Kamin indsats?
Fra : tb

Dato : 22-04-06 18:47

I de her sindssyge olieprise tider undersøges alle alternativer. Jeg ville
have købt en brændeovn med vand for at se om dette var en brugbar løsning

Nu ser jeg så, at jeg kan få meget kraftigere ovne (og pænere) som
indsatser. Så er det jeg spørger... kan jeg bruge sådan en?

Jeg har en nyere muret skorsten der går helt ned til gulvet. Kan jeg bare
mure et eller andet slags "hus" på den og så bygge ovnen derind i incl
tilslutning til skorsten, eller skal det være en bygget til formålet hvor
skorsten er lige oven over?

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-04-06 23:45

Så vidt jeg ved, eller det var måske i "gamle dage", giver indsatserne ikke
den samme mængde varme fra sig som en brændeovn, sat i forhold til det
brænde de forbruger. Men prøv dog at gå i et par pejsecentre, der er altså
rigtigt mange pæne ovne (efter min smag Jeg selv, og specielt konen,
faldt for en drejelig Lotus ovn. Den kostede i omegnen af de 15 - 16.000,-
Mange penge for en ovn, men den er virkelig nem at betjene, og "pynter" på
stuen. Det behøver jo ikke at være byggemarkedets tilbudsvare med de
sædvanlige Morsø ovne (ikke at der er noget galt med dem

Jeg har selv tilsluttet en ovn til en eksisterende muret skorsten. Men du er
nødt til få skorstensfejeren / pejsecenteret ttil at kigge forbi først. Det
kommer nemlig an på diameteren på kernen i skorstenen

--
Mvh Jasper

e-mail: ahrensbach@FJERNESpc.dk