Sæbebehandlet spisebord, lakering..
Fra : Kim S

Dato : 23-04-06 11:37

Vi har købt et sæbebehandlet spiseborg i massiv bøg.
Men med hjemmeboende teenagebørn, er det en investering man
hurtigt fortryder På trods af forretningens lovprisninger, tager
det altså meget nemt imod pletter, som ikke er lige nemme at fjerne.
Nu mens det er nyt, vil jeg godt lakere selve bordpladen med en mat lak,
så det ikke tager imod alm. spild af alskens lækkerier fra tallerkenerne.
Hvilken lak skal jeg bruge, jeg vil helst holde det så lyst som muligt,
og hvilken forbehandling skal der foretages ?

Mvh, Kim

Fra : Max

Dato : 23-04-06 12:20

Hej Kim

> tallerkenerne. Hvilken lak skal jeg bruge, jeg vil helst holde det så
> lyst som muligt, og hvilken forbehandling skal der foretages ?

For himlens skyld ingen lak, du skal købe en dåse Junckers
Rustikolie i Hvid. Det er en hærdene træolie der giver en flot
lys hvidpigmenteret overflade på bordet der samtidig er meget
nem at holde ren.

Mvh Max

Fra : Kim S

Dato : 23-04-06 12:51

> For himlens skyld ingen lak, [KLIP]

Hvorfor ingen lak ?

Mvh, Kim

Fra : Gainsbourg

Dato : 23-04-06 13:53

Du kan ikke give en sæbebehandlet overflade en anden type overflade
behandling. Ikke olie og ISÆR ikke lak eller maling (det vil ikke hæfte, men
give en spættet overflade og vil skalle af). Hvis du skal give det en anden
behandling, skal bordet først slibes eller høvles af til en dybde hvor sæben
er væk (det er altså ikke nok at kradse lidt i det med sandpapir, som når
man skal male noget).

Men hvor mange gange har I givet det sæbe hidtil - og hvordan og hvilken
slags? En god gammeldags sæbebehandling (50 g. sæbespåber pisket ud i 1
liter koldt vand - brug lunkent vand, hvis du vil have overfladen mere mat)
skuret grundigt ind i overfladen med en klud, plejer at give en ganske
teenagesikker overflade (forudsat selvfølgelig at det gøres nok til at
starte med). Blandingen skal føles fedtet/slimet mellem fingrene og skal
have lov at tørre ind på bordet - den skal tørres af med den hårdt opvredne
klud, men ikke skylles af med rent vand. Derefter skal bordet have lov at
tørre.Giv det 1 gang dagligt i 5-8 dage og så skulle der ikke være flere
problemer med bordet. En behandling tager ca. 5 minutter hvis man lægger
kræfterne i. Derefter kan I give det nogle gange om året efter behov. Hvis I
vil have det lysnet/hvidligt kan I tilsætte lidt Kaolin (pibeler) til
vandet.

Brug gammeldags sæbespåner til behandlingen. Det er super billigt - og
faktisk bedre end alle de hvidpigmenterede sæber man kan købe, som, efter
min mening, ikke giver den rigtige overflade.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Junckers hvidpigmenterede olie, vil jeg ikke anbefale, selvom det giver
en smuk farve til træet. Det har vi været dumme nok til at give vores nye
køkkenbordplade og det er efter min mening ekstremt svært at holde, selvom
vi egentlig er ret pertentlige.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-04-06 20:33

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har købt et sæbebehandlet spiseborg i massiv bøg.
> Men med hjemmeboende teenagebørn, er det en investering man
> hurtigt fortryder

Hvis I ikke kan forene et sæbebehandlet bord med teenagebørn, vil I endnu
hurtigere fortryde en evt. lakering!

Hilsen Inger - som aldrig har fortrudt et sæbebehandlet sofabord, der har
overlevet både dagpleje- og teenagebørn