en hel 1.sal igen ville jeg hyre en
spartelmand, det er relativt billigt og det går rigtigt hurtigt ift.
alle de processer man selv skal igennem for at gøre det ok.

Som minimum, hvis man insisterer på at lave det selv, så lej en
girafsliber, så koster slibearbejdet heller ikke nødvendigvis
ægteskabet!

Min malerven bruger en fin spartelmasse til første lag hvor papiret skal
ligge i, og dernæst en mellem fin.

(jeg har efterfølgende blot brugt den mellemfine til det hele, da jeg
ikke gad og købe to produkter)

Jeg ved ikke om der er den store forskel på mærkerne, jeg ville måske
blot købe den fra Jemogfix, kan ikke huske navnet.

Præcis!

Mvh

Jesper.

Fra : TT

Dato : 28-04-06 11:59

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Som minimum, hvis man insisterer på at lave det selv, så lej en
> girafsliber, så koster slibearbejdet heller ikke nødvendigvis ægteskabet!

Min erfaring er at spartelmænd ikke gider, med mindre der er over 500m2
vægflader. Har lige forsøgt.

Girafsliberen er en god ide, koster omkring 2 - 300 pr. dag, og sparer mange
timers arbejde.

-TT