Spørgsmål til frugttræer
Fra : gtilasse

Dato : 26-04-06 08:28

Hejsa, jeg har 3 æbletræer og 1 kirsebærtræ i min have, de er kun 4
år og ca. 2 meter høje. Alle stammer og grene er fuld af mos og lav,
hvordan kan jeg fjerne det.

Det er jo ikke så pænt.

Lars P.
Posted with NewsLeecher v3.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-06 21:02

On 26 Apr 2006 07:28:06 GMT, gtilasse (my@cure.dk) wrote:

>Hejsa, jeg har 3 æbletræer og 1 kirsebærtræ i min have, de er kun 4
>år og ca. 2 meter høje. Alle stammer og grene er fuld af mos og lav,
>hvordan kan jeg fjerne det.

Det kommer fordi træerne ikke trives som de burde.
På samme måde som vi mennesker langsomt men umærkeligt skifter vores
hud, skifter træerne barken. Man ser det normalt ikke. Men hvis træerne
mistrives og denne skiften bark tager længere tid, så får mosset mere
tid til at sætte sig.

Det er altså noget med at få træerne til at trives bedre, hvis mosset
skal væk. Dvs. gødning. Og står træerne tæt på andre grådige planter,
f.eks græs, så fjern disse. Unge frugttræer her det f.eks skidt med at
der er græs helt ind til stammen - hold en afstand på ca. 50 cm fra
stammen og ud til græsset.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henrik

Dato : 27-04-06 11:46

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> f.eks græs, så fjern disse. Unge frugttræer her det f.eks skidt med at
> der er græs helt ind til stammen - hold en afstand på ca. 50 cm fra

Mads, hvilken gødning kan du anbefale at give unge kirsebærtræer?

Henrik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-04-06 21:28

On Thu, 27 Apr 2006 12:45:44 +0200, "Henrik" <ike@gylidg.dk> wrote:

>Mads, hvilken gødning kan du anbefale at give unge kirsebærtræer?

"gammeldags" staldgødning, f.eks hestemøg blandet med halm.

Hvis man ligger sådan noget rundt om træet holder det græs væk, det
giver træet noget at leve af og det trækker orm til som igen giver mere
luft i jorden.

Men ellers er det ikke helt så vigtigt hvilken slags gødning. Det
vigtigste er at de får noget.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/