Aftræk fra emhætte
Fra : Peter Kirk

Dato : 26-04-06 08:23

Hej

jeg har monteret en emhætte, og nu skal finde rør til aftræk. Der står i
montereringsvejledning at aftræksrør skal være 150mm i diamter. Hvor kan jeg
købe sådan noget rør?

Jeg har fundet noget der hedder "spiralrør", men diameter er kun 100mm eller
125mm.

mvh,
Peter

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-04-06 14:07

Peter Kirk skrev:
> Jeg har fundet noget der hedder "spiralrør", men diameter er kun
> 100mm eller 125mm.

Man kan vist kum få 150mm som galvaniserede, faste
ventilationsrør. De er ikke særlig gør-det-selv
venlige. Du kan dog få en step-down ring så du kan
tilpasse enhætten til et 100 eller 125mm rør.
Problemet med step-down ringe er at de øger
støjniveauet ganske væsentligt. Ikke p.gr.a.
den reducerede diameter men fordi luften skaber
turbulens omkring skarpe kanter. Jeg lavede et
kræmmerhus (uden bund) af aluminiumplade til
min egen emhætte.

Peter Schrøder

Fra : Elmand

Dato : 27-04-06 23:13

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> den reducerede diameter men fordi luften skaber
> turbulens omkring skarpe kanter. Jeg lavede et
> kræmmerhus (uden bund) af aluminiumplade til

De hedder spirorør og findes bl.a. i størelserne 100-125-160 mm.
De andre hedder reduktioner f.eks 160-125.
Den omtalte støj, opstår måske fordi lufthastigheden bliver forøget
i gennem det tyndere rør.
Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Peter Kirk

Dato : 28-04-06 14:22

"Elmand" <elmand@vip.cybercity nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De andre hedder reduktioner f.eks 160-125.
> Den omtalte støj, opstår måske fordi lufthastigheden bliver forøget

Hej, tak for svaret. Irriterende at der ikke findes rør med 150mm diameter -
eller irriterende at Gorenje laver en emfang til Danmark som bruger en
diameter man ikke kan få i Danmark. Jeg har snakket med deres
service/teknisk afdeling, og de siger man skal enten bruge 125mm eller
160mm - og får det til at passe med en "reduktions" ting eller en stor
fuge....

mvh,
Peter

Fra : jacob johansen

Dato : 30-04-06 14:51

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

NEJ nej man kan godt få en flexslange med en diameter på 150mm og
"der-tilhørende" studs til at montere på væggen.... jeg købte mit sæt i
Silvan i går ( også til en gronje)

MVH
Jacob

Fra : Villy

Dato : 27-04-06 16:05

Peter Kirk <xdzgor@hotmail.com> wrote:

> [...]
> købe sådan noget rør?
>
> Jeg har fundet noget der hedder "spiralrør", men diameter er kun 100mm eller

kan dene adresse hjælpe dig ?

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=1104&a=4209

eller

http://www.goerdetselv.dk/