Havetraktor der ikke vil starte
Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 24-04-06 19:30

For en uges tid siden skulle havetraktoren, en ældre Murray med B&S
12,5 Hk motor i gang igen efter vintersæsonen.

Batteriet var dødt efter vinteren, så den fik en gang strøm fra
bilen, og den startede stort set omgående. Der kom en del røg lige i
begyndelsen, men ellers startede den fint, og plænen blev slået.

Her i går ville jeg så slå plænen igen, satte nøglen i men ingen
stræmn. På med startkablerne igen, men der skete intet. Motoren
tørner simpelthen ikke rundt.

Startmotoren går altså ikke i gang, men jeg kan høre et tydeligt
klik fra den der dims (en kondensator????) der sidder lige ved
batteriet mellem batteri og startmotor, og som har en sikring forbundet
med sig. Sikringen er ikke sprunget.

Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

/Lars
www.tomtompoi.dk
www.progressio.dk

Fra : SB

Dato : 24-04-06 20:16

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Sikkert din starter
Det klik du hører er formodentlig dit starterrelæ der slår til og fra
siger klik når du drejer nøglen til start motoren position og siger klik
igen når du tager den væk derfra.
Starter relæet er den lille klump der sidder på siden af startene, hvor der
går 4 ledninger ind i, 2 tykke og to i "normal" størrelse
Den ene af de to tykke står med konstant strøm på den anden går til stel
Prøv at holde en prøvelampe eller voltmeter på mellem dem når du har støm på
traktoren
lyser prøvelampen ikke, så mangler der strøm til starteren, lyser den, så
dur din starter sikkert ikke mere

Søren

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 24-04-06 20:37

"SB" skrev

> Starter relæet er den lille klump der sidder på siden af startene, hvor
> der går 4 ledninger ind i, 2 tykke og to i "normal" størrelse

Startrelæet er separat og sidder bag i traktoren ved siden af batteriet.

> Den ene af de to tykke står med konstant strøm på den anden går til stel

Stel ?? Det skulle den ikke ret gerne da, så er der direkte kortslutning
når relæet klapper.

Fra : SB

Dato : 24-04-06 20:43

"Kaj Kristian Thomsen" <kk.thomsen@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> "SB" skrev

> Startrelæet er separat og sidder bag i traktoren ved siden af batteriet.

> Stel ?? Det skulle den ikke ret gerne da, så er der direkte kortslutning
> når relæet klapper.

hvad skulle den ellers gå til?
den får støm på den ene, når relæet kipper, går stømmen derfra gennem en
motor og ud igen og videre til stel
sådan virker mine 12 v. motore i hvert fald, strøm på den ene side, stel på
den anden

Søren

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 24-04-06 20:50

"SB" skrev

> "Kaj Kristian Thomsen" skrev i en meddelelse

> hvad skulle den ellers gå til?

Til plusterminalen på starteren.

> den får støm på den ene, når relæet kipper, går stømmen derfra gennem en
> motor og ud igen og videre til stel
> sådan virker mine 12 v. motore i hvert fald, strøm på den ene side, stel
> på den anden

Ved godt hvad du mener, men den er alt for nem at misforstå, spørgeren
kunne jo fristes til at knalde kablet direkte til stel, og det dur ikke

Kaj

Fra : Henning Lund

Dato : 27-04-06 14:49

SB wrote:

> Sikkert din starter

Det tror jeg næppe, i de 10 år jeg drev værksted skiftede jeg kun
en enkelt starter på en sådan motor.

> Det klik du hører er formodentlig dit starterrelæ der slår til
> og fra siger klik når du drejer nøglen til start motoren
> position og
> siger klik igen når du tager den væk derfra.

Det er sikkert den der er røget sig en tur i stedet, sæt en
skruetrækker eller lign over de to poler på relæet for at se om
det giver resultat.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 24-04-06 20:34

"Lars skrev

> [...]
>med sig. Sikringen er ikke sprunget.

>Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

Enten er starteren/startrelæet død eller så er der en løs forbindelse
mellem startrelæ og starter.
Frem med startkablet igen og sæt den ene plus klemme
på PLUS på batteriet og hold den anden ende kortvarigt på
terminalen på starteren ( der hvor det røde kabel er skruet på )
Hvis starteren nu kører rundt er det relæet der er stået af eller
kablet har ikke ordentligt forbindelse på relæet.

Fra : Nygaard

Dato : 25-04-06 18:54

> Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

Når du hører et klik, er det sikkert ikke relæet den er galt med..
Prøv at tage startkablerne fra bilen, og sæt dem til hhv stel og
plusterminalen på starteren. Hvis den ikke snurrer rundt der, har du fundet
problemet (hvis der ikke sker noget, må du ikke give strøm for lang tid).
En starter virker ved at startmotoren snurrer rundt, og centrefugalkraften
slynger et lille tandhjul ind og tager fat i motoren. Det er højest
sandsynlig dette lille tandhjul der har sat sig fast.
Pil starteren af motoren, hvorved det lille tandhjul bliver synligt. Giv det
et ordentlig skud WD40 eller lign, og pirk lidt til det, til det sætter sig
løst. Så skulle det problem være løst.

/Nygaard

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 26-04-06 05:53

Jeg takker for jeres svar, der er lidt at gå i gang med at prøve.

/Lars
www.tomtompoi.eu
www.progressio.dk