skyggebed
Fra : M. Andersen

Dato : 25-04-06 16:39

Hej

Der er et plankeværk ind til naboen, som er 1.80 - det står mod syd og
derfor er der skygge næsten hele året i den side af haven. Græsset bliver
sjældent tørt nok til at det kan slås og når derfor at vokse sig højt - jeg
tænker at det var smartere at lave et bed der. Og min første tanke var
rododendron eller azalea - men de skal vist begge have sol. Så hvad kan jeg
plante der i stedet?
Jeg bor i Skagen og der er meget sand i jorden og ikke ret langt ned til
grundvandet.

På forhånd tak

Mette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-04-06 20:03

"M. Andersen" <ikke@taleom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> plante der i stedet?
> Jeg bor i Skagen og der er meget sand i jorden og ikke ret langt ned til

Høstanemoner står fint der. Også Hosta kan klare det. Men der er da mange
andre muligheder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-06 20:52

On Tue, 25 Apr 2006 17:39:04 +0200, "M. Andersen" <ikke@taleom.dk>
wrote:

> [...]
>plante der i stedet?
>Jeg bor i Skagen og der er meget sand i jorden og ikke ret langt ned til

Azalea og rhododendron blomstrer mest hvis de får sol ca. halvdelen af
dagen - eller i det mindste står ret lyst, hvilket det ikke lige lyder
til der er ved det hegn.

Preben har foreslået hosta, hvilket jeg også er tilhænger af - de trives
i skygge og på fugtig jord.

Men også bregner er oplagte. Krybende benved, efeu og lav
kirsebærlaurbær er også gode. Også i Skagen, bare der er nogenlunde læ
for vestenvinden.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : M. Andersen

Dato : 27-04-06 05:34

> [...]
> jeg plante der i stedet?
> Jeg bor i Skagen og der er meget sand i jorden og ikke ret langt ned til

Ok - mange tak - jeg prøvede lige at søge på nettet og fandt også ud af at
forglem-mig-ej passer godt til et skyggebed - og Akelejer. Så jeg laver
bedet og forsøger mig lidt frem. Tænkte også på Hortensia, men de skal også
have ret meget sol kan jeg se.
Kan jeg bare plante små spirer ud i mosset/græsset (der er stort set ingen
græs der) eller er jeg nødt til at blotlægge jorden først?

Mange hilsner

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-04-06 21:23

On Thu, 27 Apr 2006 06:34:20 +0200, "M. Andersen" <ikke@taleom.dk>
wrote:

>Kan jeg bare plante små spirer ud i mosset/græsset (der er stort set ingen
>græs der) eller er jeg nødt til at blotlægge jorden først?

Det er altid en god ide at fjerne uønsket vækst først.
'Jeg tror du lige bør grave jorden først, altså så det bliver vendt
rundt og græs/mos kommer i bunden. Hvis der ikke er ret meget græs er
det så også alt der behøver blive gjort.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : M. Andersen

Dato : 27-04-06 22:11

> [...]
> det så også alt der behøver blive gjort.
>
> Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald):

Ok takker mange gange Mads